اکسپرس : حملات سمّی به دختران ایران بدون موافقت رهبران رژیم اسلامی صورت نگرفته است

Submitted on س., 03/07/2023 - 07:09

"سم انتقام از زنان" ایران عنوان سرمقالۀ هفته‌نامۀ فرانسوی "اکسپرس" است که به بررسی حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران اختصاص یافته و در آن سرمقاله نویس مجله از همان آغاز پرسیده است : آیا ایران در حال طالبانی شدن است؟ هفته نامۀ فرانسوی نوشته است که برغم روی کار آمدن یک رژیم زن ستیز در ایران در چهل و چهار سال پیش شصت درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران را زنان تشکیل می‌دهند و مسئلۀ زن، همواره در این سال‌ها کانونی ترین مسئله جامعۀ ایران بوده است.

با این حال، به نوشتۀ "اکسپرس" موج حملات سمّی به دانش آموزان دختر هشداری است به همۀ ایرانیان معترض و تلاشی است برای محروم کردن زنان از ابتدایی ترین حقوق شان یعنی حق تحصیل.

"اکسپرس" به نقل از نگار جوادی، نویسندۀ ایرانی، نوشته است که بیش از چهل سال است که رژیم اسلامی به جسم زنان ایران حمله می‌کند و از خلال انواع ممنوعیت ها آن را به جسمی جنسی و وسوسه‌انگیز فروکاسته گویی که زنان قادر به اندیشیدن و تأمل کردن، اعتراض کردن و سازمان یافتن و پرسشگری نیستند.

به گفتۀ نگار جوادی، شش ماه بعد از اعتراض های سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی اینک از خلال حملات سمّی به مدارس دخترانه این طور به نظر می رسد که رژیم اسلامی ایران در حال انتقامگیری از زنان مقاوم و معترض است و نه زنانی که به ادعای رژیم ایران صرفاً نماد جسمی جنسی و وسوسه‌انگیز هستند.

نشریه فرانسوی سپس افزوده است : اگر چه علی خامنه‌ای پس از ماه ها سکوت حملات شیمیایی به مدارس دخترانه را محکوم کرد، اما دشوار بتوان باور کرد در کشوری پلیسی که در آن همه چیز تحت کنترل حکومت است مسمومیت‌هایی به این گستردگی دست کم بدون موافقت ضمنی رهبران جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد.

هفته‌نامۀ "اکسپرس" همچنین به نقل از عسل باقری، استاد زبانشناسی در فرانسه، افزوده است که حملات سمّی به مدارس دخترانه "هشداری است به همۀ اقشار جامعه تا دختران شان را دیگر به مدرسه نفرستند." آزاده کیان، استاد جامعه‌شناسی در فرانسه، نیز به هفته نامۀ "اکسپرس" گفته است : تردیدی نیست که هدف از مسموم سازی های گستردۀ دختران دانش آموز ارعاب و جلوگیری از سرازیر شدن آنها به خیابان‌هاست. به گفتۀ آزاده کیان اگر چه بخشی از جامعه آماج حملۀ شیمیایی قرار گرفته، اما، پیام آن شامل همگان می شود.

آزاده کیان در ادامه از طالبانی شدن ایران با فروکاستن دختران و زنان جوان به مادران و همسران سخن گفته و افزوده است : اصولگرایان جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای حضور زنان در دانشگاه‌ها را برنمی‌تابند و معتقدند که آموزش عالی زنان مانع از ازدواج و فرزندآوری آنان می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز