اعلامیه مشترک افغانستان، آمریکا و ناتو: توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، مشروط است

Submitted on ش., 02/29/2020 - 13:24

روز شنبه ١٠ حوت/ ٢٩ فوریه ٢٠٢٠، روز تاریخی و سرنوشت‌سازی برای افغانستان است. در دوحه پایتخت قطر، نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی گردهم آمدند تا گواه امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان باشند.همزمان با این نشست، در کابل مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و رییس جمهور غنی، اعلامیه مشترکی در پیوند به این توافقنامه صلح منتشر کردند.

عصر روز شنبه، در یک نشست خبری در کابل که این اعلامیه با خبرنگاران شریک شد، رییس جمهور غنی گفت که تمام مواد توافقنامه‌ای که میان طالبان و آمریکا در قطر امضا می‌شود، مشروط است و این توافقنامه زمانی قابل تطبیق است که طالبان به تعهدات‌شان عمل کنند.رییس جمهور غنی همچنان گفت که با تطبیق این توافقنامه و نیز تطبیق اعلامیه مشترک امروز، راه برای صلح دایمی هموار می‌شود.

گفته شده که بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا، خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان استمایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این نشست خبری در این مورد گفت که کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان مشروط است و زمانی قابل اجرا است که طالبان نیز به تعهدات‌ خود عمل کنند.وزیر دفاع آمریکا همچنان تأکید کرد درصورتی که تعهدات طالبان عملی نشود، آمریکا نیز از لغو توافقنامه قطر، اِبایی نخواهد داشت.

در همین حال وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو تأکید کردند که عدم تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه هراس‌افکنان بین‌المللی، حفظ دستاوردهای پسین و درنظر گرفتن حقوق بشر، از مواردی است که طالبان تعهد کردند.وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود که عملیات‌ نظامی آمریکا و ناتو برضد دیگر گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت و درصورت رو به رو شدن با حمله‌های طالبان، گزینه دفاع از خود و به کارگیری توان نظامی، همچنان فعال خواهد بود.

در همین حال، در اعلامیه مشترک آمریکا، افغانستان و ناتو آمده که افغانستان باید یک هیئت گفتگوکننده همه‌شمول ایجاد کند.رییس جمهور غنی نیز گفت که برای ایجاد این هیئت، در روزهای آینده مشوره را شدت می‌بخشد و نیز تأکید کرد که برای دستیابی به صلح، باید در افغانستان اجماع ملی ایجاد شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در این نشست گفت که هر زمانی که وقت‌ آن برسد افغانستان را ترک خواهند کرد و تأکید نمود که این فرصت زمانی می‌رسد که نیروهای امنیتی افغانستان به کمک ناتو دیگر نیازی نداشته باشند.وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو همچنین تأکید کردند که اکنون زمان صلح فرا رسیده و از بازیگران سیاسی و مردم افغانستان خواستند تا از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز