ادامه تنش‌های میان تهران و باکو؛ جمهوری آذربایجان، سفیر ایران را در واکنش به پرواز جنگنده ایرانی احضار کرد

Submitted on ی., 03/12/2023 - 06:39

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، روز شنبه ۲۰ اسفند، سفیر ایران در این کشور را در اعتراض به پرواز یک فروند جنگنده ایرانی، در مرز میان دو کشور در مسیر بیله‌سوار-زنگلان، احضار کرد. 

در گزارش وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، با اشاره به «پرواز بی‌وقفه» یک جنگنده ایرانی در روز شنبه «از ساعت ۹:۴۴ تا ۱۰:۲۶، در فاصله سه تا پنج کیلومتری مرز آذربایجان و ایران»، آمده است: در ارتباط با پرواز «تحریک‌آمیز و غیردوستانه» هواپیمای جنگنده ایرانی، یادداشت اعتراض جمهوری آذربایجان به عباس موسوی سفیر ایران در باکو تحویل داده شد. 

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، با یادآوری تحرکات پیشین جمهوری اسلامی، از «رزمایش نظامی گسترده در امتداد رود ارس و در نزدیکی مرزهای جمهوری آذربایجان» توسط ایران یاد شده است. 

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، «پرواز هواپیمای نظامی ایران به مدت بیش از یک‌ونیم ساعت در نزدیکی مناطق آزادشده آذربایجان رفتاری تحریک‌آمیز و غیردوستانه در قبال آذربایجان است».

همچنین، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، روز شنبه ۲۰ اسفند، در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: یک فرونده جنگنده ایرانی از بیله‌سوار تا منطقه آزاد شده زنگلان، یک پرواز رفت و برگشت انجام داده است.

بر اساس این اطلاعیه، «این جنگنده در فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری مرز ایران و آذربایجان پرواز کرده و در مواقعی روی خط مرزی در پرواز بوده است»، موضوعی که می‌تواند «امنیت پروازهای هواپیماهای مسافربری را تهدید کند».

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز این اقدام را «خلاف موازین بین‌المللی، تحریک‌آمیز و غیردوستانه» عنوان کرد. 

روابط میان تهران و باکو، پیش از این نیز، با تنش‌های بسیاری روبرو بوده است. به ویژه روابط نزدیک میان آذربایجان و اسرائیل بر خشم مقامات جمهوری اسلامی افزوده است. دو کشور، بارها از موفقیت در دستگیری جاسوسان در خاک یکدیگر خبر داده‌اند. 

حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، در روز هفتم بهمن، که به کشته شدن رئیس سرویس امنیتی سفارت و مجروح شدن دو کارمند امنیتی انجامید، روابط دو کشور را تیره‌تر کرد. 

در پی این حمله مسلحانه، دولت باکو پس از خارج ساختن فوری کارکنان دیپلماتیک خود و خانواده‌های آنها از تهران، فعالیت سفارت خود در تهران را تعلیق کرد. یک مقام دولت آذربایجان، حمله به سفارت این کشور در تهران را حمله‌ی «تروریستی و از قبل برنامه‌ریزی شده» عنوان کرد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز