امید نوری پور سیاستمدار ایرانی تبار رئیس حزب سبزهای آلمان شد

Submitted on ی., 01/30/2022 - 01:13

با گزینش امید نوری پور به ریاست حزب سبزها اکنون سه ایرانی تبار به بالاترین مقام های حزبی در آلمان دست یافته اند. پیش از این بیژن جیرسرائی به عنوان دبیرکل حزب دموکرات آزاد و یاسمین فهیمی به عنوان دبیرکل حزب سوسیال دموکرات برگزیده شده اند. نوری پور و جیرسرائی در نوجوانی به آلمان مهاجرت کرده اند، اما یاسمین فهیمی از پدری ایرانی و مادری آلمانی در هانوفر به دنیا آمده  و پدرش پیش از تولد او در یک تصادف رانندگی جان باخته است.

به گزارش رسانه های آلمانی امید نوری پور و ریکاردا لانگ  وظیفه ای سخت را در برابر حزب سبزهای آلمان به عهده گرفته اند.

در انتخابات ایالات فدرال آلمان حزب سبزها از دو حزب بزرگ سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی پیشی گرفته بود. در نظرسنجی های سه ماهه پیش از انتخابات سراسری سپتامبر ۲٠۲۱ هم تا ۲٩ درصد مردم آلمان از حزب سبزها پیش بینی می کردند، اما در این انتخابات، حزب تنها آرای حدود ۱۵ درصد مردم را جلب کرد.

حزب سبزها، با این حال توانست در کنار احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات آزاد در ائتلاف دولت حضور یابد و پنج وزارتخانه از جمله وزارتخانه های مهم اقتصاد، انرژی، امورخارجه و کشاورزی را قبضه کند.

دو رهبر جدید حزب سبزها اکنون در درجه اول وظیفه دارند زمینه های ادامه کار حزب خود در ائتلاف دولتی و پیروزی آن را در انتخابات چهار سال دیگر فراهم کنند.علاوه بر این، آن ها باید راه مناسبی برای به کرسی نشاندن سیاست هسته ای مورد دفاع خود در آلمان و اتحادیه اروپا بیابند.

اتحادیه اروپا نیروگاه های اتمی و گاز سوز را "پایدار" و "فاقد زیان برای محیط زیست" دانسته است. اما دولت آلمان در ماه دسامبر سال گذشته سه نیروگاه هسته ای از شش نیروگاه هنوز فعال خود را از مدار تولید برق خارج کرد و تصمیم دارد سه نیروگاه باقی مانده را نیز تا پایان سال جاری تعطیل کند.

دولت ائتلافی جدید آلمان که حزب سبزها نیز موتلف آن است، ترجیح می دهد بر سرعت تولید برق از انرژی های خورشیدی، بادی و آبی بیافزاید تا از انرژی اتمی و انرژی های فسیلی بی نیاز شود.

امید نوری پور رئیس جدید حزب سبزها تا پیش از تصدی این مقام به عنوان سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون پارلمانی حزب سبزها انجام وظیفه می کرد.

نوری پور در ماه ژوئن سال ۱٩۷۵ (۱۳۵۴ خورشیدی) در تهران به دنیا آمد و سیزده ساله بود که همراه خانواده به آلمان مهاجرت کرد. او که تحصیلات دبستانی و دبیرستانی خود را تا سطح راهنمائی در ایران سپری کرده بود، در فرانکفورت دیپلم گرفت و بعد در دانشگاه این شهر در رشته های فلسفه، علوم سیاسی و حقوق قضائی به تحصیل ادامه داد، اما تحصیلات خود را به پایان نرساند.

نوری پور متاهل و دارای یک فرزند است. او پیش از انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس فدرال ضمن تحصیل در دانشگاه در فدراسیون جوانان اروپا، "انجمن هنر در فضاهای عمومی"، انجمن اتحادیه اروپا، باشگاه آینتراخت فرانکفورت، انجمن دوستان اصفهان و فرایبورگ، انجمن دوستی آلمانی ها و اعراب، انجمن پشتیبان انستیتو فریتز باور فرانکفورت و.... عضویت داشت.

نوری پور ۲۵ سال قبل به حزب  سبزها پیوست و درجات موفقیت را در این حزب به سرعت پیمود. او سخنگوی کارگروه فدرال مهاجرت و فرار، عضو هیئت رئیسه جوانان سبز ایالت هسن و عضو هیئت رئیسه حزب سبزها بوده و از سال ۲٠٠۶ عضو مجلس فدرال آلمان است.  

نشریه سایت آلمان درباره نقشی که نوری پور همراه با ریکاردا لانگ می تواند در رهبری حزب سبزها ایفا کند به ویژه به تجربه این دو سیاستمدار در زمینه تبعیض در جامعه آلمان اشاره کرده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نیز تاکید کرده است که نوری پور و لانگ نباید قدم بر جای پای دو رهبر پیشین حزب که اکنون به وزارت رسیده اند بگذارند، بلکه باید بکوشند خشمی را که ممکن است در آینده احتمالا متوجه این دو شود فرو بنشانند. این روزنامه در توضیح ویژگی های اخلاقی نوری پور روی شوخ طبعی او تاکید می ورزد و نمونه هائی از حاضر جوابی او به دست می دهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز