پیشنهاد انجام آزمایش اعتیاد اجباری پس از قانونی شدن مصرف ماری جوانا

Submitted on Mon, 02/19/2018 - 12:17

تورنتو- مسوولین بزرگترین شرکت های هواپیمایی کانادا، شرکت های حمل و نقل و ساختمانی، خواهان دریافت اجازه از دولت برای انجام آزمایش اعتیاد از کارکنان خود می باشند.

پیشنهاد انجام آزمایش اجباری اعتیاد، همزمان با دو لایحه دیگر، به شمارهC-45 (مربوط به قانونی شدن ماری جوانا از تابستان سال جاری) و C-46 (در مورد اعطای اختیارات لازم به پلیس برای برخورد با رانندگی تحت تاثیر ماری جوانا)، در دستور کار مجلس سنا قرار دارد.


دولت فدرال، خواهان تصویب لایحه C-46 قبل از قانونی شدن مصرف تفننی ماری جوانا می باشد، تا از پیامدهای احتمالی افزایش مصرف این ماده مخدر، جلوگیری شود. در لایحه مورد اشاره، تدوین مقررات راهنمایی و رانندگی و جریمه های کیفری برای رانندگی تحت تاثیر ماری جوانا و اعطای اختیارات قانونی به پلیس برای انجام ایست –بازرسی های تصادفی یا رندوم در جاده ها و معابر کشور، در نظر گرفته شده است.

اما کارفرمایان بزرگ خواهان افزوده شدن ماده قانونی به لایحه هستند تا از حق انجام آزمایش اجباری اعتیاد به الکل و مواد مخدر بر روی کادر کلیدی یعنی افرادی که در پست های حساس مشغول کار هستند، برخوردار شوند. این گروه شامل خلبان و کمک خلبان هواپیما، راننده کامیون، قطار و سیستم حمل و نقل عمومی و افرادی که با ماشین آلات سنگین کار می کنند، می باشند.

از سوی دیگر اتحادیه ها، بارها مخالفت خود را با آزمایش اجباری ابراز کرده و حتی مساله را به دادگاه ها کشانده اند. از نظر آنها تست اجباری، ناقض حقوق بشر بوده و در افزایش امنیت محل کار، بی تاثیر می باشد. سازمان هایی نظیر Suncor Energy Inc. و TTC طی چند سال اخیر برای برخورداری از حق انجام تست اعتیاد اجباری از کارکنان، تلاش کرده اند. با اینکه TTC در حال حاضر نیز این آزمایش را بر روی دو سوم از 15 هزار کارمند خود انجام می دهد، اما این موضوع همچنان در کمیسیون حل اختلاف تحت بررسی است و احتمال غیرقانونی تشخیص داده شدن آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که در آمریکا، تست اعتیاد اجباری از رانندگان کامیون انجام می شود. Canadian Trucking Alliance نیز خواهان انجام آن در کشور می باشد.

حسن یوسف، دبیر Canadian Labour Congress می گوید که هم اکنون نیز قوانین و مقررات کافی و ابزارهای لازم برای برخورد با حضور در محل کار تحت تاثیر الکل و مواد مخدر، وجود دارد و اجباری بودن تست اعتیاد، سبب آمریکایی شدن قوانین کارگری در کانادا خواهد شد.

نمایندگان کارفرمایان کانادایی، که نمایندگی شرکت های فدرال مانند Air Canada، FedEx Canada و Via Rail را به عهده دارند، می گویند کارکنانی که در پست های حساس و خطرناک کار می کنند، در مقایسه با شهروندانی که در حال حاضر با ایست-بازرسی تصادفی برای تشخیص مصرف الکل مخدر روبرو می باشند، از حقوق ویژه برخوردار نیستند و نباید باشند.

با نظر کدام جناح موافق هستید؟ آیا آزمایش اجباری را لازم می دانید و یا آن را ناقض حقوق بشر تلقی می کنید؟

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز