یک شرکت عظیم کشتیرانی فرانسوی همکاری خود را با ایران متوقف کرد

Submitted on ی., 07/08/2018 - 00:25

یک شرکت عظیم کشتیرانی فرانسوی همکاری خود را با ایران متوقف کرد
شرکت CMA-CGM یکی از بزرگترین شرکتهای بابری توسط کانتینر است
cma-cgm
شرکت عظیم CMA-CGM که رتبۀ سوم جهانی را در حمل و نقل دریایی دارد، اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا، همکاری با ایران را متوقف می‌کند. این نوع شرکت‌های بزرگ که مستقیماً به دلار و بازار آمریکا وابسته هستند، چنان که مدیرعامل شرکت نفتی توتال گفته است، "هیچ چاره‌ای" جز رفتن از ایران ندارند وگرنه تحت تحریم واشنگتن قرار خواهند گرفت.

روز شنبه ٧ ژوئیه/١۶ تیر، رودولف سعاده مدیرعامل گروه صنعتی CMA-CGM اعلام کرد که "ما حمل و نقل به مقصد و مبدأ ایران را پایان داده‌ایم".

شرکتی که بعدها به CMA-CGM تبدیل شد، ابتدا در سال ١٩٧٨ تحت عنوان CMA توسط ژاک سعاده، یک مسیحی لبنانی فراری از جنگ در فرانسه پایه‌گذاری شد. این شرکت در آغاز صاحب یک کشتی و چهار کارمند بود که فقط بین بندر فرانسوی مارسی و لبنان و سوریه و ایتالیا رفت و آمد می‌کرد. سعاده در سال ١٩٩٢ اولین نمایندگی خود را در چین افتتاح کرد. این شرکت کوچک در طی دهۀ ١٩٩٠ به سرعت گسترش یافت و با خرید چند شرکت دیگر به CMA-CGM تبدیل گردید و بالاخره از سال ٢٠٠۵ به عنوان سومین مؤسسۀ حمل و نقل دریایی جهان شناخته شد. ژاک سعاده که حدود دو هفته پیش درگذشت، از سال قبل پسر خود رودولف سعاده را به عنوان جانشین برگزیده بود.

شرکت CMA-CGM که امروزه در بیش از ۴٢٠ بندر بزرگ جهان فعالیت دارد، بیش از یک سال قبل (بهار ٢٠١٧) نمایندگی "جدید" خود را در تهران به راه انداخته و در حوالی میدان آرژانتین مستقر شده بود. قرار بود که سایر دفاتر شرکت در بندر عباس، بوشهر، چاه‌بهار و خرمشهر نیز کار خود را شروع کنند. شرکت CMA-CGM یکی از اولین مؤسسات حمل و نقل بود که تقریباً بلافاصله بعد از امضای توافق اتمی (برجام)، ارتباط با ایران را آغاز کرد. نخستین خطوط این شرکت ارتباط میان ترمینال "شهید رجایی" (بندرعباس) را با آفریقا، شرق آسیا و هند تأمین می‌کرد.

بیژن زنگنه: دونالد ترامپ به بی‌ثباتی بازار نفت دامن می‌زند


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

به گفتۀ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، هنوز "تغییر عمده‌ای در میزان تولید و صادرات نفت ایران حاصل نشده است". این در حالی است که آمریکا به شرکت‌های خریدار نفت ایران تا اوایل ماه نوامبر – اواسط آبان - فرصت داده که به خرید نفت از ایران پایان دهند. به گفتۀ زنگنه، سیاست‌ها و اظهارات دونالد ترامپ باعث نگرانی و افزایش قیمت می‌شود.

روز شنبه ٧ ژوئیه/١۶ تیر، خبرگزاری صدا و سیما از قول بیژن زنگنه نوشت: "در حال حاضر یک جنگ تجاری جریان دارد و در این میان، ایران هم در قبال اقدامات آمریکا، کارهای خود را پیش می‌برد".

زنگنه "دستور دونالد ترامپ به برخی اعضای اوپک" را "توهین‌آمیز" دانست و گفت که قاعدتاً عوامل سیاسی نباید در بازار دخالت داشته باشد اما "برخی اقدامات سیاسی و بی‌ثباتی‌ها، موجب ایجاد نگرانی در بازار نفت و افزایش قیمت می‌شود".

زنگنه افزود: "با اقدامات آقای ترامپ، قیمت جهانی نفت تقریباً هر روز بالا رفته است. اینکه وی به کشوری مستقل دستور می‌دهد که ˮتولید را بالا ببرید چرا که من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنمˮ، علاوه بر اینکه برای مردم این کشورها و حاکمیت ملی آنها بسیار توهین آمیز است، موجب بی ثباتی در بازار نفت هم می‌شود".

در روزهای اخیر، گذشته از اظهارات اخیر دونالد ترامپ، تهدید سپاه پاسداران مبنی بر بستن تنگۀ هرمز نیز یکی دیگر از عوامل تنش در بازار نفت بود.

ترامپ که اوپک را "سازمان انحصاری اوپک" می‌نامد، در آخرین پیام توئیتری خود در این باره که روز چهارشنبۀ گذشته منتشر شد نوشته بود: "انحصار اوپک باید در نظر داشته باشد که قیمت بنزین در حال افزایش است و این سازمان هیچ کاری برای پیش‌گیری نمی‌کند".

ترامپ قبلاً گفته بود که از عربستان خواسته است که برای جبران مشکلات و "اختلالاتی که در مورد ایران و ونزوئلا به وجود آمده"، تولید نفت خود را تا دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در واکنش به این خواستۀ ترامپ، بیژن زنگنه در نامه‌ای به ریاست اوپک گوشزد کرده بود که کشورهای عضو این سازمان باید تعهدات خود را محترم بشمارند و از هر اقدام یکجانبه پرهیز کنند.

خبرگزاری صدا و سیما می‌نویسد که وزیر نفت ایران از پیشنهادات اخیر اروپاییان هم چندان راضی به نظر نمی‌آید. او گفته است: "البته من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و ظاهرا از جزییات آن خیلی راضی نبوده اند".

مدیرعامل شرکت که خبر قطع همکاری با ایران را در یک همایش اقتصادی اعلام کرد، با ابراز تأسف افزود که "رقبای چینی ما فعلاً (در قطع رابطه با ایران) تردید دارند، شاید روابط آنها با دولت آمریکا متفاوت باشد".

مدیرعامل شرکت نفتی توتال نیز که در این همایش حضور داشت، در حاشیه به یکی از خبرنگاران اطمینان داد که توتال "هیچ چارۀ دیگری" جز رفتن از ایران نداشته است. او گفت که رها کردن پروژه‌های توتال در ایران، برای این شرکت ۴٠ میلیون دلار ضرر داشته است. البته به گفتۀ آقای پاتریک پویانه "این رقم در مقایسه با ١۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانۀ توتال، چندان زیاد نیست".

شرکت‌های بزرگی مثل توتال یا CMA-CGM که فعالیت‌های بسیار گستردۀ بین‌المللی دارند و تماماً به دلار و همچنین به مبادله با بانک‌ها و مؤسسات آمریکایی وابسته‌اند، در انتخاب میان واشنگتن یا تهران هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

شرکت حمل و نقل دریایی "مرسک" نیز بیش از یک ماه قبل به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه داده بود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز