۲ عامل ابتلا به شایع‌ترین سرطان زنانه | مهمترین راه کاهش این نوع سرطان چیست؟

Submitted on ی., 01/22/2023 - 08:26

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر طاهره اشرف گنجویی، رئیس انجمن سرطان های زنان ایران با بیان این مطلب بر اهمیت غربالگری و تشخیص زودرس سرطان‌ها به خصوص در جامعه زنان ایران تاکید کرد و گفت: سـرطان دهانـه رحـم، نـه تنهـا شـایعتـرین و مهـمتـرین سرطان در زنان بسیاری از کشورها در حال توسعه است، بلکه به دلیل جوان بودن این افـراد هنگــام مــرگ، اهمیــت اجتمــاعی ایــن بیمــاری برجسته‌تر می‌شود. موضوع  غربالگری عمدتا در مورد سرطان دهانه رحم مطرح است، که در بــین زنــان کشــورهای در حــال توســعه، سرطان دهانه رحم از علـل مهـم مـرگ و میـر زنان محسوب می‌شود و بعد از سرطان سـینه، دارای بیشترین فراوانی اسـت.

گنجویی در مورد اصلی‌ترین عوامل موثر در ابتلا به سرطان دهانه رحم، بیان کرد: مهمترین عوامل مستعدکننده این بیماری مصرف سیگار و داشتن رفتارهای جنسی پرخطر  است. البته ایـن سـرطان بـه دلیل  داشـتن یـک دوره طـولانی قبـل از تهــاجم، در صورت  وجــود برنامــه غربــالگری و همچنــین وجود درمان مناسب برای ضایعات اولیه، قابـل پیشگیری است.

به گفته این پزشک برنامـه سـازمان یافته غربالگری برای زنان ایرانی می‌توانـد تـأثیر قابل توجهی در کاهش این بیماری داشته باشد و به عنوان یک ضرورت مطرح است، اما در مورد سرطان جسم رحم غربالگری توصیه نمی‌شود زیرا در اکثر موارد به صورت  خونریزی غیر طبیعیرحمی تظاهر می‌کند، بنابراین بیمار معمولا در مراحل اولیه بیماری  به پزشک مراجعه می‌کند.

وی مهمترین عوامل در پیشگیری از سرطان رحم را تغییر سبک زندگی، کاهش اضافه وزن و  انجام ورزش عنوان کرد که در کاهش میزان سرطان جسم رحم و تخمدان هم کاملا مؤثر خواهد بود.

رئیس انجمن سرطان های زنان ایران همچنین با اشاره به برگزاری دهمین کنگره بین المللی سرطان‌های زنان در روزهای ۳ الی ۵ اسفند در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، تاکید کرد: در این کنگره در رابطه با آخرین پیشرفت‌های علمی مرتبط با سرطان‌های زنان بحث خواهد شد و اهداف اصلی آن شامل  پیشگیری، درمان و همچنین بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان زنان است.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز