افزایش نگرانی‌ها از مجازات شهروندان در ایران؛ یک دختر ۱۶ ساله و چند جوان دیگر در خطر اعدامند

Submitted on پ., 12/15/2022 - 08:49

از جمله این افراد ۱۵ نفری هستند که در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان قیام مردمی در کرج بازداشت و ربوده شده و در پیوند با کشته شدن یک نیروی سرکوبگر بسیجی به «محاربه» متهم شده‌اند.

در میان این افراد حکم چند نفر از جمله یک جوان ۱۸ ساله به نام محمد بروغنی به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» تأیید شده و سایه اعدام بر سر آنها سنگینی می‌کند.

حکومت ایران با اعدام دو جوان به نام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد در روزهای اخیر تهران و مشهد نشان داد که بی‌رحم‌تر شده و به صورتی جدی‌تر به انتقام‌گیری از شهروندان معترض روی آورده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی روز پنجشنبه ۲۴ آذر همچنین از صدور حکم اعدام برای متهم شانزدهمی در پرونده نیروی بسیجی کشته شده در کرج به نام حسین محمدی، ۲۶ ساله  سخن گفتند که نامش در پرونده اعلام نشده بود.

«#حسین_محمدی ۲۶ ساله بازیگر تئاتر از دادگاه چهلم #حدیث_نجفی حکم اعدام گرفته. حسین نفر شانزدهم از پرونده‌ی کرجه که ۱۴ آبان تو خونه‌ش دستگیرش کردن و مثل #محسن_شکاری مدرکی هم ازش ندارن، اما بهش حکم اعدام دادن. حکم اولیه‌ ۳‌ روز پیش صادر و امروز ابلاغ شده یعنی ۱۷ روز دیگه میره دیوان» pic.twitter.com/6fDsYwr3aK

نام سهند نورمحمدزاده، محمد قبادلو، محمد صدرات مدنی و یک پزشک متخصص رادیولوژی به نام حمید قره حسنلو نیز در سیاهه افراد محکوم به اعدام ذکر شده است.

رضا آریا و دو خواننده سرشناس رپ ایران، یعنی توماج صالحی و سامان یاسین نیز در صف اعدامیان قرار داشته یا با خطر اعدام روبرو هستند.

از متهمان به اعدام در شهرستان‌های دیگر ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما در شهر کردنشین اشنویه حکم اعدام کارون شاهی پروانه، ۲۳ ساله و نیز دو برادر به نام‌های فرزاد و فرهاد طاهازاده صادر شده است.

ماکان داوری در لنگرود نیز با اتهامات مشابه به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا می‌گوید که در روزهای اخیر در مجموع شش نفر در اشنویه به اعدام محکوم شده‌اند. شهرام معروف‌مولا (بنگینی) ۲۲ ساله و رضا اسلام‌دوست از دیگر شهروندان این شهر هستند که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آنها را به دلیل شرکت در اعتراضات به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم کرده است.

وضعیت نگران‌کننده ۴ زندانی سیاسی کُرد؛ از شکنجه و اعترافات اجباری تا پرونده‌سازیمحسن مظلوم، محمد (هژیر) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحیhttps://t.co/KSEi28j0LX

سونیا شریفی، ۱۶ ساله اهل آبدانان نیز از دیگر افرادی است که به اعدام محکوم شده است. اعدام کودکان در ایران مسبوق به سابقه است و در مواردی نیز جمهوری اسلامی کودکان محکوم به اعدام را تا ۱۸ سالگی در زندان نگه داشته و پس از آن که به سن قانونی رسیدند، آنها را اعدام کرده است.

سازمان حقوق بشری هنگاو کردستان از وضعیت «نگران‌کننده» ۴ زندانی کرد به نام محسن مظلوم، محمد (هژیر) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی و احتمال صدور حکم آنان خبر داده و نوشته که تلویزیون ایران اعترافات اجباری آنها را پخش کرده است.

اجرای حکم برخی از متهمان یاد شده از جمله سونیا شریفی و محمد صدرات مدنی به تعویق افتاده یا موقتا متوقف شده است. چندین تن از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی نیز کفالت برخی از این متهمان از جمله سونیا شریفی را پذیرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی تاکنون ثابت کرده که در اعدام افراد اغلب غافلگیرانه عمل می‌کند.

در همین حال بسیاری از شهروندان در محله‌های مختلف تهران به اعتراض شبانه ادامه داده و اعتراض به اعدام‌ها به دیگر شعارهای آنان افزوده شده است. از جمله در شامگاه چهارشنبه، شمار زیادی از اهالی محله‌های غرب تهران مانند اکباتان همچون شب‌های گذشته شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش نمیخوایم، نمی‌خوایم» سر دادند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز