انتقاد علم‌الهدی از تعطیلی نماز جمعه: 'توجیهی ندارد'

Submitted on جمعه, 02/28/2020 - 13:15

احمد علم‌الهدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و امام جمعه مشهد از تعطیلی نماز جمعه در این شهر انتقاد کرده و گفته است نماز جمعه در "هیچ شرایطی نباید تعطیل شود."

به دنبال شیوع کرونا در ایران، نماز جمعه این هفته در تهران و مراکز ۲۲ استان دیگر برگزار نشد.

اگرچه شماری از روحانیون خواهان همکاری با دستگاه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در ایران شده‌اند اما برخی از چهره‌های مذهبی در این کشور از تعطیلی مراکز دینی انتقاد کرده و با آن مخالفت کرده‌اند.

امام جمعه مشهد که از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی بوده، گفته است "درحالی‌که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن‌های حرم مطهر به‌وسیله مسؤولان پزشکی تجویز شده است، تعطیلی این فرضیه الهی توجیهی ندارد."

آقای علم الهدی در خطبه‌ای که روی سایتش تحت عنوان "مکتوب نماز جمعه نهم اسفند" منتشر شده، نوشته است: "برحسب بیانیه‌ای که اعلام شد، اطاعت کرده و نماز جمعه را برگزار نکردیم" اما در همین حال اعتراض کرده که "نماز جمعه فریضه الهی است و در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود".

او با تشکر از "عزیزان ایثارگر در عرصه‌های مقاومت و مبارزه با ویروس خطرناک کرونا" از سودجویی بابت فروش وسایل پیشگیری انتقاد کرده و گفته "در کنار فرشتگان جهادی، عناصر پلیدی در میدان‌های اقتصادی وجود دارند که به سودجویی و احتکار مشغول‌اند، دستگاه‌های مسؤول اقدام لازم در برخورد با این افراد را انجام دهند".

ستاد مقابله با کرونا در ایران در اطلاعیه‌ خود گفته است "نماز جمعه به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده برگزار نخواهد شد".

بر اساس تصمیم اخیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که به ستاد اقامه نماز جمعه تهران ابلاغ شد، نماز جمعه این هفته (۹ اسفندماه) در تهران و چند مرکز استان کشور برگزار نشد.

در اطلاعیه این شورا گفته شد که "به درخواست وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمازجمعه این هفته (نهم اسفندماه) در مرکز ۲۳ استان برگزار نمی شود."

براساس این اطلاعیه تهران، قم، رشت، مشهد، تبریز، ارومیه، همدان، اصفهان، ساری، اردبیل، کرج، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم آباد، بندر عباس و یزد از جمله شهرهایی بودند که نماز جمعه آنان لغو گردید.

در این اطلاعیه همچنین گفته شد در مراکز استان ها، شهرها و شهرستان هایی که براساس اعلام کتبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و استانداران بطور قطعی نقطه حساس شناسایی شده هم این هفته نماز جمعه برگزار نمی شود.

براساس آخرین آمار رسمی که امروز جمعه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) منتشر شد ابتلای ۳۸۸ نفر به این ویروس و درگذشت ۳۴ نفر از مبتلایان در ایران تایید شده است.

اما اطلاعاتی که از منابع بیمارستانی به بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از آن است که تا شامگاه پنجشنبه ۸ اسفند، در مجموع دست کم ۲۱۰ نفر در شهرهای مختلف ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی گفته است موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران احتمالا بالاتر از آمار موجود است چون این ویروس هنگام ورود به این کشور شناسایی نشده بود.

دکتر مایک رایان از مقام های سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در مقر این سازمان در ژنو سوئیس در مورد ایران گفت: "این بیماری بدون آنکه دیده و تشخیص داده شود وارد ایران شد، به همین دلیل ابعاد آلودگی ممکن است وسیع تر آن باشد که احتمالا شاهد هستیم."

سازمان بهداشت جهانی نیز گفته است که از ۹۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا از ایران به ۱۱ کشور دیگر جهان انتقال پیدا کرده و ۲۴ مورد از موارد تازه شناسایی شده از ایتالیا به ۱۴ کشور دیگر منتقل شده است.

سازمان بهداشت جهانی خطر شیوع ویروس کرونا در جهان را "بسیار زیاد" توصیف کرده است.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز