اعتراضات انقلابی در ایران؛ برقراری جو امنیتی در سمیرم؛ «فعالیت ۸۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران»

Submitted on ی., 01/01/2023 - 15:55

در حالیکه ایلان ماسک، رئیس شرکت «اسپایس ایکس»‌، هفته گذشته، از فعال شدن دست‌کم ۱۰۰ دستگاه ماهواره استارلینک در ایران خبر داده بود، به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی به نقل از یک مقام مسئول گفته است:۸۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است.

به گفته مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، «خرید و فروش این کالا در ایران غیرقانونی است»، اما «فروش تجهیزات ماهوار‌ه‌ای استارلینک در تهران تایید شده است». 

در ادامه اعتراضات سراسری در مخالفت با جمهوری اسلامی، جو امنیتی پس از اعتراضات روز شنبه دهم دی ماه در شهر سمیرم در استان اصفهان برقرار است. 

منابع حقوق بشری، از بازداشت دو برادر مراد بهرامیان، یکی از جانباختگان اعتراضات انقلابی در سمیرم خبر داده‌اند. 

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر هم در توییتر از حمله به خانه علی عباسی یکی دیگر از جانباختگان اعتراضات سراسری در سمیرم در نخستین ساعات صبح یک‌شنبه ۱۱ دی ماه خبر داده است. بر اساس این گزارش خواهر علی عباسی، که در مراسم چهلم برادرش سخنانی شدیداللحن علیه جمهوری اسلامی بیان کرده بود، بازداشت شده است. 

مراسم چهلم جانباختن علی عباسی با حضور بسیار گسترده مردم سمیرم و با سردادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «خامنه‌ای قاتله» برگزار شد. 

گزارش‌ها از تجمعات روز شنبه ۱۰ دی ماه در شهرهای دیگر ایران از جمله نجف‌آباد اصفهان و گرگان و سردادن شعارهای ضدحکومتی خبر می‌دهند.

همزمان، روز شنبه ۱۰ دی، بازار بزرگ تهران، در پی فراخوان‌های گسترده، شاهد تجمع شهروندان معترض و تعطیلی مغازه‌ها بود که در مناطقی، نیروهای امنیتی معترضان را هدف حمله قرار دادند. معترضان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

رئیس اتاق اصناف ایران، در واکنش به اعتصابات بازار، این رخداد را «سازمان‌یافته» دانست و گفت: «دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است».

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد: دانشجویان دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در حمایت از استادانی که به دلیل پشتیبانی از دانشجویان معترض، حقوق‌شان قطع شده است، اقدام به تحصن نمودند. 

دانشجویان، که از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی، در صف نخست همراهان این جنبش بوده‌اند، بارها هدف سرکوب سنگین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند. تاکنون شماری از استادان به دلیل حمایت و پشتیبانی از دانشجویان خود، احضار شده یا حقوق ماهانه آنان قطع شده است. 

دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز، روز یک‌شنبه ۱۱ دی، اعلام کرد: روند پیگیری «تخلفات» دانشجویان در حال انجام است و در صورت لزوم برای برخی از دانشجویان «متخلف» احکام نهایی صادر خواهد شد. 

مسئولان دانشگاه‌های ایران از دانشجویانی که از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کردند، با عنوان «دانشجویان متخلف» نام می‌برند.

تاکنون شماری از دانشجویان به دلیل حمایت از اعتراضات انقلابی سراسری علیه جمهوری اسلامی از ورود به دانشگاه منع شده، یا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز