افزایش بهای انرژی بحث‌هایی را در ایتالیا بر سر روش پخت پاستا برانگیخته است

Submitted on س., 09/13/2022 - 00:49

افزون بر تاریخ و تمدن، ایتالیا به خاطر آشپزی بی‌نظیر خود نیز شهرت جهانی دارد و به رغم تنوع گسترده آشپزی ایتالیایی، پاستا یکی از غذاهای مورد پسند مردم این کشور محسوب می‌شود. اما، افزایش سرسام‌آور بهای انرژی موجب شده است تا دولت و مردم این کشور راه‌های تازه‌ای را برای صرفه جویی پیدا کنند و یکی از این روش‌ها، بحث‌هایی را بر سر روش پخت پاستا برانگیخته است.  

هرچند مردم ایتالیا پاستا را با روش خاصی آماده می‌کنند اما افزایش بی‌سابقه برق و گاز اختلافات جدیی را میان دوستاران این غذای مشهور بر سر روش پخت آن بوجود آورده است. برخی تاکید دارند که پاستا را باید به شیوه سنتی آماده کرد اما عده‌ای نیز می‌گویند که برای صرفه جویی در انرژی، این غذا را می‌توان به روش تازه‌ای پخت. طرفداران این روش به این باورند که پاستا را می‌توان در آبی که به نقطه جوش رسیده است ریخت و سپس حرارت را نیز خاموش کرد.

واسفی مسیه (Wasfi Mesieha) سرآشپز رستوران سنتی «ساباتینو» (Sabatino) در رم، که یکی از مخالفان روش جدید پخت پاستا است، در این زمینه می‌گوید: «وقتی آب به دمای صد درجه می‌رسد، شما می‌توانید شعله را خاموش کنید. پاستا در چنین آبی خود به خود و بدون شعله میپزد اما واقعاً بد پخته می‌شود.   

این سرآشپز که پخت پاستای سنتی ایتالیای برای بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و شماری از روسای جمهوری و بانوان اول دیگر کشورهای جهان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، تاکید دارد با توجه به چنین تجربه‌ای با روش جدید پخت پاستا موافق نیست.

کارفرمای  واسفی مسیه هم که خانواده‌اش از حدود یک قرن پیش رستوران ساباتینو را اداره می‌کند، تاکید دارد که صرفه جویی در مصرف انرژی موجب نارضایتی مشتریان این رستوران که خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایتالیا می‌گوید: «ما به تازگی  یک بیماری همه گیری را که کسب و کار ما را فلج کرد، پشت سر گذاشتیم. هرچند حالا کار می‌کنیم، اما افزایش قبوض گاز و برق ما را با دشواری‌های زیادی روبرو ساخته است. ما تلاش داریم قیمت‌های غذاهایی رستوران خود را افزایش ندهیم اما مطمئن نیستم تا چه مدتی در برابر بهای انرژی مقاومت خواهیم کرد.»

در همین حال، ارورا فرینا (Aurora Ferina) یک آشپز بازنشسته اهل رم نیز پس از پختن پاستا به روش سنتی و روش جدید در آشپزخانه خود تاکید دارد که شعله در حین پخت این غذا باید روشن باشد. 

با وجود ادامه بحث‌ها میان طرفداران و مخالفان روش جدید پخت پاستا در ایتالیا، برخی از اتحادیه‌های تولید مواد غذایی در این کشور تاکید دارند کسانی که از روش جدید استفاده می‌کنند، می‌توانند میزان  برق و گاز مورد نیاز پخت این غذا تا حدود  ۴۷ درصد در مصرف را کاهش دهند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز