امیدی به کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک نیست! اکنون صاحبان خانه های کانادایی وام های ۳ تا ۵ ساله امضا می کنند

Submitted on جمعه, 11/10/2023 - 18:48

شرکت وام مسکن و مسکن کانادا (CHMC) گفت که اعتماد به کاهش نرخ بهره کاهش می یابد زیرا مالکان خانه های بیشتری در هنگام تجدید نظر در وام مسکن خود با آسیب مواجه می شوند.

آژانس مسکن فدرال در گزارشی که بعد از ظهر پنجشنبه منتشر شد، گفت که وام‌گیرندگان بیشتری در ماه‌های اخیر شرایط بین سه تا پنج سال را انتخاب کرده‌اند، نسبت به اوایل امسال که داده‌های CMHC نشان داد بسیاری از صاحبان خانه وام‌های کوتاه‌مدت را ترجیح می‌دهند، تغییر کرده است.

به گزارش تورنتواستار، تانیا بوراسا اوچوا، کارشناس ارشد تحقیقات مسکن و نویسنده اصلی گزارش CMHC، گفت: «امیدها برای کاهش فوری نرخ‌ بهره در واقع در حال محو شدن هستند.» نرخ‌های وام کنونی بیش از دو برابر نرخ‌های آغاز سال ۲۰۲۲ است.

CMHC دریافت که مالکان بیشتری نسبت به قبل از اینکه بانک مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره کند، شرایط بازپرداخت طولانی‌تری را انتخاب می‌کنند. در نیمه اول سال جاری، نزدیک به دو سوم وام ها برای بازپرداخت بیش از ۲۵ سال قرارداد بسته شد، در حالی که در سال ۲۰۲۰، این نسبت تنها نصف بود.

Bourassa-Ochoa افزود که مردم برای استرس طولانی مدت آماده می شوند. روز پنجشنبه، یکی از مدیران بانک مرکزی گفت که با تلاش بانک مرکزی برای مهار تورم، احتمالاً نرخ‌های بهره بالا برای مدتی بالا باقی می‌مانند.

نرخ معوقات وام مسکن در سراسر کانادا در سطوح پایین تاریخی باقی می‌ماند، اما CMHC به نشانه‌هایی اشاره می‌کند که مشکلات دیگری در حال ظهور هستند، مانند اینکه کانادایی‌ها نرخ‌های معوقه بالاتری را در کارت‌های اعتباری، وام‌های خودرو و خطوط اعتباری تجربه می‌کنند. مری سیالتسیس، کارگزار وام مسکن در منطقه تورنتو بزرگ، گفت که این روند نگران کننده است اما تعجب آور نیست.

سیالتسیس گفت: "کانادایی ها همیشه هر کاری که می توانند برای پرداخت وام مسکن خود انجام می دهند، و اگر مجبور باشند در پایان چک انتخابی داشته باشند، مردم همیشه پرداخت وام مسکن خود را بر پرداخت های دیگر ترجیح می دهند."

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، CMHC خاطرنشان کرد: در نیمه اول امسال بیش از ۲۹۰ هزار خانوار خواستار تمدید وام مسکن خود بودند. Bourassa-Ochoa خاطرنشان کرد که موج بزرگ تری از تمدید در راه است و انتظار می رود حدود ۲/۲ میلیون وام مسکن در سراسر کشور در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تمدید شود.

این شامل کسانی می‌شود که در یک دوره بی‌سابقه قیمت مسکن و نرخ بهره پایین خرید کرده‌اند. وقتی در زمان تمدید ضربه می خورند، بیشتر مستعد استرس هستند. Bourassa-Ochoa گفت که اگر یک وام مسکن ۵۰۰۰۰۰ دلاری را به عنوان مثال در نظر بگیرید، اگر حدود چهار سال پیش خانه ای با نرخ بهره ۱/۹۴٪ خریداری کرده اید، ممکن است نیاز به پرداخت ۱۰۰۰ دلار اضافی در ماه هنگام تمدید داشته باشید.

این گزارش همچنین نشان داد که علیرغم کاهش کلی در وام‌دهی، وام‌دهندگان زیرمجموعه کمترین تأثیر را داشته‌اند. Bourassa-Ochoa خاطرنشان کرد که اکثر خریداران جدید نیستند، بلکه وام گیرندگانی هستند که قبلاً با موسسات زیرمجموعه مرتبط هستند که قادر به دریافت وام از بانک های سنتی نیستند و در حال تمدید قرارداد خود با آنها هستند.

او گفت که این بدان معنی است که آنها همچنان با نرخ های بهره بالاتر مواجه خواهند شد و بسیاری از آنها فقط به پرداخت بهره ادامه خواهند داد. این امر هنوز بسیاری از خانوارها را بسیار آسیب پذیر می کند و اگر شوک منفی به اقتصاد وارد شود، واقعاً افراد بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد.»
سررسید وام مسکن فعلی شما چند سال است؟
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز