اعتراض دوباره زنان افغان به تصمیم طالبان: ما آزادی، برابری، تعلیم و کار می‌خواهیم

Submitted on ی., 09/19/2021 - 13:01

شماری از زنان فعال مدنی و مدافع حقوق‌بشر یک‌شنبه ١٩ سپتامبر ٢٠٢١، در شهر کابل پایتخت افغانستان در مورد حذف لوحه وزارت امور زنان توسط گروه طالبان اعتراض کردند.

به گزارش منابع خبری، این زنان فعال افغان با شعارهای «آزادی و برابری. حذف زنان، حذف انسان. آزادی بیان ما، نتیجه توان ما. تعلیم، کار، آزادی، پیش به سوی آبادی» سر می‌دادند.

این معترضان خواهان دوباره فعال شدن وزارت امور زنان افغانستان و بازگشایی مکاتب (مدارس) دخترانه در این کشور شدند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به خبرگزاری ایرانی «فارس» گفته است: «این وزارتخانه در نظام گذشته یک اداره‌ سمبولیک بوده و هیچ تاثیری در مورد دسترسی زنان به حقوق اولیه نیز نداشته است.»

مجاهد اضافه کرد این اداره در آینده در چارچوب قانون شریعت تنظیم می‌شود و ضروری نیست که اسم آن وزارت، معاونت و یا ریاست باشد.

گروه طالبان دو روز پیش لوحه وزارت امور زنان افغانستان را پائین کرد و وزارت «دعوت و ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر» را جایگزین آن نمود.

بیشتر کاربران افغان در مورد این تصمیم طالبان واکنش‌های شدید نشان دادند و گفتند که پیشرفت یک جامعه به پیشرفت زنان آن ارتباط دارد.

کمیسیون حقوق‌بشر: طالبان باید زمینه نظارت بی‌طرفانه ما را فراهم کنند

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان با نشر اعلامیه‌ای نوشت که فعالیت این کمیسیون منحل نشده و گروه طالبان باید زمینۀ نظارت مستقلانه و بی‌طرفانه بر وضعیت حقوق‌بشر‌، به ‌ویژه حقوق‌بشری زنان و کودکان، را در سراسر افغانستان فراهم کند.

در این اعلامیه آمده: «با توجه به نقض گستردۀ حقوق اساسی شهروندان، از جمله حق آموزش، تحصیل، کار، رفت و آمد و ... به تعهدات بین‌المللی دولت افغانستان، به‌ ویژه تعهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق‌بشر، پایبند و ملزم بما‌ند، و قوانین بشر‌دوستانۀ بین‌المللی را به‌گونۀ همه‌جانبه رعایت کند و بر سر راه رسیدن کمک‌ها و خدمات بشر‌دوستانه به شهروندان کشور مانع ایجاد نکند.»

در این اعلامیه از گروه طالبان خواسته شده به استقلال کمیسیون مستقل حقوق‌بشر، کارمندان این کمیسیون و مدافعان حقوق‌بشر حرمت بگذارند.

براساس این اعلامیه: «هرچند کمیسیون منحل نشده است، اما از تاریخ ٢٤ ماه اسد (مرداد) سال جاری تا کنون ‌نتوانسته است وظایف خویش را در قبال مردم افغانستان انجام دهد. طالبان نه ‌تنها ساختمان‌های تمامی دفاتر کمیسیون را اشغال کرده‌ است، بلکه از این دفاتر برای برگزاری نشست‌های خود کار می‌گیر‌د و از دارایی‌های کمیسیون، مانند وسایط نقلیه و کمپیوترهای این نهاد نیز استفاده می‌کند. طالبان پیش از این نسبت ‌به حقوق‌بشر بی‌توجه بوده‌ است، مانند قضایای حمله بر مدافعان حقوق‌بشر و نقض آشکار معیارهای بین‌المللی حقوق بشر. از همین‌رو، رهبری کمیسیون این را محتمل نمی‌داند که حکومت طالبان به مأموریت و استقلال‌ کمیسیون احترام بگذارد.»

در ادامه این اعلامیه تاکید شده: «با در‌نظرداشت محدودیت‌هایی که طالبان برای کار و نقش زنان در زندگی اجتماعی وضع کرده‌ است، کمیسیون بیم ‌آن دارد که طالبان مانع حضور کارمندان زن و انجام وظایف‌شان شو‌د، به‌ شمول سطوح رهبری کمیسیون. این امر غیر‌قابل قبول است. اگر کمیسیون نتواند از حقوق کارکنان زن این نهاد حمایت کند، از حقوق دیگر شهروندان افغانستان نیز نمی‌تواند حمایت کند.»

در این اعلامیه یادآوری شده: «رهبری کمیسیون شدیداً در مورد ناتوانی کمیسیون در انجام وظایف این نهاد نگران است، مخصوصاً با در‌نظرداشت ادعاهای نقض جدی حقوق‌بشر درحال حاضر، به ‌شمول قضایای رخ‌ داده در ولایت پنجشیر، قندهار‌ و دیگر ولایات کشور وهم‌چنین نگرانی‌ها در مورد حقوق زنان و دختران. شهروندان افغانستان به یک نهاد حقوق‌بشری مستقل نیاز دارند تا بتوانند قضایای نقض حقوق‌شان را به آنجا ارجاع دهند، و هم‌چنین اطمینان داشته باشند که با ارجاع قضایای خود به چنین نهادی، آسیبی به آن‌ها نخواهد رسید و این قضایا توسط یک نهاد مراعی حقوق بررسی خواهد شد.» 

گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

متوقف شدن ١۵٣ رسانه در افغانستان

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به تازگی با نشر اعلامیه‌ای از افزایش تهدیدها و خشونت‌ها علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده و اعمال خشونت آمیز طالبان در برابر مطبوعات را محکوم کرده است.

در این اعلامیه آمده: « با به دستگیری قدرت توسط طالبان در افغانستان، دست‌کم فعالیت ١۵٣ رسانه متوقف شده است. همچنین زنان روزنامه‌نگار بیکار شده‌‌اند و تهدیدها و خشونت‌‌ها علیه خبرنگاران افزایش یافته است.»

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت در افغانستان تا پیش از قدرت گرفتن طالبان، روزنامه‌نگاران کشته می‌شدند، اما اکنون هیچ آمار موثقی در دست نیست و شرایط روزنامه‌نگاران کاملا مبهم است.

در اعلامیۀ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ذکر شده است بیش از هفت‌هزار خبرنگار تحت تاثیر اقدامات طالبان قرار گرفته‌اند، بسیاری از کار منع شده‌اند و بسیاری از ترس جان خود و خانواده‌هایشان مخفی شده‌اند.

براساس این اعلامیه، طالبان علاوه بر اعلام ممنوعیت تظاهرات و تجمعات، هر زمان که بخواهند اینترنت و تلفن را هم قطع می‌کنند. خبرنگاران زن در حال حاضر به طور کامل از فعالیت‌های رسانه‌ای منع شده‌اند و برنامه‌های رسانه‌یی و سرگرمی لغو شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تاکیده کرده که بیش از ١۵٠ نفر از روزنامه‌نگاران افغان با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل متحد، خواهان اقدامات فوری برای نجات روزنامه‌نگاران افغانستان شدند.

اما گروه طالبان همواره مدعی است که در راستای ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان تلاش می‌کند.

شایان ذکر است که بیش از یک ماه می‌شود که شهر کابل پایتخت افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است و پس از آن فعالیت رسانه‌های این کشور تغییر کرد. همچنان صدها تن از خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق‌بشر برای نجات جان خود افغانستان را ترک کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز