انتخابات ترکیه رسما به دور دوم کشیده شد؛ آیا اردوغان راه سختی در پیش دارد؟

Submitted on Mon, 05/15/2023 - 12:39

وی گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری که دیروز برگزار شد، هیچ نامزدی حد نصاب آرا را کسب نکرد و در نتیجه دور دوم انتخابات طبق تقویم انتخاباتی که قبلا اعلام شده، در روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) برگزار می‌شود.»

احمد ینر افزود: «بر اساس داده‌های شورای عالی انتخابات ترکیه تا ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی، صندوق‌های رأی داخل کشور صد در صد باز شده و نرخ مشارکت عمومی ۸۸.۸۲ درصد بوده است.»

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه گفت: «میزان مشارکت شهروندان در خارج از کشور ۵۲.۶۹ درصد بود و روند شمارش ۳۵ هزار و ۸۷۴ رأی در خارج از کشور همچنان ادامه دارد.»

ینر اعلام کرد: «بر پایه نتایج غیر رسمی رجب طیب اردوغان ۴۹.۵۱ درصد، کمال قلیچداراوغلو ۴۴.۸۸ درصد، سینان اوغان ۵.۱۷ درصد و محرم اینجه ۰.۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.»

کارزار انتخاباتی رجب طیب اردوغان در دو هفته آینده احتمالاً شبیه دو هفته گذشته خواهد بود. به گفته ناظران، او به احتمال زیاد راهبرد پیروزمندانه‌ای را که برای دور اول اعمال کرد، همچنان ادامه خواهد داد. یعنی مخالفان خود را متحدان «تروریست‌ها» و کمال قلیچداراوغلو را به عنوان نامزد جدایی‌طلبان حزب کارگران کردستان، پ.ک.ک معرفی می‌کند.

از سوی دیگر، او مایل است آرای مرد سوم این رای‌گیری یعنی سینان اوغان، ملی‌گرای افراطی را که مقدار نه چندان کم‌اهمیت ۵.۲ درصد آرا را به دست آورد، از آن خود کند.

در واقع رجب طیب اردوغان با ۴۹.۴ درصد در دور اول، چیز زیادی برای پیروزی در ۲۸ می کم ندارد. اپوزیسیون ترکیه علاوه بر عقب ماندن از اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری با ۴۵ درصد آرا، با یک نقصان دیگر هم روبروست زیرا در چالش دیگر، یعنی انتخابات پارلمانی هم نتوانسته اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد.

خبرنگار ار.اف.ای در ترکیه می‌گوید به این ترتیب کار برای کمال قلیچداراوغلو سخت‌تر به نظر می‌رسد زیرا او باید بتواند رای‌دهندگان را متقاعد کند که پیروزی‌اش ترکیه را وارد دوره بحران و بی‌ثباتی سیاسی نخواهد کرد. بنابراین، مبارزات دو هفته پیش رو احتمالا تنگاتنگ و پرتنش خواهد بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز