احکام عجیب قضایی برای زنان بی‌حجاب: از «شستن میت» تا «معالجه بیماری ضداجتماعی»؛ سینماگران: حکم را متوقف کنید

Submitted on ش., 07/15/2023 - 10:01

رسانه‌ها و فعالان مدنی داخل ایران گزارش دادند: یک زن، با حکم دادگاه کیفری به دلیل بی‌حجابی، علاوه بر الزام به پرداخت ۳۱ میلیون ریال بدل از ۲ ماه حبس،‌ به «یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران» محکوم شده است. این عجیب‌ترین و نامعمول‌ترین حکمی است که تاکنون برای محکومیت بی‌حجابی صادر شده است.

رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ ورامین خانمی که در اقراراتش گفته: شاید موقع رانندگی روسری‌اش افتاده را به جرم بی‌حجابی به پرداخت ۳۱میلیون ریال بدل از ۲ماه حبس و یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران محکوم کرد.آقای رییسی گفته بود: ما پرچمدار حقوق بشر هستیم!#زیبا_نیست https://t.co/fuRcFtS4G9 pic.twitter.com/reFXAxrFTW

حکم عجیب دیگری نیز که در رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شده است، حکمی است که توسط یک قاضی برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم عمومی صادر شده است.

بر أساس این حکم، آزاده صمدی، علاوه بر دو سال محرومیت از کار و ممنوعیت شش ماهه برای استفاده از فضای مجازی تلفن همراه، ملزم شده است که «دو هفته یک بار» به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

این گزارش با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. شماری از مشاوران حقوقی و کارشناسان، صدور چنین احکامی را برای «مجازات تکمیلی» به اتهام «عدم رعایت حجاب شرعی» غیرقانونی دانستند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، نیز که خود از نخستین زنان بازیگر ایرانی بود که در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه نیروی انتظامی، تصاویری بدون حجاب از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و پس از مدتی بازداشت و روانه زندان شده بود، در واکنش به ادعای مطرح شده درباره حکم آزاده صمدی،در شبکه اجتماعی تردز نوشت: «اگه کلاه گذاشتن و گردنِ بیرون بیماری ضداجتماعیه، چرا پس شهرزاد رو نگاه می‌کردید؟».

اشاره ترانه علیدوستی به نقش خود در سریال تاریخی شهرزاد است که این بازیگر در نقش زنی در دوران پیش از انقلاب اسلامی با «کلاه» ظاهر شده بود.

کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، در پی صدور قوه قضائیه برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، در بیانیه‌ای مشترک این اقدام قوه قضائیه ر محکوم کرده و آن را «توهین به شعور تمام اهالی سینما» برشمردند. 

در این بیانیه در این بیانیه از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته شده است تا «هر چه زودتر جلوی این حکم گرفته شود». 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز