آنچه مسافران کانادایی باید در مورد دستگیری پسر ال کاپو و خشونت در مکزیک بدانند

Submitted on ی., 01/08/2023 - 12:50

تمام آنچه مسافران کانادایی باید در مورد دستگیری پسر ال کاپو و خشونت در مکزیک بدانند

دستگیری پسر یکی از بدنام‌ترین سلاطین مواد مخدر جهان موجی از خشونت را در ایالت سینالوآ در شمال غربی مکزیک برانگیخت.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، پس از دستگیری اویدیو گوزمان، یکی از پسران رئیس سابق کارتل، خواکین «ال کاپو» گوزمان، اعضای کارتل سینالوآ با ارتش مکزیک درگیر شدند.

خشونت عمدتاً در شهرهای کولیاکان، لوس موچیس، مازاتلان و گواساو سینالوآ رخ داده است. اما منجر به لغو برخی پروازها و ماندن کانادایی‌ها در هتل‌های خودشان شده است.

کولیاکان، مرکز ایالت سینالوآ، بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر با مکزیکو سیتی فاصله دارد.

اویدیو گوزمان لوپز، پسر ال کاپو، که با نام مستعار خود «موش» نیز شناخته می‌شود، در ایالات متحده به دلیل یک کیفرخواست مرتبط با مواد مخدر تحت تعقیب است.

او و برادرش خواکین گوزمان در آوریل ۲۰۱۸ از سوی یک دادگاه در واشنگتن دی‌سی به توطئه برای توزیع کوکائین، مت آمفتامین و حشیش متهم شدند.

به گفته لوئیس کرسنسیو ساندوال، وزیر دفاع مکزیک، اویدیو رهبر یک جناح سینالوآیی به نام «لوس منورس» یا «جوانان» معروف به «لس کاپیتوس» است.

پدر اویدیو، «ال کاپو» در حال حاضر در حال گذراندن زندان حبس ابد در ایالات متحده پس از محکومیت او در سال ۲۰۱۹ به اتهام قاچاق مواد مخدر و توطئه است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در ماه می ۲۰۲۲ اعلام کرد که بیش از ۱۰۷ هزار آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ جان خود را از دست داده‌اند. که بیش از ۷۱ هزار نفر در نتیجه فنتانیل و سایر مواد افیونی مصنوعی بوده‌اند.

تلاش برای دستگیری اویدیو بر اساس درخواست ایالات متحده پس از درگیری مسلحانه در اکتبر ۲۰۱۹ با حداقل هشت کشته بی‌نتیجه پایان یافت.

در همین حال، دولت ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به «دستگیری و/یا محکومیت» اویدیو شود، ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

درگیری اخیر در مکزیک پس از آن روی داد که نیروهای امنیتی مکزیک محل اقامت پسر ال کاپو را پیش از سپیده دم روز پنجشنبه در یک یورش به تصرف خود درآوردند.

اعضای کارتل او نیز در واکنش به این اقدام، در فرودگاه کولیاکان، خارج از پایگاه ارتش محلی و نقاط ورودی به کولیاکان مستقر و با ارتش درگیر شدند. اما نیروی هوایی مکزیک باز هم توانست اویدیو گوزمان را به مکزیکو سیتی منتقل کند.

اعضای کارتل او نیز با سرقت و آتش زدن وسایل نقلیه ساکنان کولیاکان نسبت به دستگیری اویدیو واکنش نشان دادند.

درپی این اتفاقات هواپیمایی کشوری مکزیک اعلام کرد که فرودگاه‌های کولیاکان، لس موچیس و مازاتلان در روز پنج‌شنبه تعطیل شدند. و همه پروازها به دلایل امنیتی لغو شدند.

در این درگیری‌ها حداقل یک جت غیرنظامی و یک هواپیمای نیروی هوایی هدف اصابت گلوله قرار گرفتند.

تا روز جمعه، حداقل ۱۰ نفر از نیروی‌های مسلح، یک افسر پلیس و ۱۹ عضو کارتل سینالوآ کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

روبن روشا، فرماندار سینالوآ، همچنین گفت که یکی از مردان مسلح کارتل اویدیو گوزمان یکی از پزشکان را برای مداوای جنگجویان مجروح ربوده است.

این درگیری و خشونت‌ها باعث شد تعدادی از گردشگران کانادایی که برای تعطیلات به مکزیک رفته بودند روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در هتل‌هایشان محبوس بمانند.

بر همین اساس دولت فدرال به مسافران کانادایی در سینالوآ کرده در صورت امکان در مکان‌های خود پناه بگیرند و از مناطق شلوغ دور باشند.

سفیر کانادا در ایالات متحده نیز طی مصاحبه‌ای از کانادایی‌ها در مکزیک خواست تا برای درخواست کمک به سفارت کانادا مراجعه کنند.

مکزیک یک مقصد توریستی محبوب برای کانادایی‌ها است و آن‌ها اغلب برای تعطیلات به شهرهای کابو، کانکون، مازاتلان، پلایا دل کارمان و پورتو والارتا در مکزیک می‌روند.

لوری اسمیت، مدیر یک آژانس مسافرتی مستقر در ساسکاچوان، در این رابطه گفت:

اگرچه این روزها اتفاقات ترسناک زیادی در مکزیک اتفاق افتاده است. اما این چیزی عادی است و در همه جا رخ می‌دهد. من تاکنون مسافران زیادی را به لاس وگاس یا اورلاندو و  فلوریدا فرستاده‌ام درحالی میزان جرم و جنایت در آن مناطق خیلی بالا است.

اخبار کوتاه از جهان / از حادثه خونین در گلاسکو تا حبس ابد برای ۱۲۱ مظنون کودتای نافرجام ترکیه

دستگیری دونفر در ارتباط با جابجایی مواد مخدر با پهپاد

یک خانواده ایرانی در ارتباط با قاچاق مواد مخدر و اسلحه در وان متهم شدند

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز