آمریکا رفت و آمد غیرضروری بین مرزی را با کانادا و مکزیک تعلیق کرد

Submitted on ش., 03/21/2020 - 00:39

آمریکا در تلاش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، تمامی سفرهای غیرضروری با همسایه‌های شمالی و جنوبی خود، کانادا و مکزیک، را به حالت تعلیق در آورده است.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این تصمیم نیمه شب شنبه اجرایی می‌شود ولی سفرهای تجاری را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

همزمان ایالت ایلینوی به شهروندان خود دستور داده خانه‌های خود را به جز در موارد ضروری ترک نکنند و ایالت نیویورک دستور داده تمام تجارت‌های غیرضروری تعطیل شوند.

کشورهای مختلف جهان هر یک به نحوی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در تلاشند.

تا کنون بیش از ۱۶ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا، کوید ۱۹، مبتلا شده‌اند و ۲۲۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در سراسر جهان تعداد مبتلایان بیش از ۲۵۰ هزار نفر گزارش شده و بیش از ۱۰ هزار نفر قربانی آن شده‌اند.

درحالی که تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس در کشورهای مختلف در حال افزایش است بسیاری از کشورها تدابیر تازه‌ای را برای مهار شرایط پیش گرفته‌اند.

دولت اسپانیا به شهروندان این کشور هشدار داده که حضور غیر موجه شهروندان در خیابان به بازداشت آنها توسط گشت‌های ارتش منجر خواهد شد.

باواریا، دومین استان پرجمعیت آلمان اولین استان این کشور است که قرنطینه عمومی اعلام کرده است.

فرانسه نیروهای بیشتری را در ایستگاه‌های قطار مستقر کرده تا جلوی شهروندانی را که قصد سفر آخر هفته دارند بگیرند.

در جاکارتا پایتخت اندونزی از روز دوشنبه وضعیت اضطراری برقرار می‌شود و بارها، سینماها و بسیاری از تجارت‌های دیگر تعطیل خواهند شد.‌

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت مقام‌های ارشد بخش درمانی این کشور از تبعات سنگین "عبور و مرور میان مرزی گروهی و کنترل نشده" برای سلامت عمومی نگرانند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت محدودیت‌های تازه از روز شنبه اجرایی می‌شود و دست کم تا یک ماه برجا خواهند بود.

به گفته مایک پومپئو شهروندان امریکا باید بلافاصله ترتیب بازگشت خود به کشور را بدهند یا برای ماندن خارج از مرزهای این کشور برای مدتی طولانی آماده شوند.

چاد ولف، وزیر موقت امنیت داخلی آمریکا گفته است این کشور درحال همکاری با کانادا و مکزیک برای عملی کردن محدودیت‌های تازه است.

به گفته او " حمل‌ونقل‌های باری و تجاری ادامه خواهد داشت و کارکنان بخش درمانی نیز کماکان می‌توانند به رفت و آمد خود از طریق مرزهای کشور ادامه بدهند."

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز روز جمعه گفت پناهجویانی که پیاده از مرز آمریکا وارد کانادا شوند در چارچوب محدودیت‌های تازه بازگردانده خواهند شد.

در همین حال فرماندار نیویورک دستور داده از یکشنبه شب تمام کارکنان بخش‌ها و خدمات غیرضروری در خانه بمانند.

در ایالت نیویورک که تعداد مبتلایان از ۷۰۰۰ نفر بیشتر شده، گردهمایی‌های عمومی محدود شده است.

روز جمعه ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی، کنتیکات و پنسیلوانیا دستور بسته شدن تمام سرویس‌های خدماتی شخصی مثل آرایشگاه‌ها، سالن‌های تاتو و ناخن را صادر کردند.

از یکشنبه شب تمام بازی‌های تیمی مثل بسکتبال نیز ممنوع خواهند بود.

فرماندار کالیفرنیا پیش‌بینی کرده است ظرف دو ماه آینده نیمی از جمعیت ۱۹ میلیونی این ایالت به کرونا مبتلا خواهند شد.

در همین حال سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که جوانان از ابتلا به ویروس کرونا ایمن نیستند و باید روابط اجتماعی و ارتباط با افراد سالمند را که آسیب‌پذیرتر هستند محدود کنند.

تدروس گبرییسوس رییس سازمان بهداشت جهانی گفته است جوانان با رفتار خود "مرگ یا زندگی" یک نفر دیگر را تعیین می‌کنند.

ویروس کرونا ابتدا در ماه دسامبر سال میلادی گذشته در چین پدیدار شد اما در حال حاضر اروپا به کانون اصلی آن تبدیل شده است.

روز جمعه چین برای دومین روز متوالی هیچ مورد ابتلای تازه‌ای را درمرزهای این کشور گزارش نکرده است.

در آفریقا تعداد مبتلایان به ویروس مانند باقی نقاط جهان رو به افزایش بوده است.

در تحول مرتبط دیگری با ویروس کرونا، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران، چین و روسیه را به گمراه‌سازی سازمان یافته افکار عمومی در ارتباط با ویروس کرونا متهم کرده با این هدف که "به ترس وسردرگمی مردم دامن زده شود".

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت این سه کشور هم صدا به دنبال بی‌اعتبار کردن تلاش‌های آمریکا در مقابله با ویروس کرونا و اقدامات رییس جمهوری این کشورند.

آقای پومپئو در این کنفرانس شانه به شانه رییس جمهوری آمریکا ایستاده بود که چند روز پیش در حساب توییتری‌اش ویروس کرونا را "ویروسی چینی" خوانده بود.

این اظهار نظر آقای ترامپ انتقادات زیادی را به همراه داشت و برخی تحلیلگران آن را مصداق نژادپرستی دانستند.

در همین حال یک مقام وزارت خارجه چین در حساب توییتری خود نوشته است شاید ارتش آمریکا برای اولین بار این ویروس را به ووهان چین آورده است.

وزارت خارجه چین گفته است که مقصر دانستن و بدنام کردن کشورش،‌ کار غلطی است. در روزهای اخیر، در مورد منشأ ویروس کرونا، اظهارات تندی بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز