افت شدید شاخص بورس در تهران؛ سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایۀ حقیقی از بورس خارج شد

Submitted on ش., 05/13/2023 - 15:36

معاملات بورس روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، در حالی رقم خورد  که شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی بیش از۶۳ واحد که معادل ۲.۸ درصد این شاخص است، به دو میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۲۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۱ هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، سه نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران (فملی) و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس و سه نماد وسپهر، آریا و خاور بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشته اند.

خروج سرمایۀ حقیقی از بورس

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روزهای اخیر، حکایت از تداوم خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. به طوریکه شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز، نکته مهم خروج پول حقیقی‌های امروز، خرید سهام این افراد توسط حقوقی‌های بازار است؛ با این‌حال، ترس از ریزش بیشتر همچنان در معاملات حس می‌شود.

بر اساس گزارش ها، ارزش بورس در کمتر از یک هفته، حدود ۲۷ میلیارد دلار سقوط کرده است. همچنین میزان خروج پول حقیقی از بازار سهام در چهار روز کاری گذشته، به مرز ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، رسیده است.

 بنا به گفتۀ کارشناسان، یکی از از مهمترین علل و دلایل ریزش و اصلاح شدید بورس در چند روز گذشته شروع ثبت نام خودرو بود زیرا مردم با عجله پول‌های خود را از بورس خارج کرده و برای ثبت نام در خودرو واریز کردند که این خروج پول زیاد موجب ریزش بورس شد.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس را عامل ریزش بازار می‌دانند. زیرا گفته می‌شود مجید عشقی رئیس این سازمان، در جلسه اخیر خود بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را ملزم کرده است که تنها فروشنده باشند. در صورتی که این گمانه صحیح باشد، این دستور مصداق بازار دستکاری در بازار سرمایه و دخالت مستقیم در معاملات، به جای نظارت بر آن است.

همزمان، برخی دیگر از فعالان بازار هم گفته‌اند که مدیرعامل شرکت بورس تهران دو روز پیش به بازارگردان‌ها تاکید کرده است تا روزانه دو برابر تعهدات خودشان سهام عرضه کنند.

این در حالی است که محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس تهران، این موضوع را تکذیب کرد و گفت:«ما به هیچ عنوان بازارگردان‌ها را الزام به خرید و فروش سهام نخواهیم کرد؛ بلکه اعلام می‌کنیم که باید مفاد دستورالعمل‌ها رعایت شوند و به هیچ عنوان موارد مطرح شده در این زمینه که بازارگردان‌ها باید سهام را تا دو برابر عرضه کنند، صحت ندارد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز