گذشت اولیای دم میترا استاد از قصاص محمدعلی نحفی | برادر میترا استاد: نجفی را بخشیدیم

Submitted on چ., 08/14/2019 - 04:33

گذشت اولیای دم میترا استاد از قصاص محمدعلی نحفی | برادر میترا استاد: نجفی را بخشیدیم

یکی از وکلای مدافع اولیای دم میترا استاد از اعلام رضایت برادر میترا استاد از نجفی خبر داد.

ایسنا نوشت: مسعود افرازه گفت: آقای استاد از اقای نجفی اعلام رضایت کردند.

برادر میترا استاد نیز صبح امروز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از نجفی خبر داد.

مسعود استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود و با اشاره به آیه ۱۳۴ سوره آل عمران "الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛ ‌ «متقین» کسانی هستند که در راحت و رنج انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از «خطای» مردم می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد" نوشته است:

" و اما در مورد خودم که روزی سردار گمنام و روزی سردار سپاه نام گرفتم، می گویم که الان نه شغلی دارم و نه رسمی که از کسی گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده‌ای به نام کاکابرار از دیار کرمانشاهانم. از کودکی از پدر و مادرم مهرورزی آموختم و تا درجه دکتری تخصصی هوا و فضا در معتبرترین دانشگاه های کشور و بدون رانت تحصیل کردم. در بهمن سال ۹۳ خانه هوا و فضای ایران را در شهرداری تهران تاسیس نمودم و الان نیز فقط مدرس دانشگاه هستم.

و اما در اخر داستانمان به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان، آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله ای با خون آن بزرگوار نکردیم که امیدوارم آقای محمدعلی نجفی در این چند صباح باقی مانده به دور از سیاست، به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم. "

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است.

اسماعیلی تصریح کرد: به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.

میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید. عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.
طبق اعلام علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی چنین عنوان شد:
الف- قتل عمد خانم میترا استاد
ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز
ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی).

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

پس از اعلام رای، گودرزی یکی از وکلای نجفی گفت که به رای صادره مبنی بر قصاص و حبس موکلش اعتراض خواهد کرد.

سرنوشت نجفی پس از اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد
یک وکیل دادگستری با اشاره به اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد از محمدعلی نجفی گفت: مساله قصاص منتفی است یعنی دادگاه نمی‌تواند در قصاص اصراری داشته باشد و حقی بوده که از آن گذشت کرده‌اند و اعمال نمی‌شود.


محمدعلی نجفی

ایسنا نوشت: نعمت احمدی در تحلیل حقوقی اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد از محمدعلی نجفی گفت: بنا بر قانون مجازات اسلامی قصاص حقی است که انجام آن برعهده اولیای دم است. از نظر حقوقی نیز از آنجا که قصاص را اولیای دم درخواست می کنند و شکایت و خواسته اش را در دادگاه مطرح می کنند، اگر بگویند گذشت می کنند موضوع قصاص منتفی است ولی اگر تقاضای قصاص کنند دادگاه صبر می کند که آیا انها گذشت می کنند یا خیر.

وی افزود: قصاص می تواند تبرعا - با خدا- باشد یا مطابق دیه و مصوبه ای باشد که قانونگذار هر سال تعیین می کند یا خواسته دیگری که اولیای دم داشته باشند، است. با گذشت شکات و اولیای دم مساله قصاص منتفی است یعنی دادگاه نمی تواند در قصاص اصراری داشته باشد و حقی بوده که از آن گذشت کرده اند و اعمال نمی شود.

احمدی با اشاره به ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، افزود: از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز قانونگذار از باب اینکه یک عضو از جامعه به هر حال به وسیله فرد یا افرادی کشته شده است، مجازات ۳ تا ۱۰ سال حبس را در صورت احراز اخلال در نظم جامعه و... در نظر گرفته است. در این زمینه دو نظر وجود دارد یک عده که اکثریت هستند می‌گویند دادگاه نمی‌تواند کمتر از سه سال حبس –کف مجازات - را در نظر بگیرد و عده دیگر که اقلیت هستند می‌گویند که دادگاه مخیر است که کمتر از سه سال حبس را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع پرونده‌ای تشکیل می شود و طرف با جنایت هرچه تمام تر اقداماتی را انجام داده و موضوع و شخصیت جانی طوری است که دادگاه ۱۰ سال حبس را در نظر می‌گیرد و علاوه بر ان نیز طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی می تواند مجازات های تکمیلی اعم از تبعید و محرومیت های اجتماعی را در نظر بگیرد.

احمدی با اشاره به پرونده میترا استاد و شخصیت محمدعلی نجفی گفت: آقای نجفی در دادگاه حتی از مقتوله با نام ایشان استفاده می کرد یکبار واژه ناصوابی را نزد و شخصیت و جایگاهش از نظر قاضی دادگاه باید با توجه به گذشت اولیای دم نظر اقلیت یعنی حتی کف -۳ سال حبس – را برای او در نظر نگیرد.

وی با اشاره به نقش بزرگان اهل حق در این رضایت، گفت: خانواده استاد جزو اهل حق هستند و اهل حق هم شاخه های شیعی شناخته شده در غرب کشور است و پیروان زیادی دارند و اعتقادی به انتقام ندارند و بارزترین خصوصیت انها باور به گذشت و اینکه در عفو لذتی است که در انتقام نیست را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

احمدی افزود: من از روز اول بر این باور بودم و مطمئن بودم که ذهنیت حاکم بر این خانواده که جزو خانواده اهل حق هستند این است و اجازه نخواهند داد که آقای نجفی آسیبی ببیند و همین ذهنیت حاکم شد و دیدیم که نتیجه داد.

وی در پایان گفت: خوشحالم با اینکه تندروی برخی رسانه‌ها را در مورد مساله پرستو و مهدورالدم بودن در این زمینه دیدیم و متاسفانه به گونه‌ای بد موضوع انعکاس پیدا کرد و یک عده‌ای آن را دامن زدند ولی نه دادگاه به آن توجه کرد و نه خانواده مقتول و نه آقای دکتر نجفی در این کوران قرار گرفت و خوشبختانه هم حرمت خانواده مقتول و هم خون آن مرحوم نگه داشته شد و مهمتر از همه یک الگویی در جامعه شد که در موارد دیگر اگر خدایی نکرده حادثه‌ای اتفاق افتاد جنبه حادثه‌ای بودن را بیشتر توجه کنیم تا یک عمد و قتل را.

توضیحات مسعود استاد درباره بخشش محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی با گذشت خانواده اولیای دم مقتوله، از حکم قصاص رهایی یافت.

«مسعود استاد» بامداد امروز با انتشار پیامی در فضای مجازی از بخشش محمدعلی نجفی قاتل خواهرش میترا استاد خبر داد.

وی در صفحه خویش در فضای مجازی، با ذکر آیه «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» از قرآن مجید، آورده است: از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم.

مسعود استاد در بخش دیگری از پیام خود افزوده‌است: به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور، وکلای‌ عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجیلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان، محمدعلی نجفی را بخشیدیم و خرسندیم که معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم. امیدوارم محمدعلی نجفی در این چند صباح باقی مانده، به دور از سیاست، به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

وی در این پیام همچنین نوشته‌است: اما در مورد خودم که روزی سردار گمنام و روزی سردار سپاه نام گرفتم، می‌گویم که الان نه شغلی دارم و نه رسمی که از کسی گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده‌ای به نام کاکابرار از دیار کرمانشاهانم. از کودکی از پدر و مادرم مهرورزی آموختم و تا درجه دکترای تخصصی هواوفضا در معتبرترین دانشگاه‌های کشور بدون رانت تحصیل کردم. در بهمن ۱۳۹۳ خانه هواوفضای ایران را در شهرداری تهران تاسیس کردم و الان نیز فقط مدرس دانشگاه هستم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز