استرالیا در نخستین سالگرد مهسا امینی چهار فرد و سه نهاد ایرانی را تحریم کرد

Submitted on چ., 09/13/2023 - 07:01

وزارت امور خارجۀ استرالیا، روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «در نخستین سالگرد جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در پی بازداشت توسط گشت ارشاد، دولت استرالیا تحریم‌های مالی و ممنوعیت سفر را علیه چهار فرد و سه نهاد مسئول سرکوب مردم ایران از جمله زنان و دختران، وضع می کند».

در این بیانیه که در وبسایت وزارت امور خارجۀ استرالیا منتشر شده، آمده است: «سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به دلیل اظهارات ارعاب‌آمیز و تهدیدآمیز مکرر علیه زنان و دختران ایرانی به اتهام نقض قوانین حجاب اجباری در ایران، از جمله افراد تحریم شده است».

در ادامۀ بیانیۀ وزارت خارجۀ استرالیا آمده است: «پلیس سایبری ایران که در ممانعت از آزادی بیان از طریق محدود کردن فعالیت اینترنتی در ایران نقشی اساسی دارد، یکی از نهادهایی است که هدف تحریم استرالیا قرار گرفته است».

وزارت خارجۀ استرالیا در ادامۀ این بیانیه می افزاید: «پرس تی‌وی شبکه تلویزیونی تحت حمایت دولت نیز به‌دلیل پخش کردن اعترافات اجباری ایرانیان و افراد دوتابعیتی که با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند، از جمله نهادهایی است که مورد تحریم قرار گرفته است».

پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا در بخش دیگری از این بیانیه همچنین تأکید کرد: «دولت استرالیا به اقدامات قاطع و هدفمند خود برای پاسخگو کردن ایران به دلیل نقض فاحش حقوق بشر، ادامه خواهد داد».

پنی وانگ در ادامه افزود: «استرالیا با مردم ایران، به‌ویژه زنان و دختران شجاعی که همچنان در برابر سرکوب‌ مداوم، شهامت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند، ابراز همبستگی می‌کند».

وزیر امور خارجه استرالیا در پایان این بیانیه تأکید کرد: «ما از رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تا مسئولان مرگ مهسا امینی را مورد بازخواست قرار دهند.»

بر اساس گزارش‌ها، وحید مجید رئیس پلیس فتا و همچنین علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور دو خبرنگار صداوسیما نیز از جمله افراد جدید تحریم‌شده از سوی استرالیا هستند. وزارت خارجۀ استرالیا دلیل تحریم این دو خبرنگار را «نقش کلیدی آنها در پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی»، عنوان کرده است.

وزارت خارجه استرالیا همچنین شرکت ابر آروان را نیز به دلیل دست داشتن در «نظارت و مسدود کردن دسترسی مردم ایران به اینترنت»، مورد تحریم قرار داده است.

تحریم‌های جدید استرالیا، چهارمین بسته تحریمی این کشور علیه جمهوری اسلامی از ماه دسامبر گذشته تا کنون است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز