افزایش حضور مردم در ساعت‌های پایانی/روند اخذرأی تا ساعت۲۲تمدید شد

Submitted on جمعه, 02/21/2020 - 13:23

‌خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور و اولین میاندوره ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه در حال برگزاری است.

عرف: نتایج تعداد قابل توجهی از حوزه‌ها شنبه اعلام می‌شود

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگویی گفت: استانداران تماس می‌گرفتند و تقاضای تمدید زمان رأی گیری را داشتند، موضوع با وزیر کشور در میان گذاشته شد، طبق قانون باید موافقت شورای نگهبان نیز گرفته می‌شد، انتخابات و رأی گیری به مدت ۲ ساعت در سراسر کشور تمدید شد.

وی ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها کار اخذ رأی تمام شده است، در مناطق مرزی رأی‌گیری به پایان رسیده است، تصمیم گیری در این خصوص در اختیار استانداران قرار گرفته است. این اختیار وجود دارد که اگر استانداری در حوزه به جمع‌بندی رسید که رأی دهنده‌ای وجود ندارد، می‌تواند پایان رأی گیری را اعلام کند.

وی تصریح کرد: بر اساس چارچوب قانونی تا دو ساعت بعد از ساعت ۲۲ می‌توانیم اخذ رأی را تمدید کنیم، که آن هم با نظر وزیر کشور امکان‌پذیر است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: آنچه از استان‌ها به خصوص استان‌های جنوبی به ما گزارش شده است این است که مردم مشتاقانه حضور یافته‌اند و صف‌های رأی‌گیری شکل گرفته است، استاندار محترم قم اعلام کرد که مردم قم از غروب در انتخابات حضور یافتند. وزیر در مورد تمدید زمان انتخابات از ساعت ۲۲ به بعد تصمیم خواهد گرفت که یا به صورت متمرکز تصمیم‌گیری شود و یا به استانداران واگذار شود.

وی در مورد نحوه شمارش آرا گفت: پس از پایان اخذ رأی شعبه تعطیل می‌شود و اعضای شعبه شامل اعضا و ناظرین و نماینده شورای نگهبان شروع به شمارش آرا می‌کنند. امیدواریم تعداد قابل توجهی از حوزه‌ها شنبه تعیین تکلیف شوند.

عرف گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی نتایج انتخابات حوزه به حوزه اعلام می‌شود.

اطلاعیه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات: هیچ مرجعی جز شورای نگهبان حق توقف یا ابطال شعب اخذ رأی را ندارد

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اطلاعیه شماره ۱۱ نوشت: ضمن تشکر از حضور حماسی مردم بزرگوار ایران اسلامی در عرصه جشن ملی انتخابات و تأکید بر ضرورت ادامه رأی‌گیری تا پایان زمان قانونی، به اطلاع مردم شریف و سرافراز می‌رساند، طبق ماده ۱۰ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۸ قانون نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق توقف یا ابطال شعب اخذ رأی را ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: هرگونه اقدامی که شائبه توقف انتخابات را داشته باشد بدون کسب موافقت قبلی شورای نگهبان، خلاف قانون است.

افزایش حضور مردم در ساعت‌های پایانی اخذ رأی

بنا بر گزارش خبرنگاران مهر، حضور مردم پای صندوق‌های رأی در ساعت‌های پایانی فرایند اخذ رأی افزایش یافته است و صف‌های شعب اخذ رأی در حال افزایش است.

توضیحات موسوی درباره پیگیری گزارش‌ها و شکایات

سید فضل‌الله موسوی در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این جشن ملی به مردم خصوصاً جوانان و کسانی که برای اولین بار می‌توانند نقش مهمی برای سرنوشت کشور داشته باشند و ضمن تشکر از مردم عزیز کشورمان گفت: مردم علی رغم همه گرفتاری‌هایی که دارند از جمله مسائل اقتصادی به صحنه می‌آیند و در جاهای مختلف مانند سیل، تشییع جنازه شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انتخابات شرکت می‌کنند. علیرغم این که بیگانگان و رادیوها و تلویزیون‌های مختلف تبلیغ می‌کنند و حتی شایعه بیماری کرونا را که نزدیک نشوید و تعرفه‌ها از این ویروس‌ها دارد ولی واقعاً مردم شرکت می‌کنند. حتی در قم شنیدم با اینکه بیماری شایع شده که باید مشارکت را کم کند ولی آنقدر جمعیت زیاد به صحنه آمده بود که حتی در شهر پردیسان تعرفه کم آمده بود.

وی ادامه داد: ما به عنوان عضو کوچکی که در این جا به مردم خدمت می‌کنیم آماده هستیم که اگر گزارشات تصویری یا صوتی مردم دارند و از طریق سامانه مردم ناظر و تلفن گویا به ما گزارش می‌دهند آنرا پیگیری می‌کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اینکه آیا مردم می‌توانند مطمئن باشند که امروز یا فردا جواب شکایات اعلام می‌شود و چقدر زمان نیاز است تا رسیدگی شود، گفت: به هر حال در سامانه و تلفن‌ها گزارش‌های زیادی از استان‌ها و جاهای دیگر می‌آید قسمتی که خود شورا و دفاتر و سرپرستی هایی که هست گزارش‌ها را می‌گیرند و اقدام می‌کنند. غیر از این در هر استانی دفاتری هست که گزارش‌ها به آنجا داده می‌شود و برخی که حالت تخلف و جرمی باشد به قوه قضائیه اعلام می‌شود و دستگاه قضائی بر اساس مقررات آنها را پیگیری می‌کند. ممکن است که یک شب انجام نشود و نیاز به زمان دارد ولی تا آنجایی که در توان هست پیگیری خواهد شد.

وی درباره تمدید انتخابات گفت: تمدید انتخابات را وزارت کشور با اطلاعیه‌هایی که صادر می‌کند هم برای تهران و شهرستانها انجام می‌شود؛ البته طبیعتاً برخی از مردم صبح اول وقت و نیمه روز در انتخابات شرکت می‌کنند و برخی‌ها به بعد از ظهر و لحظات پایانی آنرا موکول می‌کنند و ممکن است در برخی از حوزه‌ها جمعیت زیادی باشد و این انتخابات مانند انتخابات ریاست جمهوری نیست که یک نفر را بنویسم و زمان کوتاهی باشد مثلاً در تهران ۳۰ نفر هستند و زمان زیادی می‌برد. این است که لحظات آخر جمعیت رأی دهنده زیاد می‌شود. تصمیم‌گیری‌هایی است که وزارت کشور می‌تواند در جهت تمدید انتخابات البته با هماهنگی شورای نگهبان آن را انجام دهد.

وزیر کشور: انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران، گفت: میزان مشارکت فردا اعلام می‌شود و انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد.

لاریجانی: تلاش هوشمندانه برای صیانت از رأی مردم انجام می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (جمعه) با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این ستاد قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انشاالله مجلس آینده مجلس با پشتوانه‌ای باشد.

وی افزود: تلاش هوشمندانه برای صیانت از رأی مردم انجام می‌شود؛ گام خوبی را وزارت کشور انجام داد تا هم از رأی تک تک مردم صیانت شود و هم با سرعت کار انجام شود.

طحان نظیف: مشارکت مردم در انتخابات چشمگیر است

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در شعبه اخذ رأی مسجد النبی نارمک و در جریان بازدید از فرایند اخذ رأی و روند نظارت بر انتخابات در گفتگو با شبکه سه سیما با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: در این انتخابات همانند انتخابات‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم در آغازین ساعات رأی گیری بودیم و مردم شریف ایران از لحظات ابتدایی آغاز رأی‌گیری در حوزه‌های اخذ رأی حضور پیدا کردند و در برخی از حوزه‌ها هم قبل از شروع رأی‌گیری شاهد حضور مردم در شعب بودیم.

وی افزود: انتخابات جشن ملی است و طبیعتاً در جشن ملی همه مردم باید حضور داشته باشند؛ بنده به مردم عزیز توصیه می‌کنم همه اقوام و آشنایان و دوستان خود را به صندوق‌های اخذ رأی دعوت و همراهی کنند تا همه در این جشن ملی شریک باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات بسیار چشمگیر است، گفت: امروز و در روز انتخابات ملت ایران همانند ٤١ سال گذشته می‌خواهند تصمیم‌گیرنده مسائل اصلی و اساسی کشورشان باشند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب نمایندگان شایسته برای تشکیل یک مجلس قوی خیلی مهم است، افزود: یک مجلس قوی می‌تواند تصمیم‌های مهم و اساسی برای کشور اتخاذ کند.

طحان‌نظیف در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات آبروی کشور است و در بُعد بین‌المللی این آبرو، اعتبار و مشروعیت کشور و ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشاند به همین دلیل حضور مردم در انتخابات توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده و می‌کند.

روند اخذ رأی تا ساعت ۲۰ تمدید شد

سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص تمدید مهلت انتخابات در روز جاری اظهارداشت: در این خصوص سه تصمیم اتخاذ شده است که به همه فرمانداران، بخشداران و عوامل اجرای انتخابات اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابی چهارمحال و بختیاری، حوزه انتخابی لردگان و خان میرزا انتخابات تا ساعت ۱۸ به پایان رسید و تمدید نخواهد شد. در استان چهارمحال و بختیاری در حوزه اردل و فارسان انتخابات به مدت یک ساعت و حداکثر تا ساعت ۱۹ تمدید شد.

وی ادامه داد: در سایر نقاط کشور به مدت دو ساعت و تا ساعت ۲۰ انتخابات تمدید شد و ان شاءالله عملیات رأی گیری در این حوزه‌ها ادامه خواهد داشت.

وزیر اطلاعات: ساعات پایانی انتخابات، حضور مردم بیشتر می‌شود

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

حجت الاسلام علوی ضمن حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان آخرین میزان مشارکت مردم و روند کلی برگزاری انتخابات قرار گرفت.

حجت الاسلام علوی ضمن حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان آخرین میزان مشارکت مردم و روند کلی برگزاری انتخابات قرار گرفت.

وی سپس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از اول صبح مرتب از طرق مختلف در جریان اخذ رأی در سراسر کشور بوده و با مدیران کل وزارت اطلاعات و
ستاد انتخابات در تماس بودم.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: روند خوبی در حال برگزاری است. رعایت برخی مسائل از سوی مجریان و ناظران روند اخذ رأی را شاید کُند کند، اما سلامت انتخابات را تضمین می‌کند. مردم از ساعات اولیه، در شعب حضور دارند و هرچه به ساعات آخر نزدیک می‌شویم، حضور مردم هم بیشتر می‌شود.

علوی در پایان تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات خوب بوده است. مردم همیشه نقش خود را به بهترین نحو ایفا کرده اند و امیدوارم با حضور مردم در ساعات آخر رأی گیری، آمار شرکت کنندگان به نرم قابل قبولی برسد.

ستاد انتخابات کشور: نمایندگان فرماندار و اعضای شعب نیاز به تعرفه و برگ رأی را اطلاع دهند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۲ اعلام کرد: با توجه به حضور گسترده ملت حماسه ساز ایران اسلامی در شعب اخذ رأی به نمایندگان فرماندار و اعضای شعب ابلاغ می‌گردد تعرفه‌ها و برگه‌های رأی مصرف نشده شعبه را شمارش نمایند و در صورت نیاز به دریافت تعرفه‌های بیشتر به فرمانداری و بخشداری مربوط جهت تأمین کسری تعرفه و برگ رأی اطلاع دهند.

رئیس دفتر رهبر انقلاب از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی دقایقی پیش از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
رئیس دفتر رهبر انقلاب در پی این بازدید در جریان آخرین میزان مشارکت مردم تاکنون و روند کلی برگزاری انتخابات قرار گرفت.

ارجاع ۱۵۴ گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی به دفاتر نظارت و بازرسی

شورای نگهبان اعلام کرد که تعداد ۱۵۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی تا صبح امروز جهت بررسی دقیق‌تر و اقدامات قانونی لازم به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها ارجاع شده است.

در اطلاعیه شورای نگهبان آمده است: به منظور ارتقای سلامت انتخابات و نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر فرآیند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی به نام «مردم ناظر» را راه اندازی کرده است که سومین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» به شرح زیر به اطلاع ملت شریف ایران می‌رسد:

«از زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی تا ساعت ۸:۰۰ صبح روز جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ از میان ۱۴۸۳ گزارش واصله مردمی، تعداد ۱۵۴ مورد گزارش از تخلفات انتخاباتی که با جزئیات دقیق و قابل پیگیری و با پیوست مدارک و مستندات از تخلف توسط مردم عزیز از سراسر کشور به سامانه مردم ناظر شورای نگهبان اعلام شده بود، جهت بررسی دقیق‌تر و اقدامات قانونی لازم به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها ارجاع شده است.

تبلیغات غیر مجاز ۶۷ گزارش، جانبداری عوامل اجرایی یا مقامات محلی از داوطلبان ۲۳ گزارش، خرید و فروش رأی ۲۶ گزارش، سو استفاده از امکانات دولتی ۱۲ گزارش، تهدید یا تطمیع مردم در امر انتخابات ۲۰ گزارش، جانبداری عوامل نظارتی از داوطلبان ۴ گزارش و کوتاهی عوامل برگزاری انتخابات در انجام وظایف قانونی ۲ گزارش به استان‌ها ارجاع شده است.

شورای نگهبان به مردم عزیز اطمینان می‌دهد با استفاده از کمک مردم و هزاران ناظر در سراسر کشور، سلامت انتخابات را تأمین و از آرای مردم پاسداری و صیانت خواهد کرد».

ستاد انتخابات کشور: اعضای شعب، مجاز به نوشتن رأی برای رأی دهندگان نیستند

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند می‌رساند برای شرکت در انتخابات و دادن رأی می‌توانند به همراه شخصی با سواد از خانواده یا فردی مورد اعتماد به یکی از شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و کد نامزد را در برگ رأی بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رأی بیاندازند.

ضمناً مسئولین شعب اعم از نمایندگان فرماندار، اعضای شعبه، ناظرین هیئت نظارت، عوامل انتظامی، نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رأی دهندگان اقدام به نوشتن رأی نمایند.

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات: آماده دریافت گزارش‌های مردمی هستیم

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری طی اطلاعیه‌ای آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مردمی اعلام کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اهمیت نظارت بر انتخابات و نقش تعیین کننده گزارش‌های مردمی در حفظ سلامت انتخابات و صیانت از آرا ملت، بدینوسیله هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طرق زیر اعلام می‌نماید:

۱) شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۳۵۳۵ ۶۴۳۶۳۶۳۶ ۶۴۳۶۳۷۳۷ ۶۴۳۶۳۸۳۸
۲) تلفن گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جهت دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.
۳) سامانه «مردم ناظر» به نشانی: mardomnazer.shora-gc.ir
۴) پست الکترونیکی به نشانی: info@shora-gc.ir
۵) نشانی پستی: تهران، خیابان امام خمینی، روبروی دانشکده افسری امام علی، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان: گزارش‌های مستند تخلف در انتخابات به قوه قضائیه منعکس می‌شود

علیرضا نیلچی مدیر کل انتخابات شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره بررسی روند انتخابات گفت: با روند مطلوبی روبرو بودیم و با حضور اعضای اجرایی و نظارت‌ها گزارش خاصی تا این ساعت گزارش نشده است.

وی افزود: تخلفات جزئی در رده‌های مختلف حوزه‌های انتخابیه هستند که رسیدگی می‌شود. آنچه که بنده عرض می‌کنم که گزارشات مهمی اتفاق افتاده باشد و در صلاحیت شورای نگهبان و هیئت مرکزی باشد تا این لحظه گزارشی نداشتیم.

وی درباره اینکه این گزارشات جزئی در چه مواردی بوده است گفت: مثلاً در اطراف حوزه انتخابیه تبلیغاتی باشد یا افرادی جمع شوند و تبلیغ جزئی شود. تأخیر در شروع رأی گیری یا عدم حضور اعضا و … موارد جزئی بوده که مهم نیست.

وی درباره اینکه آیا در قانون دیده شده است که با افرادی که در فضای مجازی شایعاتی می‌کنند برخورد شود؟ گفت: این مسائل از اختیارات قوه قضائیه است. گزارشاتی که برای ما واصل می‌شود؛ هم شبکه‌های نظارتی، هم سامانه مردم ناظر و هم تلفن‌های گویا گزارش می‌دهند و در نهایت آنچه که مستند باشد و قابل تعقیب قضائی باشد، حتماً منعکس می‌شود.

وی درباره اینکه آیا بدون اثر انگشت رأی در انتخابات قبول می‌شود گفت: اثر انگشت جزو قانون نیست. آئین نامه‌هایی بود که برای ایام قبل هم هست و پیشنهاد ما هم برای اصلاح قانون این است که حذف شود و با وجود دستگاه‌های احراز هویت که در این دوره کامل‌تر استفاده شده ضرورتی بر استفاده از اثر انگشت وجود دارد. صبح هم ابلاغ شد که اختیاری است و اگر کسی آمادگی آن را داشت انگشتشان اخذ می‌شود و اگر نبود ضرورتی ندارد و ستاد انتخابات شورای نگهبان هم هماهنگی‌هایی کردند قطعاً آرای این چنینی قابل قبول است.

وی درباره اینکه نظارت شورای نگهبان تا زمان رأی گیری هست و اگر تمدید شود باید با نظر شورای نگهبان باشد یا خیر افزود: با پیشنهاد وزیر کشور و هماهنگی شورای نگهبان این اتفاق می‌افتد.

ستاد انتخابات کشور: سن رأی دهندگان در روز اخذ رأی ۱۸ سال تمام است

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه جوانان عزیز و برومند ایران اسلامی می‌رساند، براساس بند ۲ ماده ۲۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن انتخاب کنندگان در روز اخذ رأی ۱۸ سال تمام می‌باشد. یعنی کلیه متولدین روز ۲ اسفند ماه سال ۱۳۸۰و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رأی اولین حضور خود در انتخابات را به ثبت رسانده و رأی بدهند.

امامی کاشانی: رأی دادن مثل نماز واجب است

آیت الله امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری بعداز ظهر امروز با حضور در حسینیه جماران رأی خود را در صندوق رأی انداخت.

وی در جمع خبرنگاران در مورد حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: اهمیت انتخابات در آنجا مشخص می‌شود که اگر به نوع نگاه استکبار به ایران توجه کنیم، مشخص می‌شود. همانطور که نماز واجب است رأی دادن نیز واجب است، به همین دلیل تاکید بر این می‌شود که مردم در انتخابات شرکت کنند.

امام جمعه موقت تهران وی ادامه داد: مردم ما به حمدالله فهیم و اوضاع و احوال را به درستی می‌شناسند و در انتخابات شرکت خواهند کرد. انتخابات مربوط به استقلال و امنیت کشور بوده و باید سلیقه‌های شخصی را کنار گذاشت و پای صندوق‌های رأی آمد.

امامی کاشانی در خاتمه عنوان کرد: برنده واقعی انتخابات اسلام خواهد بود انشاالله.

ملاک‌های اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۷ اعلام کرد: به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می‌رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی و صدور تعرفه برای ایشان، اصالت شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی و متولدین ۱۳۸۰/۱۲/۲ و ماقبل آن است.

استعلام شماره ملی رأی‌دهنده از دستگاه احراز هویت می‌باشد.

ضمناً یادآور می‌شود عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

صالحی امیری: قهر با صندوق رأی باعث تفرقه و انشقاق در سطح ملی خواهد شد

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک عصر امروز (جمعه) بعد از انداختن رأی خود به صندوق در حسینیه جماران و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه انگیزه ما برای حضور در انتخابات بود، دو نکته اساسی است.

وی ادامه داد: به رغم همه گله‌مندی‌ها و دغدغه‌های جدی که به عملکرد شورای نگهبان وارد بوده و برداشت من این است که رویکرد شورای نگهبان در این دوره نسبت به همه ادوار، متفاوت بود و در حالی که با وجود دشمنان خارجی، ما نیاز اساسی به انسجام و وفاق ملی داشتیم، باید رویکرد شورای نگهبان منعطف‌تر می‌شد.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: بهتر بود رویکرد شورای نگهبان در این دوره با انعطاف و تعامل بیشتر و منطقی‌تر می‌بود، ولی اینچنین نشد. با این حال باید به دو نکته اساسی توجه داشت.

صالحی امیری افزود: اول اینکه تنها راه ممکن برای انتقال صدای ملت، صندوق رأی است و قهر با آن هیچ مسئله‌ای را حل نخواهد کرد بلکه این موضوع باعث تفرقه و انشقاق در سطح ملی خواهد شد. نکته دوم نیز این است که ما در شرایط سخت جنگ اقتصادی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که ملت در جنگ است، الزاماً باید نمایش وفاق را در کشور داشته باشیم.

کدخدایی در حسینیه ارشاد: هیچ‌گونه تخلف یا اخلالی در روند برگزاری انتخابات نداشته‌ایم

عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران در حسینیه ارشاد گفت: در همه صندوق‌ها و حوزه‌ها مردم با مشارکت گسترده برای تعیین سرنوشت خودشان آماده هستند و ما در شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهیم.

وی افزود: ستاد نظارت بر انتخابات از چند روز گذشته شروع به کار کرد و کارشناسان ما لحظه به لحظه گزارش‌های مختلف را از مناطق گوناگون کشور دریافت می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: تا الان هیچ‌گونه تخلف یا اخلالی در روند برگزاری انتخابات نداشته‌ایم و همکاری خوبی را از سوی هیأت‌های اجرایی و نیروی انتظامی شاهد بودیم.

کدخدایی بیان کرد: همچنین همکاران ما به گزارش‌های مربوط به کمبود تعرفه در برخی از حوزه‌ها رسیدگی کردند و از این بابت نگرانی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا ساعت پایانی انتخابات همچنان شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

وزیر کشور رأی خود را به صندوق انداخت

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر جمعه با حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در ستاد انتخابات کشور آرای خود را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری به صندوق‌های رأی انداخت.

آیت الله رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با حضور در یکی از مساجد قدیمی پایتخت (مسجد شیشه واقع در خیابان شیخ هادی)، رأی خود را به صندوق انداخت.

سخنگوی شورای نگهبان: گزارشی درباره کمبود تعرفه نداشتیم / مشارکت کمتر از ادوار گذشته نیست

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی در خصوص گزارش تخلفات انتخاباتی، اظهار داشت: در این رابطه کارشناسان در ستاد مشغول گزارش تخلفات هستند اما تا این لحظه تخلف مهمی نیامده و عموماً موارد جزئی بوده که رفع شده و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.

وی درباره کمبود تعرفه نیز گفت: درباره کمبود تعرفه که قبلاً گزارش می‌رسیده تاکنون گزارش خاصی نداشتیم.

کدخدایی درباره میزان مشارکت هم گفت: طبق گزارشی که به دست ما رسیده میزان مشارکت خوب است و بعدازظهر هم بیشتر خواهد شد و فکر نکنیم کمتر از ادوار گذشته باشد.

وی درباره سامانه مردم ناظر بیان کرد: از امروز از سامانه گزارشات تخلفات استقبال شده و مردم مستقیماً با ما در تماس هستند و موارد را کارشناسان ما، از طریق هیئت نظارت بررسی می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده مردم، در برخی شعب احتمال کمبود تعرفه می‌رفت که پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است.

کدخدایی در خاتمه گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که وجود داشت، دوستان در وزارت کشور پیشنهاد دادند، اثر انگشت از فرآیند حذف شد و هیچ‌گونه نگرانی در انتخابات وجود ندارد.

دولت آبادی: مشارکت مردم بزرگترین پادزهر برای توطئه‌های آمریکا است

عباس جعفری دولت آبادی دادستان سابق تهران ظهر امروز در حاشیه حضور در مسجد لرزاده جهت شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: امیدوارم مردم در این انتخابات حضور پررنگی داشته باشند و اگر حضور مردم در همه حوزه‌های أخذ رأی، مانند این مسجد باشد موجب امیدواری است و مردمی که پیام دعوت حضور در انتخابات را می‌شنوند، به تبلیغات دشمنان توجه نکنند.

وی افزود: دشمنان درصدد این هستند که مردم را مأیوس کنند. آنها برخی اخبار دروغ منتشر می‌کنند اما مردم باید بدانند که امروز آمریکا دشمن اصلی انقلاب ایران است و مشارکت مردم بزرگترین پادزهر برای توطئه‌های آمریکا است و هرچقدر حضور پررنگ‌تر باشد، توطئه‌ها خنثی می‌شود.

دادستان سابق تهران پیرامون تأثیر حضور مردم در سیاست خارجی نیز گفت: ما یک نظام دووجهی به نام مردم سالاری دینی داریم؛ در بخش جمهوریت آرای مردم در انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و حتی خبرگان تأثیرگذار است بنابراین مشارکت بخشی از نظام سیاسی ما است از این رو هرچه میزان مشارکت پایین‌تر باشد، کسانی که به مجلس، خبرگان و شوراها می‌روند نقش ضعیف‌تری ایفا خواهند کرد.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: مشارکت مردم در بعد خارجی بیشتر خنثی کننده است؛ دشمن با فشارهای اقتصادی قصد دارد مردم را از بخش جمهوریت و مشارکت در انتخابات جدا کند، بنابراین تأثیر خارجی شرکت در انتخابات خنثی کننده توطئه‌ها و نقش داخلی، تحکیم کننده ارکان نظام است.

ستاد انتخابات کشور: اخذ اثر انگشت برای رأی دادن اختیاری است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۶ خود اعلام کرد: به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران انتخابات می‌رساند، با توجه به احراز هویت رأی دهندگان به وسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات و به منظور تسهیل فرآیند اخذ رأی با موافقت شورای محترم نگهبان اخذ اثر انگشت اختیاری است.

اردکانیان: صاحبان اصلی کشور و نظام مردم هستند

رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در مسجد لرزاده در ارتباط با حضور مردم در انتخابات گفت: در کنار تمام سختی‌هایی که تحریم‌ها دارد، اما باید به این نکته نیز اذعان کرد که صاحبان اصلی کشور و نظام مردم هستند؛ از این جهت دشمنان می‌خواهند فشارها را روی صاحبان اصلی آورند تا حس تعلق را از آن‌ها بگیرند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به همین جهت وقتی که مردم علی رغم تمام سختی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند، حضور آن‌ها پیام بسیار مهم و تأثیرگذاری خواهد داشت.

وزیر نیرو اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق‌های رأی، این پیام را منتقل می‌کند که آن‌ها به عنوان صاحبان اصلی کشور، این حس تعلق را دارند و به همین جهت هرچه مقدار این حضور پرشورتر باشد، آن‌ها (دشمنان) را سریع‌تر به نقطه انصراف از این مسیر می‌رسانند.

واعظی در حسینیه جماران: مجلس قوی نیز می‌تواند بهتر مشکلات مردم را حل کند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بعد از ظهر امروز با حضور در حسینیه جماران، رأی خود را برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس و اولین انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان به صندوق انداخت.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حضور پرشکوه مردم و مشارکت بیشتر باعث تشکیل مجلس قوی خواهد شد. مجلس قوی نیز می‌تواند بهتر مشکلات مردم را حل کرده و قانون گذاری را بهتر انجام خواهد داد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: برنده واقعی این حضور مردم و نظام بوده و بازنده آن نیز آمریکا است. چرا که در یک ماه گذشته هم ایالات متحده و هم رسانه‌های مختلف در فضای مجازی و رسانه‌هایی که داشتند، تلاش کردند تا مردم را مأیوس کنند.

واعظی عنوان کرد: قبل از اینجا در ستاد انتخابات کشور بودم و بر اساس آمار، مشارکت مردم در سراسر کشور خوب بوده و امیدوار هستیم امروز یک روز به یادماندنی برای کشور، مردم و نظام باشد. همچنین یک یاس و ناامیدی برای آمریکا باشد که به رغم تلاش‌هایی که انجام داد، شکست خورد.

مراجع تقلید در انتخابات شرکت کردند

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در نخستین ساعات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رأی خود را به صندوق سیار انداخت.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز صبح امروز جمعه آرای خود را به صندوق سیار شماره ۵۶۲ انداخت و در این انتخابات شرکت کرد.

همچنین آیت الله العظمی جعفر سبحانی در اولین ساعات رأی گیری، در این دوره از انتخابات شرکت کرد.

آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز امروز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد و آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۶۳ انداخت.

لازم به ذکر است که صندوق‌های سیار انتخابات به دفاتر سایر مراجع تقلید قم نیز در حال ارسال است تا در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان شرکت کنند.

آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی استاد سطوح عالی حوزه و تولیت مسجد اعظم قم، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) نیز امروز در انتخابات شرکت کردند.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی نیز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت و رأی خود را به صندوق انداخت.

ستاد انتخابات کشور: دارندگان شناسنامه بدون عکس هم می‌توانند رأی دهند

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره ۲۵ اعلام کرد: هموطنان عزیز و اعضای محترم شعب اخذ رأی توجه داشته باشند که به استناد استفساریه مصوب ۹-۳-۱۳۸۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، عکس‌دار بودن شناسنامه الزامی نیست. دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می‌توانند در انتخابات شرکت نموده و رأی دهند.

همچنین از کلیه هموطنان گرامی درخواست می‌شود جهت تسهیل در امر رأی گیری به هنگام حضور در شعبه اخذ رأی علاوه بر شناسنامه، کارت ملی یا شماره ملی خود را نیز به همراه داشته باشند.

رئیس مجلس: حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی موجب می‌شود که دشمن از خواسته‌های خود صرف‌نظر کند

علی لاریجانی در حاشیه شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان که در ستاد انتخابات استان قم انجام شد، ضمن تبریک این روز فرخنده و مبارک به مردم ایران، اظهار کرد: امروز برای ملت ایران، یک روز سرنوشت‌ساز است و مردم شریف ایران با آرای خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم با رأی خود اداره کشور اسلامی ایران را تقویت می‌کنند، گفت: مردم با شرکت در انتخابات از ایران اسلامی به صورت سیاسی و امنیتی پشتیبانی می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف آمریکا در روزهای منتهی به انتخابات، گفت: آمریکا با تلاش فراوان سعی داشت از حضور مردم در انتخابات جلوگیری و آنان را از شرکت در این امر مأیوس کند.

وی با تبیین دلایل آمریکا از این اقدام و فشار روانی برای عدم شرکت مردم در انتخابات، بیان کرد: آنها به دنبال استفاده از این ظرفیت و افزایش فشار بر روی ملت ایران هستند.

لاریجانی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در انتخابات کارآمدی سیستم حکومت را برای حل مسائل کشور افزایش می‌دهد، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب می‌شود که افراد شایسته و مورد نظر ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه شرکت مردم در انتخابات و حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی موجب می‌شود که طرف مقابل از خواسته‌های خود صرف‌نظر کند و یا آن را کاهش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی روز برگزاری انتخابات را در ایران، روزی مبارک دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج این انتخابات مورد رضایت خداوند متعال قرار بگیرد.

آملی لاریجانی: دشمن موفق نشد مردم را از صندوق رأی ناامید کند

آیت‌الله آملی لاریجانی پس از انداختن رأی خود در صندوق ۱۷۹۴ مستقر در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: حضور در این عمل اجتماعی و عبادی را به مردم تبریک عرض می‌کنم چراکه حضور در انتخابات برای اقتدار کشور و تأمین امنیت ملی ما بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: انتخابات تجلی مردم سالاری دینی برای منطقه و دنیا است. شاید در ۴۰ سال اخیر در هیچ کشوری در دنیا، مردم اینگونه پای صندوق‌های رأی حاضر نبودند، بنابراین حضور مردم پای صندوق‌های رأی مزیت بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مردم ایران با درایت و بصیرت حضور گسترده خود در انتخابات را نشان دادند و به امنیت ملی، اقتدار و انسجام ملی کمک کردند. حضور یکپارچه مردم در انتخابات بسیار اثرگذار است و ما مطمئن هستیم کشورهای سلطه روی حضور مردم حساب دیگری بازخواهند کرد.

وی همچنین گفت: آنها هم سیلی محکمی از مردم خواهند خورد. دشمنان تلاش‌های زیادی کردند تا مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی ناامید کنند، اما موفق نشدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ان شا الله حضور مردم مؤثر و سرنوشت‌ساز خواهد بود و به انتخاب اصلح کمک خواهد کرد تا که مجلس به عنوان نهاد ریل‌گذار دستگاه‌های اجرایی است، تقویت شود و با تقنین مناسب برای دستگاه‌های اجرایی وضع بهتری را برای کشور رقم بزند و تحول ایجاد کنند.

آملی لاریجانی در ادامه گفت: همانطور که رهبری هم فرمودند این انتخابات اثرات بسیار مهمی در کشور خواهد داشت. حضور مردم در انتخابات نمایانگر انسجام و همبستگی میان ملت ایران است.

مطهری: پیام حضور مردم، مقاومت علیه آمریکا و غرب است

علی مطهری با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان به صندوق انداخت.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بین کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افراد معتدل و خوش‌فکر هم وجود دارد و باید تلاش کنیم که به آنها رأی دهیم تا مجلس خوبی تشکیل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما بابت رد صلاحیت در این دوره از انتخابات گله مند هستید گفت: بالاخره ته دلم خیلی راضی نیستم اما به دلیل مصلحت کشور باید در انتخابات شرکت کنیم و خود بنده هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات چگونه بوده است گفت: بنده هنوز همه حوزه‌های انتخابی را ندیده‌ام اما میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل از انتخابات کمتر است. اما با وجود این باید کل کشور را دید تا معدل مشارکت در انتخابات مشخص شود.

مطهری ادامه داد: قطعاً مشارکت بالای مردم در انتخابات، همیشه پیام مهمی برای خارج از کشور دارد و پیام امروز حضور مردم در انتخابات نیز پیام مقاومت به آمریکا و غربی‌هاست.

وی‌با بیان اینکه عملکرد مجلس دهم خوب بود، گفت: متأسفانه مردم به عوامل بیرونی مجلس توجهی ندارند. این مجلس در خیلی از جاها می‌خواست کاری را انجام دهد اما دستور می‌آمد که صلاح نیست و این کار انجام نشود.

مطهری گفت: مجلس دهم می‌خواست برای بنزین تصمیم بگیرد، می‌خواست وزیر کشور را استیضاح کند اما اجازه ندادند.

وی افزود: مجلس دهم یک مجلس اصلاح‌طلب نبود و اکثریت اصول‌گرا بودند و اگر اکثریت مجلس دهم اصولگرا نبود، آقای لاریجانی رئیس مجلس نمی‌شد.

نماینده مردم تهران گفت: مجلس آینده قطعاً مجلس ایده‌آلی نخواهد بود چرا که گرایش‌های گوناگون در آن نیستند. در مجلس آینده شاید به حقوق شهروندی و آزادی بیان اهمیت کافی‌داده نشود.

اپلیکیشن وزارت کشور برای یافتن نزدیک شعبه اخذ رأی

اطلاعیه شماره ۲۲ وزارت کشور: به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند به منظور تسریع و تسهیل برای اخذ رأی از واجدین شرایط انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری، ستاد انتخابات کشور اقدام به طراحی و ساخت برنامه‌ای در بستر تلفن همراه نموده است. براین اساس عموم واجدین شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت کشور به نشانی "www.moi.ir "و نصب اپلیکیشن مذکور، نزدیکترین شعب اخذ رأی به محل سکونت خود را شناسایی و به آنجا مراجعه نمایند.

رصد وضعیت انتخابات از اتاق مانیتورینگ در ستاد مرکزی نظارت

وضعیت انتخابات از اتاق مانیتورینگ در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات لحظه به لحظه رصد می‌شود.

سرلیست اصلاح طلبان: لیست اصلاحات چند پاره نیست / مشارکت در تحقق امنیت مؤثر است

مجید انصاری سر لیست اصلاح‌طلبان در تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز بعد از آنکه رأی خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت.

وی در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات در حال برگزاری است و انشاالله با مشارکت مردم در انتخابات خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به تأثیر مشارکت بالای مردم در انتخابات ادامه داد: مشارکت بالای مردم در تحقق امنیت ملی مؤثر است و می‌تواند تهدیدات را رفع کند و انشاالله حضور مردم خوب و بالا باشد.
سر لیست فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات، در مورد مجلس دهم و عملکرد اصلاح طلبان اظهار داشت: مجلس دهم اکثریتی اصولگرا داشت. مجالس هفتم، هشتم و نهم به صورت قاطع در اختیار اصولگرایان بود و مجلس دهم نیز اصلاح‌طلبان بیش از ۷۰ نماینده در آن نداشتند که با اعتدالیون به ۱۰۰ نفر می‌رسیدند. از این رو اصلاح طلبان در اکثریت نبوده و آنچه که گفته می‌شود که اکثریت مجلس در اختیار اصلاح طلبان بود، بیان رقبا است.
حجت الاسلام انصاری افزود: اصلاح طلبان و اعتدالیون در مجلس دهم به بیش از ۱۰۰ نفر نبودند و اکثریت مجلس در اختیار اصولگرایان بود. بنابراین از دوره هفتم تا کنون و به مدت ۲۰ سال مجلس در اختیار اصولگرایان بوده است و شما می‌توانید دستاورد آن را ارزیابی کنید.
وی در پاسخ به سوالی در مورد چند پارگی لیست اصلاح طلبان اضافه کرد: لیست اصلاح طلبان چند پاره نیست و جز هشت نفر، ۲۲ نفر مشترک هستند و در مورد موارد اختلافی هم باید بگویم که این افراد مورد وثوق اصلاح طلبان هستند.

نوبخت: منابع لازم برای مقابله با «کرونا» را به وزارت بهداشت تخصیص می‌دهیم

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از ظهر امروز با حضور در حسینیه امام خمینی رأی خود را برای انتخابات مجلس و میاندوره ای خبرگان به صندوق رأی انداخت.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ابتدا باید نفس حضور در انتخابات در هر دوره‌ای، فارغ از آنکه در چه شرایطی قرار داریم را مورد توجه قرار دهیم. با توجه به ساختار قدرت در جمهوری اسلامی مجلس از قدرت ویژه و ممتازی برخوردار است که حضرت امام نیز در همین مکان مقدس، مجلس را در رأس امور نامیدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنده نیز خودم افتخار این را داشتم که در ادوار مختلف نماینده مجلس باشم و به نوعی فرزند مجلس هستم. با توجه به اینکه چهار دوره افتخار نمایندگی مجلس را داشتم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این نهاد تا حدودی باخبر هستم. ما می‌توانیم برای توسعه کشور، رفاه مردم و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران از تقویت مجلس بهره‌مند شویم.

نوبخت گفت: تردید نکنیم که ما در حال ورود به سومین سال یک تحریم بی‌سابقه در تاریخ معاصر می‌شویم. بنده به عنوان مسئول بودجه کشور می‌فهمم که شرایط ما برای آنکه اقداماتی را انجام دهیم که در گذشته نیز انجام می‌دادیم، چقدر سخت است. ما در این شرایط بیش از پیش احتیاج به یک خرد جمعی داریم و از این رو مجلس می‌تواند در این شرایط حساس به دولت و قوه قضائیه کمک کند تا نظام مانند ۴۱ سال پیش همیشه سرافراز بوده و در همه عرصه‌ها به پیش برود.

وی افزود: همانگونه که دشمن در ۴۱ سال گذشته اقداماتی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده و در این مسیر هیچگاه متوقف نشده، بار دیگر باید بداند که فرزندان امام، فرزندان این انقلاب، همچنین دوستداران مقام معظم رهبری و خدمتگزاران کشور تلاش می‌کنند دست در دست یکدیگر داده تا بتوانند به مردمان ایران بیش از پیش خدمت کنند.

معاون رئیس‌جمهور در مورد آمار رشد اقتصادی کشور عنوان کرد: خوشبختانه بر اساس آخرین گزارشی که مرکز آمار کشور برای پاییز ارائه کرد، رشد ما مثبت شد و خوشبختانه این گواهی را مراکز بین المللی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز اعلام کرده‌اند که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ مثبت است. انشاالله با توجه به اینکه روند تورم ما نیز کاهنده بوده و با توجه به اینکه مرکز آمار نرخ تورم ما را اعلام کرد، هم تورم سالانه و هم تورم نقطه به نقطه ما کاهش پیدا کرده است.

نوبخت اضافه کرد: هنوز شرایط عادی نیست؛ ولی باید این را به ذهن داشت که ما بعد از اعاده تحریم و تشدید آن شوکی به اقتصاد کشور وارد شد؛ ولی خوشبختانه مجدداً همه شاخص‌ها به سمت مطلوب تغییر پیدا می‌کند. امیدواریم با مجلس قوی و خوبی که در سال آینده در کنار دولت خواهد بود، ما بیش از پیش بتوانیم شاخص‌ها را اصلاح کنیم و آنچه مهم است، رضایت مردم و اقتداری جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جهانی است.

وی در مورد تدابیر دولت شیوع کرونا در کشور اظهار داشت: همانگونه که مستحضر هستید بعد از شیوع این بیماری در چین و گسترش آن به دیگر نقاط جهان، وزارت بهداشت خود را به نحو مناسبی تجهیز و تلاش کرد تا از ابتدا، از ورود این بیماری به کشور جلوگیری کند. جغرافیای که ایران داشته و با این تنوع تردد مسافران ما هم مثل سایر کشورها دقت لازم را کردیم ولی متأسفانه علائم این بیماری در کشور مشاهده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به طور ویژه از وزارت بهداشت حمایت خواهد کرد. من به آقای دکتر نمکی که پیش از این در سازمان برنامه و بودجه مسئول بخش درمان را بر عهده داشتند، اعلام کردم که هر مقدار منابع که لازم باشد با توجه به اینکه با جان مردم مواجه هستیم و باید مراقبت لازم را داشته باشیم، تخصیص داده خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: یادمان نرود که ابتدای سال جاری و در مواجهه با سیل بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان خسارت و مردم پرداخت کردیم و اگر لازم باشد دولت در کنار مردم و برای دفاع از آنها هزینه خواهد کرد. از همین رو روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور ستادی ویژه برای پیشگیری و مقابله با این بیماری تشکیل و جلسه اول آن به جز جلسه‌هایی که در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود و انشاالله به یاری پروردگار همه مسائل را سنجیده و همه تلاش خود را خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی ادعا می‌کنند دوربین‌های حرارتی کنترلی ویروس کرونا در فرودگاه امام، عنوان کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی این را می‌دانم که شایعاتی توسط عواملی در فضای مجازی پخش می‌شود که کاری جز تضعیف روحیه مردم نیست. شک نکنید آنچه وظیفه دولت برای پشتیبانی و مراقبت از مردم است، انجام خواهیم داد و در این حوزه چیزی را فروگذاری نخواهیم کرد. باید بدانیم که همه کشورها و با هر قدرت مالی مختلف در این موضوع، آسیب‌پذیر بوده‌اند که مردم با مراقبت‌های بهداشتی در کنار اقدامات دولت می‌توانند نسبت به این بیماری مقابله داشته باشند.

روحانی پس از به صندوق انداختن رأی: دشمنان ما بیش از گذشته مأیوس خواهند شد / امیدوارم مجلس فعال‌تر و پرشورتر انتخاب شود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: اولین انتخابات در اسفند سال ۵۸ برای مجلس اول برگزار شد. البته در آن سال تعداد زیادی انتخابات برگزار شد و انتخابات مجلس پنجمین انتخاباتی بود که انجام شد.

وی افزود: همه پرسی برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، رأی به خبرگان، رأی به قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵ انتخاباتی بود که در اسفند سال ۹۸ برگزار شد.

روحانی گفت: امروز ۴۰ سال از آن زمان می‌گذرد و ما آماده هستیم که به مجلس یازدهم رأی بدهیم. به خوبی علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات و شرایط جنگ، ۱۱ دوره انتخابات مجلس به خوبی برگزار شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کشور ما شرایط مختلفی از جمله جنگ را تجربه کرده است. امام (ره) بسیار حساس بودند که انتخابات در موعد قانونی خود برگزار شود و حتی یک روز هم در برگزاری انتخابات تأخیر ایجاد نشود. در تاریخ دموکراسی در جهان و ایران سابقه ندارد که مجالس پشت سر هم با برگزاری انتخابات تشکیل شوند. به حمدالله در ده دوره مجالس، در زمان قانونی خود تشکیل و جایگزین شدند.

وی یادآور شد: خوشحال هستیم که یازدهمین مجلس شورای اسلامی با رأی ارزشمند ملت ایران تشکیل می‌شود. مردم امروز با رأی خود در حال تشکیل مجلس یازدهم هستند. امیدواریم بهترین‌ها به مجلس یازدهم راه پیدا کنند و خواست مردم مبنی بر تشکیل مجلسی فعال‌تر و پرشورتر و مجلسی که مشکلات زندگی مردم را بهتر حل کرده و قوانین ضروری را سریعاً تصویب می‌کند، در نظارت و قانونگذاری مقید به قانون اساسی است، محقق شود.

رئیس جمهور گفت: تمام مجالس گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما مجالس خوبی بوده است. مجلس اول که به نظرم بهترین مجلس شورای اسلامی بوده است و امیدوارم مجلس یازدهم هم مورد رضایت خداوند و مردم باشد.

روحانی در پایان به همه دست اندرکاران انتخابات خسته نباشید گفت و از همه آنها تشکر کرد و افزود: از همه کسانی که امنیت صندوق‌ها را تأمین کرده، نظارت بر انتخابات را برعهده دارند، رسانه‌ها که مردم را به پای صندوق رأی دعوت کردند تشکر می‌کنم. ان شاءالله ملت ما افتخار جدیدی را خواهد آفرید و دشمنان بیش از گذشته مأیوس خواهند شد.

طحان نظیف: تحریم آمریکا برای شورای نگهبان مدال افتخار است

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره تحریم پنج نفر از اعضای شورای نگهبان گفت: برای همکاران ما این یک مدال افتخار است و من به تک تک همکارانم تبریک عرض می‌کنم. ما فرمایشات امام (ره) را فراموش نکردیم، که فرمودند هرگاه دشمن از شما عصبانی باشد نشان می‌دهد که شما وظایف خود را به درستی انجام داده‌اید.
وی افزود: شورای نگهبان در این مقطع همه تلاش خود را به کار گرفت تا مُر قانون در بررسی صلاحیت‌ها اجرا شود و از آرای مردم صیانت کند. ۴۱ سال پیش مردم تصمیم گرفتند که آمریکایی‌ها را از کشور بیرون کنند و خود در مورد کشورشان تصمیم بگیرند.

دادستان کل کشور رأی خود را به صندوق انداخت

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رأی خود را به صندوق انداخت.

واعظی: درصد مشارکت از دوره قبل بیشتر است / باید مجلسی قوی تشکیل دهیم

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز (جمعه) با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد این هستیم که انتخابات در همه نقاط کشور به صورت آنلاین در حال برگزاری است لذا با مشاهده آرا دریافتیم که حضور مردم بسیار خوب بوده است.

وی عنوان کرد: امیدوارم شاهد یک انتخابات خوب و پرشور باشیم، همانطور که رهبر معظم انقلاب امروز صبح و در سخنرانی‌های قبل خود تاکید داشتند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه به نظر می‌رسد مردم با یک شوقی به پای صندوق می‌آیند، گفت: از ۸ صبح تاکنون درصد مشارکت نسبت به دوره قبل و حتی در برخی از حوزه‌ها بیشتر از دوره قبل اعلام شده است.

واعظی افزود: تشکیل مجلس قوی با حضور پررنگ مردم نشان دهنده انسجام و وحدت داخلی است و صرفاً به معنای تشکیل یک مجلس نیست.

ستاد انتخابات کشور: مردم در ساعات اولیه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به اینکه تمامی شعب اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح آماده اخذ رأی از کلیه واجدین شرایط می‌باشند، لذا از هم میهنان عزیز تقاضا می‌شود در ساعات اولیه به شعب اخذ رأی مراجعه و از موکول کردن حضور خود در شعبه به ساعات پایانی به جهت ازدحام جمعیت خود داری نمایند.

سخنگوی شورای نگهبان: تخلفات انتخاباتی جزئی است / در حال بررسی گزارش‌ها هستیم

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (جمعه) با حضور در ستاد مرکزی هیأت نظارت بر انتخابات رأی خود را به صندوق ۱۷۹۴ انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران درباره گزارش‌های رسیده از حوزه‌های انتخاباتی گفت: تخلفاتی که تاکنون گزارش شده عموماً جزئی است و مربوط به شروع کار انتخابات است که همکاران در حال بررسی این گزارشات هستند.

واکنش آیت الله جنتی به تحریم اعضای شورای نگهبان

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مستقر در شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: آنچه برای ما یک ضرورت و وظیفه شرعی، عقلی و ملی است، مشارکت در امر انتخابات است.

وی افزود: هر چه مشارکت بیشتر باشد به نفع اسلام، مردم، مملکت و به ضرر دشمن است. اگر جایی کمتر باشد قضیه عکس می‌شود؛ لذا ما باید بدانیم داریم چکار می‌کنیم.

دبیر شورای نگهبان گفت: هر چه آرا بیشتر باشد، قدرت نظام ما را نشان می‌دهد و دشمن و غیر دشمن روی این حساب می‌کنند و معلوم می‌شود مردم وفادارند و پای نظام و انقلاب خود ایستاده‌اند و این نظام را قبول دارند.

جنتی با اشاره به اینکه هر رأیی که داده می‌شود مشت محکمی بر دهان ترامپ است، گفت: باید این را در نظر داشته باشیم و این دستور اسلام است که هرکجا دشمن ناراحت می‌شود همان کار را انجام دهید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: من سوال می‌کنم آیا دشمن مایل است که ما بیشتر رأی دهیم یا کمتر؟ معلوم است که نظر دشمن این است مردم کمتر بیایند تا سواستفاده و بهره برداری کند که مردم نسبت به مملکت و نظامشان علاقه‌ای ندارند.

آیت الله جنتی افزود: پس اینجاست که باید وظیفه خود را بشناسیم. این فقط مسئله اسلامی نیست بلکه به نفع مملکت و نظام و مردم است.

وی همچنین گفت: حتی غیر مسلمان و یهودی و زرتشتی و لامذهب و بی دین هم نفع مملکتش به جیب همه رفته و دودش به چشم همه می‌رود، بنابراین همه باید یکصدا و یکدست باشند برای اینکه بتوانند این نظام را با رأی شأن تقویت کنند.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: امیدوارم خدا عقلی دهد که مصلحت خودمان را تشخیص دهیم و با احساسات غلط به نفع دشمن کار نکنیم و آب به آسیاب دشمن نریزیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم گفت: بله ما را تحریم کردند من دارم به این فکر می‌کنم این‌همه پول‌هایی که در صندوقهای امریکا میریزم را چکار کنیم؟! این همه در بانک‌های امریکا پول ریختیم حالا نمی‌شود انها را برداشت کنیم؛ بعد هم نمی‌توانیم انجا به جشن کریسمس برویم و شرکت کنیم!

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: واقعاً خریت ارثی نیست. این آقا باید یک آرم خریت در پیشانیش بزنند تا هر کس می‌آید ببیند که این خر است؛ من نمی‌فهمم چه فکری می‌کند؟ ما چه ضرری می‌کنیم از این اقدام؟ (این واکنش جنتی با خنده خبرنگاران مواجه شد).

حدادعادل: میزان مشارکت در انتخابات کمتر از دوره‌های قبلی نیست

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب صبح امروز (جمعه) به منظور شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای خبرگان رهبری، با حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در مسجد لرزاده تهران، رأی خود را به صندوق انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران درخصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات بیان کرد: هنوز صحبت در این خصوص زود است چون باید تا پایان روز صبر کرد ولی آن مقداری که در اخبار دیدیم مشارکت در سطح کشور خوب است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: پیش بینی من از مشارکت مردم در انتخابات این است که مشارکت از دوره‌های قبل خیلی کمتر نیست و شاید نزدیک به دوره‌های قبل باشد.

حدادعادل در ارتباط با اهمیت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از هر زمان دیگری راه ما در مقابله با آمریکا تمایز پیدا کرده است و در واقع حضور این ملت در انتخابات به معنای تأیید راه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در طول دوران چهل و یک ساله گذشته ملت ایران است.

وی در رابطه با اتحاد اصولگرایان تصریح کرد: اتحاد همیشه برای هر جناحی ایجاد فرصت بیشتر می‌کند.

حدادعادل درباره تأثیر انتخابات در سیاست خارجی ایران گفت: اگر یک مجلس مقدار مستقل ایجاد شود دست ما را در سیاست خارجی قوی‌تر می‌کند. علاوه بر این حضور مردم در انتخابات به معنای اقتدار ملت ایران است. به معنای این است که نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه مردمی برخوردار است و این دست ما را در سیاست خارجی بالا می‌برد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره تبلیغ رسانه‌های بیگانه مبنی بر عدم حضور مردم برای شرکت در انتخابات خاطرنشان کرد: مردم هوشیار هستند؛ قبل از انقلاب با حضور خود انقلاب را به پیروزی رساندند و بعد از انقلاب نیز با حضور خود انقلاب را حفظ می‌کنند چون به دست آوردن پیروزی مهم است اما حفظ آن دارای اهمیت بیشتری است.

وی تاکید کرد: مردم توجه دارند که با حضور خود پای صندوق‌های رأی، به حفظ پیروزی به دست آمده کمک می‌کنند و این باعث می‌شود نظام با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خود برابر فشار حداکثری اقتصادی مقاومت کند کمااینکه در چند سال گذشته نیز مقاومت کردیم و علت اصلی عصبانیت ترامپ و آمریکا این است که فشار حداکثری آنها اثری نکرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه: انتخابات یکی از مؤلفه‌های اقتدار کشور است

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با حضور در مسجد النبی نارمک رأی خود را به صندوق انداخت.

وی بعد از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات یک فریضه واجب بر ما است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: همان طور که رهبری فرمود در ساعات اولیه روز انتخابات حاضر می‌شویم تا رأی دهیم شهدای ما الان منتظرند که ما چگونه عمل می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: واجب است که در انتخابات حضور پیدا کنیم، انتخابات یکی از مؤلفه‌های اقتدار کشور است، اگر می‌خواهیم یک کشور سربلند و با افتخار داشته باشیم باید در انتخابات شرکت کنیم، انتخاب درست اهمیت بسزایی دارد، باید افرادی را به مجلس بفرستیم که دلسوز مردم و از جنس مردم باشند.

رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان تهران: شش هزار و ۶۵۹ صندوق اخذ رأی در استان تهران مستقر است

محمد تقی زاده رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات اولیه انتخاباتی در سطح استان تهران برای انتخابات گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که به عمل آمده در مجموع استان و شهر تهران حدود شش هزار و ۶۵۹ صندوق اخذ رأی مستقر است که حدود چهار هزار صندوق در شهر تهران است.

وی افزود: تمام عوامل اجرایی، نظارت و بازرسی با آمادگی کامل در مجموعه شعبات اخذ رأی امادگی دارند که رأی مردم را اخذ کنند.

رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان تهران گفت: علی رغم همه فضا سازی های بیگانگان و شرایط کشور، قطعاً مشارکت خوبی در انتخابات خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش: تصمیمی بر تعطیلی مدارس نیست

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بدون تردید یکی از مهمترین ارکان کشور و نهادهای قانونی در ساختن آینده کشور است. آینده‌ای که به باورهای ما، ایمان، آرامش، امنیت، اقتصاد، کسب و کار، فرهنگ، آموزش و آینده فرزندان ما ارتباط پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش کشور بیان کرد: بنابراین حضور در انتخابات به معنای مشارکت در کیفیت آینده‌ای است که ساخته می‌شود و هر فرد با حضور در انتخابات می‌تواند اراده خود را برای با کیفیت ساختن آینده‌ای بهتر با پیشرفت، آرامش و امنیت بیشتر، مناسبات بهتر در داخل و خارج تأمین کند.

حاجی میرزایی در رابطه با احتمال تعطیلی مدارس در روز آینده گفت: ما تعطیلی عمومی نداریم. بیشترین حوزه‌های انتخابات، حدود ۶۰ درصد از مدارس کشور هستند و فرهنگیان به عنوان امنا و گروه‌های مرجع ملت در محل اخذ آرا هستند. مدارسی که در آنها شمارش آرا تا روز شنبه به اتمام نمی‌رسد با صلاح دید مناطق آموزش و پرورش می‌توانند فردا را تعطیل کنند و این تعطیلی عمومی نیست و منحصر به مدارس حوزه‌های انتخابیه و آن حوزه‌هایی است که شمارش آرا تا شنبه به اتمام نمی‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اینکه کدام نهاد مسئول تصمیم گیری تعطیلی سراسری مدارس پیرو ورود ویروس کرونا به کشور است؟ تصریح کرد: به دستور رئیس جمهور ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده است که همه دستگاه‌های مرتبط در آن حضور دارند و دائماً اوضاع را رصد و تحولات را بررسی می‌کنند و متناسب با شرایط موجود تصمیم گیری می‌کنند.

وی افزود: فعلاً تصمیمی بر تعطیلی مدارس نیست و در صورت نیاز ستاد و شورای تأمین هر استان می‌تواند در مورد تعطیلی مدارس آن استان تصمیم بگیرد و وزارت آموزش و پرورش هم در آن مشارکت دارد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: ما در آموزش و پرورش برای تأمین آرامش خانواده‌ها تمامی معاونین تربیت و سلامت را در یک گفتگوی ویدئویی و برخط با مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارتباط قرار دادیم و همه توصیه‌های لازم به آنها منتقل شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دستورالعمل‌های لازم برای آگاهی والدین، دانش آموزان، مدیران و معلمان تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به تمام مدیران تاکید می‌کنم اگر لازم باشد تمام مدارس را بررسی کنید؛ از بهداشت مدرسه، بهداشت بوفه مدرسه، تغذیه مدرسه، سرویس‌های بهداشتی اطمینان پیدا کنند و اگر لازم است تمهیدات و تجهیزاتی برای بهداشت بیشتر فراهم شود، حتماً انجام شود. ما حداکثر مراقبت را داریم و متناسب با صلاحدید ستاد تصمیم گیری خواهد شد.

وی در پایان در رابطه احتمال استمرار تعطیلی در قم، گفت: ستاد دائماً جلسه تشکیل می‌دهد و اوضاع را بررسی می‌کند. اگر لازم باشد هر تصمیمی برای سلامت فرزندان گرفته شود حتماً اتخاذ می‌کنیم.

دادستان تهران: مردم با مشارکت در انتخابات توطئه‌دشمنان را نقش بر آب کردند

علی القاصی دادستان تهران امروز پس از حضور در شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از عرصه‌هایی که حضور مردم، دشمن را دچار یاس و ناامیدی می‌کند، انتخابات است.

وی ادامه داد: مردم ما با حضور خود در انتخابات نشان دادند که از شعور و بینش سیاسی و دشمن شناسی بسیار بالایی برخوردار هستند.

دادستان تهران تصریح کرد: مردم با حضور خود به دشمنان اعلام کردند که نقشه‌ها و توطئه‌های آنان تأثیری در اراده شأن ندارد و کماکان در دفاع از این انقلاب و نظام در صحنه هستند و با حضور خود نظام مقدس جمهوری اسلامی را تثبیت می‌کنند.

القاصی بیان کرد: مردم با حضور خود در صحنه‌های مختلف نشان می‌دهند که مدافع ارزش‌ها و منافع ملی هستند و با این حضور خود توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند و در نتیجه بیعت مجدد خود با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری را به اثبات رساندند.

دادستان تهران تصریح کرد: حضور باشکوه مردم در انتخابات بیانگر این است که اعمال تحریم‌های شیطان بزرگ و ایادی اش علیه مردم ایران هیچ‌گونه اثری نداشته است چرا که دشمنان تحریم‌ها را علیه مردم ما اعمال کردند تا مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مسئولان بدبین شده و از آنان جدا شوند اما راه به جایی نبردند.

وی تاکید کرد: مردم خودشان نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورده‌اند و پای آن می‌مانند و قطعاً برای حفظ و تداوم آن با تمام وجود در صحنه خواهند بود.

اطلاعیه وزارت کشور: هیچ مدرکی غیر از شناسنامه و کارت ملی در انتخابات قابل قبول نیست

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه هموطنان و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند، اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی و شماره ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر می‌باشد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: هیچ مدرک دیگری قابل قبول نمی‌باشد.

معاون رئیس جمهور: مردم با رأی دادن می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند

معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور رأی خود را در حسینیه جماران در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میان دوره‌ای، پنجمین دوره مجلس خبرگان به صندوق انداخت.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور صبح امروز بعد از انداختن رأی خود در صندوق رأی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز انتخابات روز تعیین سرنوشت است و مردم می‌توانند برای آینده و سرنوشت خود تا حدی که قانون اجازه داده است، با وجود برخی دلخوری‌ها تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: مردم با رأی دادن می‌توانند سرنوشت خود را تعیین و برای آینده تصمیم بگیرند که این موضوع برای کشور ما بسیار مهم است. کشور ما از سلایق و دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی مختلفی برخوردار است و خیلی مهم است که این تنوع در انتخابات حضور داشته باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: کسانی که به نوعی به شرایط انتقاد داشته و اعتراض دارند، اگر در انتخابات حضور پیدا نکنند و اگر سلایق خود را اعلام نکنند، یقیناً این موضوع به نفع طرف مقابل و حتی به نفع دشمنان ایران تمام می‌شود. دشمنان ایران نیز به دنبال این هستند که مشارکت مردم کاهش پیدا کرده و مردم نسبت به شرایط بی‌تفاوت باشند.

معاون رئیس جمهور افزود: امیدواریم مردم همانطور که در هر دوره‌ای با حساسیت و دقت نظر حضور پیدا کرده، مشارکت خود را کاهش نداده و مسئولیت پذیری خود را با توجه به آلام و ناراحتی‌های خود اعلام کرده‌اند و همچنین با مشارکت خود نشان دادند که امنیت و آرامش ایران اهمیت دارد در این مورد نیز همین گونه عمل کنند. امیدواریم مردم تهران نیز همانطور که در انتخابات دیگر نیز نشان داده‌اند، سلایق شأن مختلف است و اثربخشی خود را با حضور در انتخابات نشان دهند.

ابتکار عنوان کرد: مردم برای آینده خود، و همچنین صلح و امنیت و یکپارچگی و با انعکاس تنوع دیدگاه‌ها پای صندوق رأی بیایند و نمایندگان را به مجلس بفرستند که بتواند نمود عینی این تنوع فکری و سلایق باشد.

آملی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت

صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان، رأی خود را به صندوق سیار ۱۷۹۴ ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات انداخت.

معاون اول رئیس جمهور: مردم حضور معناداری در انتخابات دارند / باید پیام ملت را بگیریم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در ستاد انتخابات کشور و به منظور شرکت در انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای خبرگان رهبری رأی خود را به صندوق انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه خبرهایی که از سراسر کشور در دو ساعت اول رأی‌گیری به وزارت کشور رسیده، حضور مردم مشابه انتخابات گذشته، حضور خوب و معناداری است.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم که مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای مهم و تأثیرگذار کشور نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در مسائل کشور داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در فضای عمومی کشور، معمولاً مجلس می‌تواند نقش سازنده و مؤثری داشته باشد و همچنین می‌تواند نقش تعیین کننده در حل مشکلات مردم داشته باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت و مجلس به عنوان دو نهاد اصلی در حل مسائل و مشکلات کشور تعیین کننده هستند و با همدلی و همکاری یکدیگر می‌توانند قدم‌های بسیار بزرگی بردارند، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس با پشتوانه خوب مردمی انتخاب شوند تا مجلس آینده بتواند گره‌های جدی که امروز در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی و اجتماعی و در سایر بخش‌ها به خصوص در معیشت مردم داریم، به راهکارهای اجرایی خوبی دست یابیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌ها به دشمنان و آمریکا چیست؟ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نه تنها در یک سال گذشته، بلکه در این ۴۱ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد هر کاری توانسته‌اند علیه ملت ایران انجام دهند، داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: جایی که توانسته‌اند عملیات نظامی انجام دهند، انجام داده‌اند و کارهای ضدانسانی مانند ساقط کردن هواپیمای مسافربری با ۲۹۰ سرنشین انجام داده‌اند، در جنگ کمک‌های جدی به دشمن ما ارائه کرده‌اند.

جهانگیری ادامه داد: قبل از انقلاب در کودتای ۲۸ مرداد از رژیم گذشته حمایت کرد و نمونه آخر آن هم ترور سردار عزیز ما سردار سلیمانی است که یک مقام مهم نظامی و تأثیرگذار در مسائل داخلی و بین‌المللی بود. پیداست که ملت ایران به چنین دشمن بی‌رحمی هیچ توجهی می‌کند و راه خود را می‌شناسد و می‌داند در هر موقعیتی باید چه اقدامی انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: حتی سیاسیون داخل کشور، گاهی اوقات مردم ایران را خوب نمی‌شناسند. نظر و رأی مردم ایران همواره تعیین کننده بوده و صندوق رأی یکی از جاهایی است که مردم ایران از طریق آن با همه به روشی که علاقه داشته باشند، سخن می‌گویند.

جهانگیری در پایان اظهار داشت: ما باید پیام مردم را به خوبی بگیریم و انحراف در پیام مردم، به مصلحت کشور نیست. آن چیزی که از پیام مردم بعد از اعلام نتایج انتخابات اعلام می‌شود، باید برای همه ما قابل استفاده باشد.

سیدحسن خمینی در انتخابات شرکت کرد

سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره) رأی خود را در حسینیه جماران برای حضور در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان به صندوق انداخت.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور: اشراف اطلاعاتی کاملاً وجود دارد / مشکل امنیتی وجود ندارد

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: ما در ارتباط با امنیت انتخابات از حدود ۶ ماه پیش برنامه‌ریزی‌های خود را شروع کردیم و ستاد امنیت در مرکز و استان‌ها با همکاری سایر کمیته‌های مربوطه کار خود را شروع کرد.

وی عنوان کرد: امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروهایی از سپاه و بسیج امنیت انتخابات را در شعب اخذ رأی و مسیر تردد صندوق‌های اخذ رأی تأمین می‌کنند.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: علاوه بر این در مرزهای کشور نیروهای مرزبانی، سپاه و ارتش و در تمام کشور نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و بسیج در حال فعالیت هستند تا امنیت انتخابات برقرار باشد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه نیازهای بالگردی توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای امر انتخابات تأمین شده، گفت: بالگردها و امکانات هوایی برای تأمین انتخابات فراهم و همه نیازهای اطلاعاتی، امنیتی و الکترونیکی فراهم شده و در آمادگی کامل قرار داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکل امنیتی خاصی نداشته‌ایم، ادامه داد: اشراف اطلاعاتی کاملاً وجود دارد، اولین بررسی‌های روز گذشته نشان می‌دهد مشکل خاصی از لحاظ امنیتی برای انتخابات وجود ندارد. تنها چیزی که وجود دارد این است که بحث رقابت در برخی از حوزه‌ها بسیار بالاست و طرفداران برخی از کاندیداها شور و شوق بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند که به خود کاندیداها و ستادهای انتخاباتی شأن اعلام شده تا مسائل را رعایت کنند.

معاون امنیتی وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: مردم از این جهت که ممکن است کاندیدای مورد نظرشان رأی نیاورند، تحت تأثیر شایعات و القائات قرار نگیرند. شمارش آرا با دقت و مرحله اعلام نیز با توجه و دقت انجام خواهد شد.

رئیس جمهور رأی خود را به صندوق انداخت

حسن روحانی رئیس جمهور با حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در ستاد انتخابات کشور آرای خود را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری به صندوق‌های رأی انداخت.

رئیس ستاد انتخابات کشور: مشکل کمبود تعرفه نخواهیم داشت / مردم می‌توانند از اثرانگشت استفاده نکنند

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران پس از انجام فرآیند رأی‌گیری در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت کشور همه مقدمات لازم را برای انتخابات پرشور مهیا کرده است و تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند وتا این لحظه که در خدمت شما هستم جز معدودی از شعب همه شعب آنلاین هستند.

وی عنوان کرد: هم ما به عنوان مجری و هم ناظرین در شورای نگهبان این مسیر را رصد و دنبال می‌کنیم و تا این لحظه گزارش مشکل داری برای ما نیامده و امیدواریم تا پایان روز هم همین طور باشد و شاهد حضور پرشور مردم باشیم و برای سی و هشتمین بار به صندوق‌های رأی رجوع شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با اینکه دستگاه‌های احراز هویت تا این لحظه با مشکلی مواجه شده‌اند یا نه؟ تاکید کرد: تا این ساعت جز یکی دو حوزه که در حال حل و فصل آن هستیم همه آنلاین هستند.

وی تصریح کرد: از بیش از ۵۴ هزار و ۶۰۰ شعبه ما بیش از ۴۰ هزار صندوق ثابت و مابقی سیار هستند. سیارها هم فعال هستند. پیش‌بینی هواشناسی این بود که بخشی از استان‌ها شاهد برف و باران هستیم. هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رئیس ستاد کشور در رابطه با چاپ تعرفه‌ها گفت: بعید است این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم و برای ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل واجدین شرایط تعرفه چاپ و در اختیار شعب قرار داده شده است.

وی در رابطه با اینکه آیا گزارشی در مورد جابجایی افراد رأی دهنده در شعبه‌ها برای رأی دادن دارید؟ گفت: خیر، خیلی زود است.

عرف تصریح کرد: توصیه ما این است که مردم از این ۱۰ ساعت استفاده کرده و نه خودشان و نه عوامل را به زحمت بیاندازند اما هر شعبه‌ای که اعلام کند رأی دهنده دارد نهایتاً وزیر کشور تا ساعت ۱۲ تمدید می‌کند.

حضرتی: اصلاح‌طلبان گلایه دارند اما در انتخابات شرکت می‌کنند

الیاس حضرتی پس از حضور در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت مردم گفت: اکنون ساعات اولیه رأی‌گیری است و ساعات بعد شاهد حضور بیشتر مردم خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مردم در این انتخابات هم مانند سایر انتخابات‌ها حضور پیدا می‌کنند چراکه یک عهد و پیمانی با امام راحل دارند و انتخابات را یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌دانند.

حضرتی تاکید کرد: آنچه امتیاز انقلاب نسبت به قبل است، همین حضور مردم پای صندوق رأی و انتخاب مستقیم آنها است.

وی گفت: علی رغم اینکه بنده، حزبمان، مجموعه اصلاح طلب‌ها و حتی اصولگرایان از روند بررسی صلاحیت‌ها گله‌مندیم اما به دلیل شرایط ویژه کشور و تلاش دشمنان برای جلوگیری از برگزاری انتخابات باشکوه، همگی آماده‌ایم تا در انتخابات شرکت کنیم.

سردار رحیمی: نیروی انتظامی برای امنیت کامل انتخابات تلاش می‌کند

سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات امنیتی و انتظامی که برای انتخابات در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: تأمین امنیت مردم بر عهده ماست و ما به عنوان خادم مردم حافظ امنیت آنان هستیم.

وی افزود: حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف به خصوص انتخابات قطعاً می‌تواند تأثیر زیادی را بر استقرار امنیت پایدار کشور بگذارد.

رحیمی تصریح کرد: با هوشیاری مردم و بر اساس آخرین اخبار واصله، حضور مردم تا این لحظه در تمام شعب اخذ رأی پرشور بوده است. انتخابات پرشوری را امروز در کشور شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی، با توجه به مسئولیت خود در بحث امنیت رأی دهندگان و همچنین هیأت‌های اجرایی و نظارت تلاش می‌کند تا این انتخابات با امنیت کامل برگزار شود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران تصریح کرد: در پایتخت حدود چهار هزار و ۵۵۲ شعبه اخذ رأی داریم و بالغ بر ۱۴ هزار نفر از همکاران ما در کنار هیأت‌های نظارت و اجرایی مشغول فعالیت هستند.

سردار رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا در برگزاری انتخابات به مشکل امنیتی بر خورده‌ایم یا خیر، اظهار داشت، به هیچ عنوان. هفته گذشته یک یا دو مورد تحرک در حد کوکتل مولوتوف شاهد بودیم که آن‌ها را دستگیر کردیم و در ۷۲ ساعت گذشته هیچ موضوع خاصی را شاهد نبودیم.

ستاد انتخابات کشور: رادیو در شعب اخذ رأی روشن باشد

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می‌رساند؛ حتماً در مدت زمان اخذ رأی مبادرت به روشن نمودن دستگاه رادیو در شعبه اخذ رأی نمایند تا دستورالعمل‌های ستاد انتخابات کشور که از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد را در دستور کار قرار دهند.
ضمناً یادآوری می‌گردد اطلاعیه‌ها به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور بوده و رعایت آن الزامی است.
 

تصاویری از شهید سلیمانی در صفوف مردم

بنا بر گزارش خبرنگاران مهر، مردم ایران اسلامی، تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی در صفوف اخذ رأی را در دست دارند.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور: آثار تبلیغاتی نامزدها به هیچ عنوان نباید در شعب وجود داشته باشد

ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می‌رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروههای سیاسی و نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد. لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی آن را امحاء نمایند.

رئیس شورای شهر تهران: نگاه جهانی نسبت به ایران و سرنوشت کشورمان به انتخابات دوخته شده است

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران صبح امروز بعد از انداختن رأی خود به صندوق رأی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: در شرایطی که کشور ما در آن قرار دارد و تبلیغاتی که دشمن در حال انجام دادن آن است و برای آنکه انتخابات را کم رونق نشان دهد از هر حربه‌ای استفاده می‌کند، همچنین با توجه به اهمیتی که انتخابات مجلس از نظر حضرت امام داشته به طوری که مجلس را در رأس امور می‌دانستند و نقش مهمی که این نهاد در تعیین سرنوشت مردم دارد، لازم است مردم در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند عدم شرکت در انتخابات به معنی کم اهمیتی نسبت به تعیین سرنوشت و اجازه دادن به دیگران است تا کسانی را که می‌خواهند به مجلس بفرستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس: قهرکردن با صندوق رأی فایده‌ای ندارد

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس پس از شرکت در انتخابات در شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما بابت رد صلاحیت گله‌مند هستید؟، اظهار داشت: بنده از کسی گله ندارم و کسانی که این کار را کردند بار خودشان را سنگین و خیلی خوشحالم که بار ما را سبک کردند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا این رد صلاحیت‌ها تأثیری روی حضور مردم در انتخابات می‌گذارد، گفت: امیدواریم این مسئله روی حضور مردم تأثیر نگذارد و بنده به همین علت در انتخابات شرکت کردم که تأثیر نگذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که حضور مردم در انتخابات پرشور باشد و ملت حضور پررنگی داشته باشند و به نظرم با قهر کردن با صندوق رأی اتفاقی نمی‌افتد و شاید صرفاً به خواسته‌های دیگران کمک کند و باعث شود که در انتخابات پیروز شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سمت و سوی مجلس آینده گفت: معتقدم که مجلس بعدی سه قطبی خواهد بود در حالی که عده‌ای تبلیغات زیادی کردند مبنی بر اینکه مجلس یازدهم یک قطبی می‌شود اما بنده معتقدم که مجلس آینده هم متشکل از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین خواهد بود.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور؛ مدارک لازم برای اخذ رأی / کارت ملی یا شماره ملی ضروری است

ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به آغاز فرآیند اخذ رأی از ساعت ۸ صبح، به آگاهی عموم ملت شریف ایران می‌رساند جهت اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری علاوه بر شناسنامه، همراه داشتن کارت ملی یا شماره ملی نیز ضروری می‌باشد.

لذا از هموطنان عزیز درخواست می‌شود با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی خود، ضمن مراجعه به یکی از شعب اخذ رأی، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات ملت بزرگ ایران اسلامی افزوده و مجریان انتخابات را در هرچه بهتر برگزار نمودن آن یاری نمایند.

عارف: امیدوارم مردم حضور خوبی در حماسه ملی انتخابات داشته باشند

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در آغازین ساعات برگزاری انتخابات با همسر خود و با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید صبح امروز (چهارشنبه) بعد از انداختن رأی خود به صندوق در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما به این باور هستیم که کشور ما مردمی‌ترین حکومت را دارد و همه امور و سرنوشت کشور را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: اهمیت و نقش حضور مردم در انتخابات در جای جای قانون اساسی مشخص شده است. به عنوان یک شهروند وظیفه خود دانستم که در ساعات اولیه انتخابات پای صندوق رأی حاضر شده و تکلیف شرعی و حق قانونی خودم را به جای بیاورم.

رئیس فراکسیون امید عنوان کرد: انشالله مردم خوب کشورمان نیز حضور خوبی در این رویداد و حماسه مهم ملی داشته باشند.

ظریف: همه کشورها جز سه رژیم تروریست موافق تمدید مهلت ایران در FATF هستند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (جمعه) با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق رأی انداخت.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت انتخابات در کشورمان اظهار داشت: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت در حوزه سیاست خارجی دارم، باید بگویم که مردم پشتوانه اصلی دیپلماسی هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حضور مردم با سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف به رغم برخی دلخوری‌ها و گفتگوهای خانوادگی که داریم، برای جامعه بین‌المللی نشانه مهمی از آن است که با همه تفاوت‌ها مردم می‌خواهند خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

ظریف در مورد FATF گفت: خوشبختانه همه کشورها به غیر از سه رژیم تروریست موافق تمدید مهلت ایران هستند اما در واقع آمریکا و عربستان سعودی و رژیم اسرائیل که خود هم در حمایت از تروریست نقش دارند، مخالف هستند و امیدواریم خبرهای خوبی بشنویم.

رهبر معظم انقلاب: شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و متضمن منافع ملی کشور است

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع خبرنگاران حاضر در شعبه اخذ رأی شماره ۱۱۰ فرمودند: اولاً روز انتخابات، روز جشن ملی است؛ این جشن را به همه هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم. ثانیاً روز احقاق حق مدنی ملت است. ملت امروز رأی می‌دهند و با شرکت خود در اداره امور کشور مشارکت می‌کنند. ثالثاً یک تکلیف شرعی است.

رهبر انقلاب افزودند: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است. هر کسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند.

ایشان ادامه دادند: توصیه من این است که مردم با همت حرکت کرده و به اشخاص مورد نظر خود رأی بدهند و این کار را هر چه زودتر انجام دهند؛ رأی دادن را به آخر شب یا آخر وقت موکول نکنند. در نیمه اول روز رأی دهند تا جمعیت در ساعات پایانی متراکم نشوند.

آیت‌الله خامنه‌ای توصیه کردند: در هر شهر مردم به تعداد نامزدهای آن شهر رأی بدهند. به عنوان مثال در تهران به ۳۰ نفر رأی دهند و اسم ۳۰ نفر را بنویسند؛ این امر به تشکیل مجلس قوی کمک می‌کند. از خداوند می‌خواهم به ملت ایران توفیق و خیر بدهد و رحمت و برکت خود را بر ملت ایران نازل کند و این انتخابات را نیز مایه خیر و برکت برای کشور قرار دهد.

رهبر معظم انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در شعبه اخذ رأی شماره ۱۱۰، رأی خود را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداختند.

رحمانی فضلی: امیدوارم با حضور مردم عزیز امروز حماسه دیگر بیافرینیم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از بازدید از محل اخذ رأی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: امیدوارم با حضور مردم عزیز امروز حماسه دیگر بیافرینیم و نشان دهیم مردم وظیفه خود را در مقابل انقلاب و خون شهدا انجام می‌دهند.

وزیر کشور پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و رأس ساعت ۸ صبح امروز (جمعه) دوم اسفند ضمن اعلام آغاز رسمی رأی گیری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: توفیق شد که امروز به لطف خداوند متعال و توکل به عنایت الهی انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از عوامل اجرایی و دست اندرکاران امر انتخابات، افزود: امیدوار هستیم با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی امروز حماسه دیگری بیافرینیم.

وزیر کشور گفت: با حضور پای صندوق رأی نشان دهیم در سایه امنیت و لطف الهی مردم مقاوم ما با استقامت وظیفه خود را در مقابل انقلاب، خون شهدا و امام راحل انجام می‌دهند.

رحمانی فضلی عنوان کرد: این انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد عمومی نام گرفته و امیدواریم بتواند یک گام بلندی مردم را به سمت اهداف انقلاب و موفقیت‌های آن سوق دهد.

وزیر کشور ادامه داد: امیدوارم همه اعضای اجرایی و نظارتی و افرادی که در شعب ۵۵ هزارگانه انتخابات هستند انتخابات را در کمال صحت، سلامت و قانونی در بستری امن انجام دهند. از مردم عزیز هم خواهشمند هستیم با مراجعه به صندوق‌های آرا ظرف ده ساعت مدت اولیه قانونی رأی خود را بدهند.

وی تاکید کرد: ما ناگزیر خواهیم بود ساعت ۱۲ امشب صندوق‌ها را تعطیل و شعبه‌ها را ببندیم. امیدوارم همه مردم با حضور به موقع خود باعث شوند که به موقع رای‌ها را اخذ کنیم و خداوند به همه شما توفیق عنایت کند.

ساعت ۸؛ آغاز فرآیند اخذ رأی با دستور وزیر کشور

مستقر در وزارت کشور، انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش به دستور وزیر کشور آغاز شد.

به موجب قانون رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ عصر انجام می‌شود و در صورت صلاحدید وزیر کشور این مدت تا ساعت ۲۴ قابل تمدید خواهد بود.

حضور مردم پیش از آغاز رسمی فرآیند اجرایی اخذ رأی

علی‌رغم اینکه ساعت رسمی فرآیند اجرایی اخذ رأی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه) در سراسر کشور آغاز می‌شود، اما بسیاری از مردم شناسنامه به دست در شعب اخذ رأی حضور یافتند.

به گزارش مهر، سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تعداد شعب اخذ رأی در سراسر کشور نیز گفته بود: انتخابات از ساعت هشت صبح در ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز و همکاران ما در شعب مستقر خواهند بود تا فرآیند رأی‌گیری را انجام دهند.

گفتنی است، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در انقلاب اسلامی و در جمع هزاران نفر مردم آذربایجان شرقی، حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی آحاد مردم برشمردند و با اشاره به دو رکن مهم «حضور پرشور» و «انتخاب خوب» گفتند: انتخابات یک «جهاد عمومی» و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه‌ها و زمینه‌ساز ایران قوی خواهد بود.

در حال تکمیل است…

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز