اعتراضات ضدقرنطینه در آمریکا همزمان با حمله ترامپ به فرمانداران

Submitted on ی., 04/19/2020 - 00:37

در تگزاس، مریلند، نوادا و چند ایالت دیگر آمریکا معترضان به قرنطینه کرونا در مراکز شهرها جمع شدند و خواستار پایان بخشیدن به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری این ویروس شدند.

همزمان دونالد ترامپ با انتقاد از برخی فرمانداران دموکرات، از برنامه‌های ایالت‌هایی چون تگزاس و ورمونت برای بازگشایی برخی از مشاغل از روز دوشنبه خبر داده است.

روز شنبه، ۱۸ آوریل، همان‌طور که از قبل اعلام شده بود در چند ایالت آمریکا تجمع‌هایی در مخالفت با ممنوعیت آمد و شد و تعطیلی کسب و کارها برگزار شد.

در آستین، مرکز تگزاس که یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد آمریکاست، معترضان که اغلب ماسک نزده بودند و فاصله‌گذاری فیزیکی را هم رعایت نمی‌کردند شعار سر دادند که "بگذارید کار کنیم. آمریکا را تعطیل نکنید".

این اعتراضات که بزرگترین آنها هفته گذشته در میشیگان برگزار شد از حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، برخوردار است. او نیز چند روزی است که اصرار می‌کند فرمانداران ایالت‌ها اجازه بازگشایی کسب و کارها را بدهند.

با وجود این، بسیاری از فرمانداران که مطابق قانون اساسی آمریکا، خود را مسئول حفظ سلامت و ایمنی شهروندان ایالت‌شان می‌دانند، گفته‌اند بنا ندارند در لغو قرنطینه‌ها تعجیل کنند چرا که از بازگشت موج دیگری از شیوع کووید۱۹ نگرانند.

تجمع‌های امروز در گوشه و کنار آمریکا در حالی برگزار شد که آمار جان باختگان کووید۱۹ در آمریکا روز شنبه به ۳۸ هزار و ۶۶۴ نفر رسید و انتظار می رود فردا، یکشنبه، به چهل هزار برسد. شمار مبتلایان به ویروس کرونا هم در این کشور ۷۳۵ هزار اعلام شده است.

خبر مرتبط

آقای ترامپ که عصر شنبه، ۱۸ آوریل، همچون چند هفته اخیر در کنفرانس خبری کاخ‌سفید برای مقابله با ویروس کرونا شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت: "برخی از ایالت‌ها که فرمانداران جمهوری‌خواه و دموکرات دارند از همین حالا اعلام کرده‌اند که "گام‌های برای ایجاد ایمنی و بازگشایی تدریجی کسب و کارها برداشته‌اند."

رئیس جمهور آمریکا گفت که تگزاس و ورمونت بنا دارند بخ کسب و کارهای خاصی اجازه دهند که از روز دوشنبه، ۲۰ آوریل، فعالیت خود را از سر بگیرند. به گفته وی مونتانا هم بنا دارند تا از آوریل ۲۴، کمتر از یک هفته دیگر محدودیت‌ها را کم کند.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ایالت‌های اوهایو و داکوتای شمالی هم تصمیم به لغو محدودیت‌ها از ابتدای ماه مه دارند.

بیشتر بخوانید

اندرو کومو، فرماندار ایالت مریلند می گوید شمار تازه مبتلایان، تلفن به اورژانس و شمار جان‌باختگان کرونا در نیویورک رو به کاهش است.

آقای کومو در کنفرانس خبری روز شنبه خود ضمن اعلام رسیدن آمار جان باختگان نیویورک به ۱۶ هزار نفر٬ گفت آمارها برای سومین روز متوالی کاهش داشته که می تواند نشان از نزولی شدن روند همه گیری خبر دهد.

آقای کومو که اظهارات او در نقد کاخ سفید معمولا با پاسخ تند دونالد ترامپ روبرو می شود٬‌روز شنبه یک بار دیگر تاکید کرده که از نظر او گسترش ظرفیت تست گیری پیش شرط لغو محدودیت ها و بازگشایی کسب و کارها است.

«شما چه طور می توانید روند بازگشایی را به سرعت انجام دهید بدون این که ضریب ابتلا را بالا نبرید. اکنون ضریب ابتلا یک است. یعنی یک نفر مبتلا به ویروس کرونا یک نفر دیگر را هم مبتلا می کند. قبل از شروع مداخلات این ضریب ۱.۴ نفر بود. حالا هم اگر در لغو محدودیت ها تعجیل کنیم ممکن است مثلا این ضریب از ۰.۹ نفر به ۱.۲ نفر برسد.»

نیویورک کانون شیوع کرونا در آمریکاست. تعداد مبتلایان این ایالت بیش از ۲۰۰ هزار نفر است و به تنهایی از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است.

بیشتر بخوانید

آقای ترامپ به گفته منتقدانش از کنفرانس های خبری روزانه کرونا برای حمله به منتقدان و حزب مخالف دولت، یعنی دموکرات‌ها استفاده می‌کند، روز شنبه یک بار دیگر با حمله به نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا آنها را "ضداسرائیل" خواند.

"من شاهد اختلافات بزرگی در این کشور هستم... من شاهد گرایش بسیار جدی ضداسرائیلی در کنگره و از سوی دموکرات‌ها هستم. چیزهایی که تا هفت-هشت-ده سال پیش غیرقابل تصور به نظر می‌رسد."

او حتی از آلکساندریا اوکازیو-کورتز، نماینده دموکرات و مترقی نیویورک نام برد و به رشیدا طالب، نماینده مسلمان میشیگان، آیانا پرسلی و ایلهان عمر، نماینده مسلمان و سومالیایی تبار کنگره اشاره کرد و آنها را به ضدیت با اسرائیل متهم کرد.

طی یک هفته گذشته بسیاری از رسانه‌های آمریکا آقای ترامپ را متهم کرده‌اند که کنفرانس‌های خبری روزانه درباره اقدامات مقابله با کرونا را به تریبونی برای حمله به منتقدان و تبلیغ کازار انتخاباتی خود بدل کرده است.

حتی روزنامه های نیویورک‌تایمز و واشنگتن پست از تعلیق اعزام خبرنگاران خود به این کنفرانس خبر دادند و برخی از شبکه های تلویزیونی چون سی‌ان‌ان و ام‌اس‌ان‌بی‌سی هم از "غیرضروری بودن" پخش زنده این کنفرانس‌ها سخن گفتند.

حمله مجدد به رسانه‌ها بر سر عملکرد دولت در مقابله با کرونا

دونالد ترام، رییس جمهور آمریکا، در جریان کنفرانس خبری امروز خود که به همراه اعضای تیم مقابله با کرونا برگزار کرد یک بار دیگر روزنامه‌نگاران و رسانه‌های کشورش را به انتشار اخبار نادرست درباره کاخ‌سفید متهم کرد.

او حتی با نام بردن از مگی هبرمن، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر که برای نیویورک‌تایمز کار می‌کند، او را متهم کرد که «به دروغ» نوشته رییس دفتر جدید آقای ترامپ گریه کرده است. البته آقای ترامپ در ادامه تلویجا تایید کرد که مارک مدوز، رئیس دفتر جدید او گریسته ولی گفت که او مردهای زیاد دیگری را هم می‌شناسد که گریه کرده‌اند و از نظر او عیبی ندارد.

خانم هبرمن دو روز پیش در نیویورک تایمز گزارشی درباره دشواری‌های مارک مدوز به عنوان رییس دفتر جدید آقای ترامپ نوشته است. او این گزارش را چنین آغاز کرده است: "تنها چند هفته از آغاز به کارش نگذشته، اما مارک مدوز از مشکلاتی عاصی شده که سه رئیس دفتر قبلی هم با آنها روبرو بودند. این که بعضی مواقع احساساتی می‌شود و گریه می‌کند هم برای ارتباط با کارمندان کاخ‌سفید کمکی به او نکرده است.

در واکنش به این گزارش، امروز آقای ترامپ ضمن نام بردن از خانم هبرمن گفت: "من حتی گزارش مگی هبرمن را خواندم درباره مارک مدوز، او آدم قوی است، نوشته بود که او گریه کرده است... مگی هبرمن رو شما می‌شناسید. او برای کار روی (تحقیقات بازرس مولر) روسیه جایزه پولیتزر برده اما درباره روسیه اشتباه کرده بود. دیگران هم اشتباه کرده بودند. اونها همه باید جوایز پولیتزر خود را پس دهند."

اشاره آقای ترامپ به جایزه پولیتزری است که به علت روزنامه‌نگاری تحقیقی درباره "دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و حمایت از آقای ترامپ" به چند روزنامه‌نگار نیویورک تایمز از جمله خانم هبرمن اهدا شده است. آقای ترامپ با توجه به نتایج تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، که در نهایت گفت او تیم کارآگاهانش نتوانسته‌اند دلایل محکمه‌پسندی درباره رابطه ستاد آقای ترامپ با کرملین بیابند، می‌گوید رسانه‌های آمریکا او را به "ناحق" متهم کرده بودند.

این در حالی است که در جریان آن تحقیقات بیش از ۲۰ نفر از جمله پل منافارت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی آقای ترامپ و راجر استون، مشاور ارشد و دوست قدیمی آقای ترامپ، در دادگاه محکوم به روانه زندان شدند.

چندین شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با دولت روسیه هم در جریان آن تحقیقات محکوم شدند هر چند به علت خروج آنها از خاک آمریکا عملا حکم دادگاه برای آنها به اجرا گذاشته نشد.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز