۱۰ وزیر خارجۀ زن در کنفرانس امنیتی مونیخ در بیانیه‌ای مشترک از حقوق زنان ایران و افغانستان حمایت کردند

Submitted on ی., 02/19/2023 - 06:59

وزرای امور خارجۀ ١۰ کشور کانادا، بلژیک، آلبانی، آلمان، ایسلند، مغولستان، آندورا، اسلوونی، لیختن‌اشتاین و لیبی، در نشست گروه غیررسمی زنان وزیر امور خارجه که در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، بیانیه‌ای مشترک را در حمایت از حقوق زنان و دختران در ایران و افغانستان، به امضا رسانده و منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما اقدامات طالبان برای حذف زنان از تمام عرصه‌های زندگی عمومی را به شدت محکوم می کنیم؛ زنان در افغانستان از قدم زدن در پارک‌ها منع شده‌اند و دیگر حتی در صفحه‌های تلویزیون دیده نمی‌شوند، زنان از حق حضور در مدارس و دانشگاه‌ها محروم شده‌اند و اکنون نیز از حق کار و فعالیت در زمینۀ کمک‌های بشردوستانه منع شده‌اند».

١۰ وزیر خارجۀ زن در این بیانیه تأکید کردند: «طالبان با حذف نیمی از جمعیت افغانستان از جامعه، مرتکب شدیدترین نقض حقوق بشر شده‌اند و آیندۀ کل کشور را به خطر انداخته‌اند». 

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «ما در فراخوان خود برای رفع این محدودیت‌ها علیه زنان به‌ویژه در مورد نقش اساسی آنان در ارائۀ کمک‌های بشردوستانه، متحد هستیم.»

J'ai commencé ma journée avec ce groupe fantastique, les femmes ministres des affaires étrangères. Nous avons discuté de la manière dont nous pouvons nous soutenir mutuellement et utiliser notre voix collective pour appeler à l'action en faveur des femmes en 🇮🇷 et en 🇦🇫. pic.twitter.com/9Gpi5NbPIG

١۰ وزیر خارجۀ زن در بخش دیگری از بیانیۀ خود با اشاره به اعتراضات جاری در ایران، تأکید کردند:  «ما در کنار زنان و مردان دلیر ایران که هر روز برای حقوق و آزادی خود مبارزه می‌کنند، می‌ایستیم. مبارزۀ آ‌نها نشان دهندۀ آن است که تنها در جایی که زنان در امنیت هستند همه در امان خواهند ماند؛ نه تنها در ایران و افغانستان بلکه در سراسر جهان.»

این بیانیه توسط وزرای خارجه اسلوونی، آلمان، کانادا، ایسلند، لیختن اشتاین، بلژیک، آندورا، آلبانی، مغولستان و لیبی امضا شده است.

در همین حال، ملانی جولی وزیر امور خارجۀ کانادا، در حساب کاربری خود در توییتر، ضمن اشاره به این بیانیۀ مشترک، نوشت: «وزیران خارجه زن یک‌صدا بر حمایت از حقوق زنان در ایران و افغانستان تأکید کردند».

This morning, the Women Foreign Ministers agreed to speak out together in support of women’s rights in Iran and Afghanistan and we began drafting a statement on the spot. Diplomacy in action⤵️

او همچنین با اشاره به اعتراضات جاری در ایران، با زنان و مردان این کشور که برای برخورداری از آزادی و حقوق بنیادین خود مبارزه می کنند، ابراز همبستگی کرد.

Nous sommes solidaires des femmes et des hommes courageux de l'Iran dans leur lutte pour leurs droits et leur liberté. Leur combat montre que ce n'est que là où les femmes sont en sécurité que tout le monde est en sécurité.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز