آمریکا با نمایشی خواندن محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی بر حق آزادی بیان تاکید کرد

Submitted on پ., 06/01/2023 - 09:50

به‌نوشته وزارت امور خارجه دولت جو بایدن، نخستین جلسات دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی که «تصنعی به‌نظر می‌رسد» این هفته در‌حالی برگزار شد که این دو خبرنگار نزدیک به ۹ ماه را در حبس گذارنده‌بودند، بی‌آن‌که به وکلایشان دسترسی داشته باشند.

در این مطلب افزوده شد که وکلای خبرنگاران برشمرده، در نخستین جلسه محاکمه نمایشی این هفته امکان صحبت از جانب موکلان‌شان را پیدا نکردند.

صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین یادآور شد که ۹ ماه پس از جان‌باختن فاجعه‌بار مهسا امینی، هیچ نهادی تاکنون مسئولیت کشته‌شدن او را برعهده نگرفته، اما خبرنگارانی که از مرگ این دختر جوان در پی بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی خبر داده‌ بودند، با اتهاماتی سنگین که ممکن است احتمال صدور احکام زندان بلند‌مدت یا حتی اعدام را در بر داشته‌باشد، روبه‌رو شده‌اند.

ایالات متحده با بیان این‌که چنین اقداماتی «تمسخر عدالت» است، خبر داد که همچنان از آزادی «بیان و رسانه» در ایران پشتیبانی می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این‌که روزنامه‌نگاری جرم نیست، نوشت: جمهوری اسلامی از روزنامه‌نگاران بیم دارد، چون شغل‌شان سبب شکل‌گیری جامعه‌ای دلپذیر می‌شود که در آن، دولت پاسخگوی مردم است.

در صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به رژیم حاکم بر ایران یادآوری شد: آزادی بیان یک حق جهانی است که برپایه اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد و پیمان‌های جهانی حقوق مدنی و سیاسی، مورد پذیرش جامعه‌ بین‌الملل قرار دارد.

صفحه توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا، با یادآوری این‌که «نیلوفر و الهه» در حال انجام مسئولیت خبرنگاری‌شان بودند که حقیقت را به مردم منتقل کنند، نوشت: افشای حقایق «سوء‌رفتار» حکومت ایران، دقیقا همان چیزی است که جمهوری اسلامی از آن بیم دارد.

ایالات متحده پیش‌تر اتهام همکاری با نیلوفر حامدی و الهه محمدی، را که از سوی قوه قضاییه به این دو خبرنگار وارد شده‌‌است، رد کرده‌بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز