واکنش رئیس جمهور اوکراین به فایل صوتی مرتبط با سقوط هواپیما در تهران

Submitted on Mon, 02/03/2020 - 11:00

واکنش رئیس جمهور اوکراین به فایل صوتی مرتبط با سقوط هواپیما در تهران
رئیس‌جمهور اوکراین با تائید صحت فایل صوتی منتشر شده در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: این فایل صوتی نشان می‌دهد که ایران از همان ابتدا و از همان لحظه اول مطلع بوده که هواپیما هدف قرار گرفته است.


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سندیت فایل صوتی را که شب گذشته توسط گزارش یک شبکه تلویزیونی اوکراینی منتشر شد، تائید کرد.

زلنسکی همچنین با تاکید بر لزوم رمزگشایی جعبه‌های سیاه این هواپیما و تحویل آن‌ها به کی‌یف گفت: این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی مدعی شد: این فایل صوتی نشان می‌دهد که ایران از همان ابتدا و از همان لحظه اول مطلع بوده که هواپیما هدف قرار گرفته است.

ایران انتشار این فایل صوتی را محکوم و تاکید کرد که این اقدامی غیرحرفه‌ای بوده چراکه فایل منتشر شده بخشی از یک گزارش محرمانه بوده است.

این فایل محتوی مکالمه میان یک مامور برج مراقبت و خلبان هواپیمایی دیگر به زبان فارسی است.

محمد جواد ظریف در سخنرانی امروز خود با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آن‌ها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. بر اساس ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌هایی که باید، دعوت کردیم. آن‌ها هم وظیفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند، چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آن‌ها استنکاف کردند در حالی که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.

یک هواپیمای اوکراینی روز هشتم ژانویه در آسمان ایران به اشتباه و در نتیجه خطای انسانی نیروهای نظامی ایران هدف قرار گرفت که به کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد.

ماجرای جنجالی فایل صوتی مرتبط با سقوط هواپیمای اوکراینی | محتوای این فایل چیست؟ | واکنش سازمان هواپیمایی
مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.


سقوط هواپیما
در پی انتشار یک فایل صوتی از مکالمه خلبان یکی از پروازهای داخلی با برج مراقبت در بازه زمانی سقوط هواپیمای اوکراینی، سازمان هواپیمایی کشور نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

بر اساس محتوای صوتی این مکالمه که به گزارش بی بی سی، خبرگزاری اطلاعات و اخبار مستقل اوکراین «یونیان» آن را منتشر کرده و از طریق تلویزیون دولتی اکراین انتشار یافت، محتوای مکالمه خلبان این پرواز ایرانی با کنترل و پرواز فرودگاه است.

بر اساس آنچه خبرگزاری مهر آورده است «خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس ۹ بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.»

به گزارش مهر، این فایل صوتی چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی به عنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در حال بازنشر است.

حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.

رضایی‌فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.

گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات منتشر کند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز