آنتی بادی‌هایی که می‌توانند نوع کرونا اومیکرون را خنثی کنند

Submitted on جمعه, 12/31/2021 - 01:13

تیمی از دانشمندان آنتی‌ بادی‌هایی را شناسایی کرده‌اند که معتقدند می‌توانند کرونا اومیکرون و سایر انواع کووید۱۹ را بی‌اثر کنند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بر اساس یافته‌های این مطالعه که نتایج آن ۲۳ دسامبر در مجله علمی Nature منتشر شد. گروهی از محققان بین‌المللی دریافتند که آنتی‌بادی‌های خاصی می‌توانند مناطقی از پروتئین اسپایک ویروس را که با جهش ویروس دچار تغییرات قابل‌توجهی نمی‌شوند، هدف قرار دهند.

ویسلر که همچنین دانشیار بیوشیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن واقع در سیاتل است، گفت:

با شناسایی اهداف آنتی بادی‌های «خنثی‌کننده» روی پروتئین اسپایک، می‌توان واکسن‌ها و درمان‌های آنتی‌بادی طراحی کرد که در برابر اومیکرون یا سایر انواعی که ممکن است ظاهر شوند موثر باشد.

وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

این یافته به ما می‌گوید که با تمرکز بر آنتی‌بادی‌هایی که این مکان‌های بسیار حفاظت‌شده روی پروتئین این ویروس را هدف قرار می‌دهند. راهی برای غلبه بر تکامل مداوم ویروس وجود دارد.

سویه اومیکرون کرونا به دلیل تعداد زیادی جهش در دو ناحیه کلیدی پروتئین اسپایک ویروس، «غیر معمول» در نظر گرفته می‌شود.

دکتر ترزا تم، مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا، ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که یکی از مناطق جهش‌ها در حوزه اتصال گیرنده اسپایک ویروس است. جایی که ویروس خودش را می‌چسباند و به سلول‌های ما حمله می‌کند. ناحیه دیگر جهش در سوپرسایت آنتی ژنی است، «زیرا هدفی برای آنتی بادی‌های دفاعی یا خنثی‌کننده» بدن ما است.

محققان بر این باورند که این بخشی از دلایلی است که این سویه توانسته است به سرعت گسترش یابد. و می‌تواند افرادی را که کاملاً واکسینه شده‌اند. و همچنین افرادی که قبلاً بیمار بودند را مبتلا کند.

به گفته ویسلر سوال اصلی که او و همکارانش در این تحقیق این بود که چگونه «در این ویروس جهش روی می‌دهد.» و بر توانایی آن برای اتصال به سلول‌ها و فرار از پاسخ‌های آنتی بادی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد.

در این تحقیق محققان دریافتند که سویه اومیکرون می‌تواند ۲.۴ برابر بیشتر از پروتئین اسپایک از سویه ویروسی که در ابتدای همه‌گیری تشخیص داده شده بود، تکثیر یابد.

دانشمندان همچنین دریافتند که سویه اومیکرون می‌تواند به سرعت به گیرنده‌های ACE2 موش متصل شود. بنابراین نشان می‌دهد که اومیکرون ممکن است بتواند بین انسان و سایر پستانداران رد و بدل شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که دو دوز واکسن فایزر ۷۰ درصد در برابر نوع اومیکرون موثر است

منبع: سی‌تی‌وی نیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز