پذیرش بیش از 1 میلیون مهاجر جدید در کانادا طی سه سال آتی

Submitted on س., 03/05/2019 - 20:31

پذیرش بیش از 1 میلیون مهاجر جدید در کانادا طی سه سال آتی
آیا به دنبال کار و سکونت در کانادا هستید؟ با انتشار اطلاعیه ای از سوی دولت کانادا مبنی بر پذیرش بیش از 1 میلیون مهاجر طی سه سال آتی این رویا به واقعیت می پیوندد.

Ahmed Hussen، وزیر امور مهاجرت کانادا در رابطه با برنامه مهاجرت سالانه این دولت (Annual Report to Parliament on Immigration) از پذیرش 1,080,000 شهروند دائمی در سال های 2019 تا2021 خبر داد. تعداد پذیرش شدگان برای سال 2021 تا سقف 370,000 نفر در نظر گرفته شده است. این تعداد در مقایسه با ظرفیت پذیرش سال 2017 حدود 84,000 نفر افزایش یافته است. به طوری که در سال 2017 شمار مهاجران دائمی بالغ بر 286,000 نفر بود.

Ahmed Hussen که خود به عنوان یک پناهنده سومالیایی به کانادا آمده است در رابطه با این گزارش می‌گوید: مهاجران و فرزندانشان سهم بی ‌حد و مرزی در کشور کانادا دارند و دستاوردهای آتی ما در گرو اطمینان مستمر از این امر است که این کشور از پذیرش مهاجران استقبال کرده و آنها را مورد حمایت و پشتیبانی این دولت قرار دهد.

طبق این گزارش می توان چنین استدلال کرد که از هر 5 نفر ساکن کانادا 1 نفر در خارج از این کشور متولد شده است. همچنین این کشور از سال 1990 تا کنون بیش از 6 میلیون مهاجر جدید پذیرفته است.

جمعیت سالخورده
مهاجرت و مهاجرپذیری به عنوان شالوده ای جهت کمک به توانمندسازی اقتصاد کانادا در نظر گرفته شده است. با عطف به اینکه اغلب مهاجران جوان هستند این امهر مهم می تواند در مبارزه با چالش سالخوردگی مفید واقع شود. بنا به به این گزارش تا سال 2036 نسبت تعداد شاغلین به بازنشستگان برابر 2 به 1 خواهد شد در حالی که این نسبت در سال 2012 حدود 4.2 به 1 براورد شده بود.

کمتر از نیمی از مهاجرانی (حدود 48 درصد) که قرار است برای سال 2021 پذیرفته شوند، تحت پوشش برنامه های اقتصادی (Economic Programs) قرار خواهند گرفت تا کمبود مهارتی بازار کار را تامین کنند.

ادامه روند سالخوردگی جمعیت و معدود بودن میزان زاد و ولد، مهاجرت نقش بسزایی در رشد مستمر جمعیت کانادا و نیروی کار این کشور ایفا می‌کند. همچنین افزایش سطوح مهاجرت به‌ ویژه در بخش اقتصاد به این دولت کمک خواهد کرد تا نیروی کار خود را حفظ کند و از رشد اقتصادی و نوآوری برتر حمایت کند.

در گزارش رقابت بین المللی انجمن جهانی اقتصاد در سال 2018، کانادا با کسب امتیاز عالی 100 به جهت ثبات اقتصادی کلان و همچنین برخورداری از بیشترین تنوع نژادی در نیروی کار، در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است.

اسکان مجدد پناهندگان

بیش از نیمی از مهاجران پذیرش شده در سال 2017 از طریق برنامه های مهاجرتی اقتصادی (Economic Class Programs) وارد کانادا شده اند، در حالیکه 44,000 هزار نفر از آنها همچون پناهندگان، اشخاص محافظت شده و افرادی می باشند که تحت ملاحظات بشر دوستانه و سیاست های عمومی پذیرفته شده بودند.

این طرح مهاجرت (Immigration Levels Plan) برای سال‌های 2019 تا 2021 منوط به پذیرش تعداد بیشتری از پناهندگان و افراد بی خانمان خواهد بود به طوری که از تعداد پذیرش 43,000 هزار نفر در سال 2019 به 64,500 نفر در سال 2021 خواهد رسید.

کانادا به لحاظ سیاست‌ های رایج مهاجرت خود به عنوان یک کشور پیشرو جهانی شناخته شده است به طوری که Filippo Grandi، مسئول عالی رتبه امور پناهندگی سازمان ملل (UNHCR)، از دولت کانادا به دلیل سخاوتمندی در جذب و پذیرش افراد جهت کمک به مردم آواره و بی خانمان، تقدیر و تشکر کرده است.

اما تعهد جدید کانادا در این خصوص در مقایسه با تعداد افرادی که نیاز به اسکان مجدد دارند، صرفا قطره ای از اقیانوس محسوب می‌شود. همچنین به نقل از بیانات این مقام عالی رتبه، تعداد افرادی که به اجبار آواره شده اند در سال 2017 به 68.5 میلیون نفر رسیده، در حالیکه تعداد پناهندگانی که نیاز به اسکان مجدد دارند تا پایان سال 2017 به 1.19 میلیون نفر افزایش یافته است.

بخش قابل توجهی از دارایی های کانادا در دست زنان است
طی یک دهه گذشته زنان کانادایی نقش مهمی، تقریبا برابر با مردان، در اقتصاد کانادا داشته اند. بنا به گزارش بانک CIBC باید در مورد نقش زنان بازرگان در اقتصاد تجدید نظر شود.

امروزه زنانی که نقش کلیدی در شغل خود دارند 47% درآمد خانواده را به خود اختصاص داده اند که تقریبا دو برابر میزانی است که در دهه 1970 شاهد آن بودیم.

پس از رکود بزرگ مالی در دهه گذشته، میزان مشارکت زنان در بازار اشتغال بیشتر شده است، در حالی که مشارکت مردان روند نزولی آرامی را طی می کند. در این میان بیشترین میزان رشد مشارکت را با 5% افزایش در خانم های بالای 55 سال شاهد هستیم.

همچنین CIBS این نکته را خاطر نشان کرد که پس از رکود اقتصادی میزان بیکاری زنان کمتر از مردان است. اما هنوز شکاف بین زن و مرد در بازار کار کاملا رفع نشده و همچنان در 95% موقعیت های شغلی درآمد زنان کمتر از مردان است. البته برخی زنان درآمدهای بالا را نیز تجربه کرده اند و تقریبا یک سوم مشاغل با درآمد بالا در اختیار زنان است.

بسیاری از محققان بیان داشته اند اشتغال زنان منافع اجتماعی زیادی دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد افزایش حضور زنان در جامعه سبب رونق اقتصادی می شود.

گزارشات CIBS نشان می دهد هم اکنون 2.2 میلیارد دلار از دارایی های مالی کانادا در دست زنان است و این رقم در دهه بعدی 70% رشد خواهد داشت.

تحقیقات CIBS نشان می دهد در تصمیم گیری های مالی مردان بهتر از زنان عمل می کنند. مطالعات بر روی 4,591 کانادایی در ماه نوامبر و سپتامبر نشان می دهد زنان مجرد هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری های مالی اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان دارند. این نتایج سبب می شود مدیریت فارغ از جنسیت تجدید نظری در اهداف و روش های خود داشته باشد.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز