منابع اسرائیلی: حملۀ سایبری ایران به نام "شن‌های روان" خنثی شده است

Submitted on س., 10/20/2020 - 12:57

سایت اینترنت روزنامۀ هاآرتص در مطلبی مورخ دوشنبه ۱٩ اکتبر/۲٨ مهر، می‌نویسد که دو شرکت امنیت سایبری اسرائیلی گفته‌اند که طی ماه سپتامبر، حملۀ سایبری گسترده‌ای را خنثی کرده‌اند که "سازمان‌های درجه اول" کشور را هدف گرفته بوده است. معلوم نیست که این سازمان‌ها کدام هستند.

شرکت‌های اسرائیلی می‌گویند که ابزار استفاده شده در این حمله از نوع نرم‌افزارهایی بوده که معمولاً در دنیای بزهکاری سایبری استفاده می‌شود.

گزارش دو شرکت اسرائیلی که "پروفرو" (Profero) و "کلیرسکای" (Clearsky) نام دارند، از سوی دو کارشناس مستقل نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این دو کارشناس "مستقل" که در عین حال به خاطر ارتباط‌ات‌شان با وزارت دفاع اسرائیل هویت خود را فاش نکرده‌اند، گفته‌اند که  عملیات "شن‌های روان" احتمالاً تازه‌ترین رویداد در جنگ سایبری میان ایران و اسرائیل است.

در چارچوب این عملیات، یک گروه هکر موسوم به "Muddywater" (آب گل‌آلود)، بدافزارهایی را برای سازمان‌های اسرائیلی فرستاده‌اند.

شرکت امنیت سایبری "کلیرسکای" در اوایل تابستان سال گذشته (ژوئن ۲٠۱٩) نیز از همین گروه اسم برده و آن را وابسته به سپاه پاسداران دانسته بود. در آن زمان، این سایت از بروز آشفتگی‌هایی در فضای سایبری ایران و "لو رفتن برخی داده‌های بسیار حساس" خبر می‌داد. ظاهراً افشای برخی اطلاعات از طریق یک کانال تلگرام، باعث شده بود که شرکت اسرائیلی بتواند نکاتی را در مورد عملیات سایبری ایرانی‌ها و سازماندهی دیجیتال آنان دریابد. از جمله اطلاعاتی در مورد "شرکت رایانش هوشمند رانا"، وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دست شرکت اسرائیلی افتاده بود.

این بار، سازمان ملی امنیت سایبری اسرائیل به روزنامۀ هاآرتص گفته است که کاملاً در جریان رویدادها قرار دارد و "اخطارهایی" نیز در این زمینه داده شده است. معلوم نیست که مخاطب این اخطارها دولت ایران بوده است یا خیر.

به گفتۀ مدیر شرکت اسرائیلی "پروفرو" (Profero)، آنچه باعث شده که حملۀ سایبری اخیر مورد توجه خاص کارشناسان این شرکت قرار گیرد، شباهت ظاهری آن به روش‌های اخاذی و باجگیری سایبری بوده، در حالی که هدف اصلی حمله، نه ربودن داده‌ها که آسیب زدن به ساختارهای اسرائیلی بوده است.

بزهکاران سایبری معمولاً از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که "باج‌افزار" نام گرفته. آنان بعد از نفوذ به یک سیستم و ربودن داده‌ها، تهدید می‌کنند که در صورت عدم دریافت باج مورد نظر، همۀ داده‌ها را نابود خواهند کرد. در صورت تسلیم شدن قربانی، باج در قالب پول دیجیتال پرداخت می‌شود.

اما در عملیات "شن‌های روان"، اگرچه از نوعی "باج‌افزار" استفاده شده، ولی درخواست پول در کار نبوده است.

دو شرکت‌ امنیت سایبری اسرائیلی در گزارش خود افزوده‌اند که حملۀ اخیر، شباهت‌هایی با حملۀ سال ۲٠۱۲ علیه تآسیسات آرامکو دارد. حملۀ هشت سال پیش که توسط بدافزار "شمعون" انجام شد به نهادهای ایرانی منتسب شده بود.

منابع اسرائیلی در حالی از حملۀ سایبری ایران خبر می‌دهند که دولت جمهوری اسلامی نیز حمله به "دو نهاد مهم کشور" را تأیید کرده است.

به درستی معلوم نیست که عملیات "شن‌های روان" کاملاً خنثی شده یا اینکه آسیب‌هایی به ساختارهای اسرائیلی زده است.

در این وضعیت، دیوید مناشری، ایران‌شناس برجستۀ اسرائیلی در دانشگاه تل‌آویو گفته است: "ایرانی ها به دو چیز در جهان معروفند، فرش بافی و بازی شطرنج، یعنی ریزبینی و استراتژی... ایرانی‌ها متخصص گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند"...

معلوم نیست که آقای مناشری از عملیات سایبری اخیر اطلاعی داشته، یا اینکه اظهارات اخیر او صرفاً  اتفاقی بوده است.

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز