۴۵ درصد از کانادایی ها می گویند که توانایی پرداخت وام مسکن خود را ندارند و ممکن است ملک خود را ظرف ۹ ماه بفروشند!

Submitted on جمعه, 02/10/2023 - 21:07

از سال گذشته تا امسال، بانک مرکزی کانادا هشت بار متوالی نرخ بهره را در واکنش به تورم بالا افزایش داد که همین امر صاحبان خانه های کانادایی را نیز مجبور به مقابله کرد. در آخرین نظرسنجی، یک سوم از صاحبان خانه گفتند که مجبور به فروش خانه های خود هستند زیرا دیگر توانایی پرداخت نرخ های بهره بالا را ندارند.

نظرسنجی یاهو/مارو نتایج یک نظرسنجی جدید از ۱۹۲۰ صاحب خانه کانادایی را منتشر کرد. داده ها نشان می دهد که ۳۵ درصد از صاحبان خانه های کانادایی می گویند که می توانند تا ۱۰ ماه با نرخ پایه فعلی ۴/۵ درصدی بانک مرکزی کانادا به پرداخت ادامه دهند. پس از آن، آنها می ترسند که مجبور به فروش یا ترک خانه های خود شوند.

این نظرسنجی نشان داد که توانایی صاحبان خانه های کانادایی برای پرداخت نرخ بهره فعلی به نوع وام مسکن یا روش تامین مالی خانه آنها بستگی دارد.

بر اساس این نظرسنجی، ۴۵ درصد از کانادایی‌هایی که با وام‌های با نرخ متغیر مورد بررسی قرار گرفتند، توانستند نرخ بهره فعلی خود را به مدت ۸/۳ ماه قبل از فروش یا نقل مکان از ملک بپردازند. از میان افرادی که دارای خط اعتباری خانگی هستند، ۴۵ درصد نیز گفتند که با نرخ بهره فعلی فقط ۸/۳ ماه می توانند دوام بیاورند.

صاحبان خانه هایی که وام مسکن با نرخ ثابت را انتخاب می کنند نسبت به صاحبان خانه هایی که وام مسکن با نرخ متغیر یا خط اعتباری خانه دارند، استرس کمتری دارند. این نظرسنجی نشان داد که ۳۵ درصد از افرادی که وام مسکن با نرخ ثابت را انتخاب کرده اند، می توانند به مدت ۱۰/۴ ماه با نرخ فعلی ۴/۵ درصد، وام مسکن خود را ادامه دهند.

بانک مرکزی کانادا در ماه گذشته، برای هشتمین افزایش متوالی، نرخ بهره پایه خود را ۲۵ واحد افزایش داد و نرخ بهره را به ۴/۵ درصد رساند که بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۰۷ است. بانک مرکزی گفت داده‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های سخت‌گیرانه این بانک باعث کاهش هزینه‌های خانوار، به ویژه در مورد مسکن و اقلام بزرگ شده است.

تیف مکلم در یک کنفرانس خبری در مورد بحث در مورد افزایش اخیر بانک گفت: «در طول سال گذشته، ما نرخ‌های بهره را ۴۲۵ واحد پایه افزایش داده‌ایم و این به کانادایی‌هایی که سطح بدهی بالایی دارند، فشار زیادی وارد می کند و احساس استرس می کنند.»

ما شاهد نقش مثبت افزایش نرخ بهره در اقتصاد هستیم و این تلاشی برای متعادل کردن مجدد تقاضا می باشد. تورم را کاهش می دهد و ارزشمند می باشد.
جان رایت، معاون اجرایی Maru، گفت که چرخه افزایش نرخ تهاجمی بانک مرکزی کانادا برای بسیاری، به ویژه کسانی که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ وارد بازار مسکن شدند، یک چالش خواهد بود.

رایت گفت: «در نتیجه، این سه ماهه احتمالا شاهد تعداد زیادی از کانادایی‌هایی خواهیم بود که وام‌های مسکن متغیر را با قیمت پایین‌تری دریافت کردند و اکنون مجبور به فروش با زیان هنگفت و بالقوه با ویرانی مالی هستند.

"در حالی که بانک مرکزی کانادا از افزایش نرخ بهره به عنوان سلاحی برای کاهش تورم استفاده کرده است، موارد پیش بینی نشده عواقب واقعی دارد. به خصوص اکنون که تورم همچنان بالاست و بار بدهی برای جبران نرخ های بهره افزایش یافته است. در بدترین سناریو کاهش سرعت اقتصاد می تواند باعث رکود اقتصادی شود و مردم را بیکار کند.»
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز