پیامدهای منفی کاهش رونق بازار مسکن بر اقتصاد کشور

Submitted on پ., 06/07/2018 - 17:38

در نیمه دوم سال گذشته کند شدن روند اقتصاد کشور بیش از آن بود، که از پیش انتظار می رفت. کمااینکه آخرین اعداد و ارقام منتشره از سوی اداره آمار کانادا نشانگر آن هستند، که در فصل چهارم پارسال رشد اقتصادی 1.7 درصد بود. حال آن که انتظار می رفت، 2 درصد باشد. تولید ناخالص داخلی نیز، در فصل سوم سال گذشته روندی معکوس داشت.

از دیگر سو پیش از انتشار این اعداد و ارقام وضعیت اقتصاد کانادا بگونه ای بود، که در بین کشورهای صنعتی گروه 7 در نخستین جایگاه قرار داشت. اما این اعداد و ارقام نشانگر آن می باشند، که آن جایگاه را از دست داده است. ظاهرا دلیل این از دست دادن، مسایل دیرپای در پیوند با مولد بودن و بامداد خمار رونق گسترده بازار ملک و املاک می باشند.

از دیگر سو ایالات متحده در فصل سوم سال گذشته شاهد رشد اقتصادی 3.2 درصدی بود، و در فصل چهارم نیز رشد 2.5 درصدی را تجربه کرد. به عبارت دیگر کانادا از اوایل سال 2015 در این حوزه از آمریکا عقب افتاده است.

در عین حال همانگونه که انتظار می رفت اطلاعات موجود نه تنها نشانگر کند شدن روند رشد اقتصادی در سال جاری در کانادا هستند، بلکه این رشد حتی به میزان بالقوه ای هم نیست، که قاعدتا باید باشد. بنابراین گرچه کندی مورد اشاره غیرمنتظره نبود، اما نبود رشد به میزان بالقوه، سبب شگفتی شده است. چراکه بیشتر اقتصاددانان انتظار داشتند، میزان رشد اقتصاد کانادا دست کم تا یک سال دیگر اندکی از رشد تورم سریع تر باشد. اما در حال حاضر وضعیت کنونی به افزایش قیمت ها منجر می شود. مساله ای که به نوبه خود سبب می گردد، بانک مرکزی نرخ بهره را به سرعت بالا ببرد. کمااینکه داگلاس پورتر اقتصاددانان ارشد بانک مونترال می گوید: با افزایش عدم اطمینان ها در حوزه تجارت و تورم، بانک مرکزی روندی معقول در پیش گرفته است. چراکه این وضعیت به این بانک هشدار گسترده ای می دهد، تا همچنان هشیار باقی بماند. ما نیز همچنان انتظار داریم بانک مرکزی تا نیمه دوم سال جاری خود را کنار بکشد، و اوضاع را زیر نظر داشته باشد. .

بدترین مورد در پیوند با اعداد و ارقام تولید ناخالص ملی در فصل چهارم سال پیش این است، که عوامل موقت مربوط به ملک و املاک سبب بزرگنمایی آنها شده بود. چراکه در سه ماه آخر 2017 صرف پول در حوزه ملک و املاک مسکونی با افزایش فراوان سر به 13.4 درصد زد، که از سال 2012 تا آن هنگام سابقه نداشت. سبب این بود، که میزان ساخت و ساز بناهای مسکونی به شکلی غیرمنتظره افزایش یافت. زیرا خریداران به بازار هجوم بردند، تا بتوانند پیش از به اجرا درآمدن قوانین سفت و سخت تر وام مسکن در اول ژانویه سال جاری، صاحب خانه شوند. بنابراین به گفته دست اندرکاران اداره آمار کانادا در واقع افزایش میزان خرج کردن پول در این حوزه سبب رشد 1.7 درصدی اقتصاد شد.

دومین سبب کندی روند اقتصادی در نیمه دوم سال پیش، تا اندازه زیادی به چگونگی پول خرج کردن خانوارها بستگی داشت. کمااینکه میزان این خرج کردن در فصل چهارم 2017 پایین ترین از نوع خود از سال 2016 به این سو بود. بخش اعظم این امر هم به پس انداز کردن پیوند داشت، که از 4 درصد در فصل سوم 2017، به 4.2 درصد در چهارمین فصل آن سال افزایش پیدا کرد. مساله ای که به نوبه خود سبب شد، اداره آمار کانادا نیز در برآوردهایش در این مورد برای نیمه اول سال جاری تجدید نظر کند، و میزان 4 درصدی را که در ابتدا تخمین می زد، به 4.2 درصد برساند.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز