اردوغان در گفتگو با زلنسکی و پوتین خواستار تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق دربارۀ تخریب سد کاخوفکا شد

Submitted on چ., 06/07/2023 - 14:32

یک روز پس از تخریب سد نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا بر روی رودخانۀ دنیپرو در منطقۀ اشغالی خرسون در جنوب اوکراین که منجر به جاری شدن سیل در روستاهای اطراف آن شده است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ولودیمیرزلنسکی و ولادیمیر پوتین، پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی تحقیق دربارۀ دلایل تخریب این سد را داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ٧ ژوئن (١۷ خرداد)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، بر لزوم تشکیل کمیسیونی با حضور محققان و کارشناسان طرف‌های درگیر، سازمان ملل و جامعۀ بین‌المللی از جمله ترکیه، تأکید کرده است».

در ادامۀ بیانیۀ دفتر ریاست جمهوری ترکیه آمده است که «این کمیسیون مسئولیت انجام تحقیقات کامل دربارۀ انفجار و تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین را بر عهده خواهد داشت».

رجب طیب اردوغان در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود همچنین خاطرنشان کرد که دولت آنکارا آماده انجام هرگونه تلاش برای تشکیل این کمیتۀ بین‌المللی حقیقت‌یاب است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای دیگر، تصریح کرد که رجب طیب اردوغان پس از گفتگو با زلنسکی، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفته است که تحقیقات کمیسیون بین‌المللی در مورد انفجار و تخریب سد کاخوفکا باید به گونه‌ای انجام شود که «جای هیچ تردیدی باقی نماند».

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، تصریح کرد: «ما در مورد پیامدهای زیست‌محیطی و انسانی اقدام تروریستی روسیه مبنی بر تخریب سد نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا و خطرانی که نیروگاه اتمی زاپوریژیا را تهدید می‌کند، گفتگو کردیم».

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه تأکید کرد که فهرستی از نیازهای فوری برای مقابله با فاجعۀ زیست‌محیطی در پی تخریب سد کاخوفکا را با همتای ترک خود در میان گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی در کانال تلگرامی خود نیز نوشت: «صدای ترکیه در مورد خروج نیروهای اشغالگر از خاک اوکراین مهم است».

این در حالی است که مقامات روسیه، مدعی شده‌اند که اوکراین مسئول انفجار و تخریب سد هیدروالکتریک کاخوفکا در منطقۀ خرسون است.

با جاری شدن سیل در روستاها و شهرک‌های اطراف سد کاخوفکا، تا کنون هزاران نفر از ساکنان مناطق سیل‌زده مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

از آنجا که از نقطه نظر استراتژیک، جاری شدن سیل در این منطقه، می‌تواند انجام عملیات ضدحمله را برای اوکراین پیچیده و دشوار کند، مقامات اوکراینی روسیه را به تخریب عمدی سد کاخوفکا متهم می‌کنند.

زلنسکی ضمن محکوم کردن مسکو، گفته است: «تخریب عمدی سد کاخوفکا و سایر تأسیسات تولید برق توسط اشغالگران روسی، یک "بمب زیست‌محیطی کشتار جمعی" است».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز