آگاهان: تهران با سپردن سفارت افغانستان به طالبان، دچار «اشتباه دیپلماتیک» شده و تاوان خواهد داد

Submitted on چ., 02/22/2023 - 11:32

عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ افغانستان و از سیاست‌مدارهای شناخته‌شده این کشور، به خبر تحویل‌دهی سفارت افغانستان در تهران به گروه طالبان، واکنش نشان داده و با اشاره به رابطه دیرینه میان دو همسایه، گفته که این اقدام تهران «جفایی است درحق هم‌زبانی و همسایه‌داری» و آن را خطری دانسته برای آن شمار از شهروندان افغانستان که به دلیل تهدید از سوی طالبان، به ایران پناه‌ برده‌اند.

بنابر گزارش‌های متعدد، اخیرا ایران تصمیم گرفته تا سفارت افغانستان در تهران را به طالبان که هنوز حکومت این گروه به رسمیت شناخته نشده، تحویل دهد.

وزارت خارجه ایران در این مورد گفته که تنها سرپرستی سفارت، از یک شخص به شخص دیگر انتقال می‌کند و تاکید کرده که این مساله «به معنای تغییر در وضعیت حقوقی» سفارت افغانستان نیست.

خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه پاسداران ایران است به نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشته که پس از این جابه‌جایی یا انتقال مسئولیت، «هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تعامل با حکومت سرپرستی افغانستان به وجود نیامده.»

با این حال، آگاهان اما باورمندند که تحویل‌دهی سفارت افغانستان به طالبان «یک اشتباه دیپلماتیک» است که می‌تواند به عنوان گامی در راستای مشروعیت‌بخشی به طالبان، پنداشته شود.

نعیم ایوب‌زاده، آگاه سیاسی در گفتگو با ار.اف.ای فارسی در این مورد می‌گوید که تحویل‌دهی سفارت به طالبان «یک اشتباه دیپلماتیک و حرکتی است برخلاف کشورهای جهان که در مورد طالبان متحد هستند و به همین دلیل تاکنون به طالبان، مشروعیت نداده‌اند.»

آقای ایوبی تاکید می‌کند که این اقدام تهران برای ایران نیز چالش‌برانگیز خواهد شد و سبب می‌شود تا جهان که با حکومت ایران مخالف است، اقدام به وضع تحریم‌های بیشتر بر دولت ایران کند.

بنابر گزارش‌ رسانه‌ها، قرار است ایران، سفارت افغانستان در تهران را به فردی که از سوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان معرفی شده است، تحویل دهد.

گفته شده که از میان دستکم ١٥ دیپلمات و کارمندی که در سفارت افغانستان باقی مانده‌اند، تمامی آنان با این تصمیم مخالفت کرده و حاضر نشده‌اند تا برای طالبان، کار کنند.

به بنیاد گزارش‌ها، قرار است کلید سفارت به وزارت خارجه ایران سپرده شود تا ایران شخصا سفارت را به طالبان، تسلیم دهد.

پیش از این نیز، ایران ٣‬ دیپلومات طالبان را در کنسولگری افغانستان در مشهد، پذیرفته بود و نیز ایران از محدود کشورهایی است که پس از برگشت طالبان به قدرت، سفارت خود در کابل را بازگشایی کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز