آلمان فرصت ادامه تحصیل هزاران دانشجوی دختر افغانستانی را فراهم می‌کند

Submitted on س., 01/10/2023 - 13:24

مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) که بزرگترین سازمان حمایتی آلمان در حوزه همکاری‌های دانشگاهی بین‌المللی به شمار می‌رود، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از حمایت وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه این کشور(BMZ)، از دانشجویان دختر در افغانستان خبر داد.

این مؤسسه غیرانتفاعی در بیانیه روز سه‌شنبه خود نوشت که وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان با ارائه بورس‌های تحصیلی به دختران، فرصت ادامه تحصیل دست‌کم پنج هزار دانشجوی دختر افغانستانی را در کشورهای بنگلادش، قرقیزستان و پاکستان فراهم خواهد کرد.

بر اساس اعلامیه اخیر، آلمان  با ارائه این بورس می‌خواهد از آن دسته از دختران دانشجوی افغانستانی حمایت کند که پس از فرمان بیستم دسامبر سران گروه طالبان دیگر حق ندارند به دانشگاه بروند. هزینه این برنامه کمکی هفت میلیون یورو اعلام شده است.

در همین حال، وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان فرمان ممنوعیت‌های گروه طالبان علیه زنان را تحقیرآمیز توصیف کرد. این وزارت‌خانه تاکید کرد که ممنوعیت‌های جدید سران گروه طالبان علیه زنان، اقتصاد  افغانستان را تضعیف می‌کند و افزود که ممنوعیت‌های اتخاذ شده باید لغو شود.

وزارت «تحصیلات عالی طالبان»، سه‌شنبه ۲۹ آذر/۲۰ دسامبر، با انتشار بیانیه‌ای، به دانشگاه‌های دولتی وخصوصی افغانستان دستور داد که تحصیل دختران را ممنوع کنند. در ادامه، ندا محمد ندیم، «وزیر تحصیلات عالی» اطالبان، رفتن به دانشگاه برای دختران را «بی‌ناموسی» خواند و گفت این گروه اجازه نخواهد داد زنان افغانستانی از حقوقی که در نظام پیشین افغانستان داشتند در آینده نیز بهرمند شوند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز