آمریکا و متحدانش از سازمان ملل خواستند درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تحقیق کند

Submitted on ش., 06/24/2023 - 05:08

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، جمعه، بیست و سوم ژوئن، از سازمان ملل خواستند تا فوراً پیرامون نقض تحریم‌های این سازمان توسط روسیه با استفاده از صدها هواپیمای بدون سرنشین ایرانی در جنگ اوکراین، تحقیق کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز گذشته طی سخنانی در مقر این سازمان در نیویورک، خاطرنشان کرد که ایالات متحده در ماه جاری میلادی اطلاعات بیشتری را منتشر کرده که نشان می‌دهد ایران صدها پهپاد و همچنین تجهیزاتی را که می‌توان از آن برای تولید این هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد، به روسیه ارائه کرده است.

بر این اساس، اوکراین و بریتانیا هم شواهدی از بقایای پهپادهای ایرانی کشف شده توسط ارتش اوکراین را به سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

آمریکا و متحدانش می‌گویند «روسیه در هفته‌های اخیر از این پهپادها برای حمله به کی‌یف، تخریب زیرساخت‌های اوکراین، ایجاد وحشت و کشتن غیرنظامیان اوکراینی استفاده کرده و سازمان ملل باید به درخواست‌های روزافزون جامعه بین‌المللی برای بررسی این تخلفات پاسخ دهد.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از ایراد بیانیه ای که خواستار تحقیق در این زمینه شده، به شورای امنیت سازمان گفت: «این، موضوع مرگ یا زندگی برای مردم اوکراین است».

علاوه بر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، دو کشور آلبانی و اوکراین نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند.

این پنج کشور، مسکو را نه تنها به دلیل خرید صدها پهپاد مهاجر و شاهد از ایران، بلکه همچنین به خاطر همکاری با این کشور برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین در داخل روسیه، به نقض قطعنامه شورای امنیت در رابطه با توافق هسته‌ای برجام میان ایران و شش قدرت بزرگ، متهم می‌کنند. قطعنامه سال ٢٠١٥، ارسال این گونه تسلیحات از ایران به سایر کشورها را بدون تایید قبلی شورای امنیت، ممنوع می‌کند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در واکنش به این موضوع، ضمن ابراز امیدواری به اینکه «دبیرکل توسط شرکای غربی سابق مسکو گمراه نشود»، به شورای امنیت گفت که اوکراین به روسیه یا ایران در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی «ذره‌ای شواهد معتبر» ارائه نکرده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل نیز روز گذشته در این رابطه اعلام کرد که «دبیرخانه سازمان ملل متحد به ریاست دبیرکل آنتونیو گوترش، هنوز در حال بررسی اطلاعات دریافتی است و انتظار می‌رود گزارش خود در این زمینه را به زودی منتشر کند».

این گزارش در ماه ژوئیه توسط کارشناسان کمیته نظارت بر اجرای قطعنامه شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز