آمار بیماران کرونا در ولایت هرات در همسایگی ایران در حال افزایش است

Submitted on پ., 04/02/2020 - 13:27

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان روز پنجشنبه گفت، در ٢٤ ساعت گذشته ١٣٧ مورد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات آزمایش شدند که نتایج ٤١ مورد آن مثبت و باقی آن منفی اعلام شدند. وحیدالله مایار اضافه کرد، ٤١ مورد مثبت تازه ویروس کرونا در ولایت هرات شامل ٢٤ مرد و ١٧ زن می‌شود که هیچ کدام آنها سابقه سفر به کشورهای ایران و چین را ندارند.

وی ادامه داد، تا کنون ١٠ بیمار ویروس کرونا در افغانستان بهبود یافته و پنج نفر به شمول سه نفر آن از هرات اند به اثر این ویروس جان باخته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان علاوه کرد، ویروس کرونا در کشور وارد مرحله گردش اجتماعی شده که تنها در ولایت هرات در غرب کشور ١٨٤ مورد مثبت ویروس کرونا ثبت شده که ١٦ کادر پزشکی نیز شامل‌اند.

وزارت بهداشت افغانستان در شهر هرات نیز آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا را راه اندازی کرده است که روزانه موارد مشکوک به ویروس کرونا در این مرکز آزمایش می‌شوند و دیگر نیاز نیست که نمونه موارد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات برای آزمایش به کابل فرستاده شود.

در همین حال، مقام‌های ولایت هرات از تاریخ ٢۵ مارس ٢٠٢٠ به این طرف در این ولایت قیود «روزگردی» اجرا کرده‌اند تمام مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سایر مراکز که باعث تجمع افراد شود بسته‌اند.

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا فرمان داد که تمام پروازها از کابل به هرات متوقف شود.

در همین حال، اداره هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرد، تمام پروازهای غیرنظامی میان کابل، هرات و سایر شهرها سر از روز پنج شنبه ٢ آوریل ٢٠٢٠ متوقف شده است.

ولایت هرات در غرب افغانستان مرز مشترک با ایران دارد و گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران و بازگشت روزانه هزاران مهاجر افغان از آن کشور باعث شده که هرات به یکی از آسیب پذیرترین ولایت های افغانستان در بخش شیوع کرونا تبدیل شود. ریاست مهاجرین ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کرد، ایران مرزش را به مهاجرین افغان که قصد ورود به آن کشور را داشته باشند بسته کرده، اما به روی افغان‌هائی که از ایران بازمی‌گردند باز است.

هم چنان سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده که از اول ماه فوریه تا ختم مارس امسال بیش از ٢١۵ هزار مهاجر افغان از ایران بازگشته‌اند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد، یک پایه دستگاه «حرارت سنج اتومات» در مرز اسلام قلعه نقطه صفری ایران نصب کرده و مهاجرین که از ایران وارد کشور شوند مورد بررسی بهداشتی قرار می‌گیرند.

این وزارت اضافه کرد، به منظور مبارزه با ویروس کرونا در سه نقطه ولایت هرات در غرب کشور شفاخانه (بیمارستان) ویژه کوید ١٩ ایجاد شده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای نوشت، در حال حاضر ولایت هرات در غرب افغانستان آماده پذیرش ٧٠٠ بیمار کوید ١٩ در یک زمان است.

در این اعلامیه آمده، وزارت صحت عامه افغانستان بخش‌های ویژه کنترول ویروس کرونا کوید ١٩ را در سه نقطه (شمال، جنوب و شرق) شهر هرات ایجاد و اختصاص داده است. در اعلامیه ذکر شده: «آماده ساختن و اختصاص دادن ٣٠٠ بستر برای بیماران کوید ١٩ در لیبرتی شمال شهر هرات، آماده ساختن و اختصاص دادن ٢٠٠ بستر بیماران کوید ١٩ در حاجی کمپ جنوب شهر هرات و ايجاد و اختصاص دادن ٢٠٠ بستر شفاخانه کوید ١٩ در منطقه شیدایی شرق شهر هرات» صورت گرفته است.

این وزارت هم چنان گفته که کار عملی ساخت یک بیمارستان ١٠٠ بستر کوید ١٩ در ولایت هرات به تاریخ ١٩ مارس ٢٠٢٠ آغاز شد و قرار است تا ٢١ روز دیگر کار ساخت این بیمارستان تمام شود.

در همین حال، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید، کار روی مراکز بهداشتی و تدارک تجهیزات بهداشتی در این ولایت ادامه دارد، در مجموع ٨٠٠  بستر برای مبتلایان احتمالی ویروس کرونا فراهم شده و آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا کاملاً فعال است و ١٢۵ داکتر(پزشک) و نرس استخدام شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز