پایان 17 روز سوگواری نهنگ مادر در اقیانوس آرام / قلب میلیون ها انسان در جهان به درد آمد

Submitted on Mon, 08/13/2018 - 20:23

پایان 17 روز سوگواری نهنگ مادر در اقیانوس آرام / قلب میلیون ها انسان در جهان به درد آمد


نهنگ مادر

نهنگ مادر پس از 17 روز سفر عاشقانه که هزاران مایل فرزند از دست رفته اش را با خود حمل کرد و جهانیان را به شگفت آورد تسلیم واقعیت شد و او را رها کرد.
به نقل از سی ان ان، به گفته مقامات زیست محیطی روز شنبه این نهنگ پس از مدتها(بیش از دو هفته) که جسد بی جان فرزندش را با خود حمل می کرد تنها دیده شد که به سمت شکار ماهی های سالمون می رود.

این نهنگ که در بین محققین به Tahlequah یا J35 مشهور است، زمانی که بچه اش را به دنیا آورد (24 جولای) به فاصله چند ساعت بعد آن را از دست داد اما مادر بچه را رها نکرد و از دمش او را به دهان گرفت و بچه را از اقیانوس آرام تا سواحل کانادا و شمالی غربی ایالات متحده آمریکا با خودش برد .

تا اینکه صبح روز شنبه گذشته، به گفته محققین مرکز تحقیقات نهنگ ها، این مادر نهنگ مهربان در Haro Strait کانادا بدون فرزند مرده اش دیده شد. دانشمندان احتمال می دهند بچه نهنگ در آبهای Salish Sea غرق شده باشد.

این مرکز با انتشار یک بلاگ نیز گفته که این تور (سفر) غم انگیز و اندوهناک نهنگ مادر تمام شد که این رفتار او خیلی برای ما مهم است.

به گزارش سی بی سی کانادا، Ken Balcomb، یکی از محققین این مرکز هم گفت: بسیار دیده شده که نهنگ مادر پس از مرگ فرزندش او را چند روز با خودش نگهدارد ولی این اولین بار بود که این نگهداری 17 روز طول کشید.

بن اسمیت، رئیس سازمان فضای سبز آمریکا، نیز با انتشار مقاله ای در این رابطه گفت: Tahlequah جسد بی جان بچه اش را 100 مایل با خودش برد و قلب میلیون ها انسان را در سراسر جهان را شکست.

سلامتی تک تک اورکاها مهم است

اگرچه این موضوع تمام شد ولی از دست رفتن بچه اورکا در جمعیت نهنگ های جنوب تاثیر دارد چرا که فقط 75 تا از آنها باقی مانده اند و طی سه سال گذشته هیچ زایمان موفقی نداشته اند.

دانشمندان که همچنان نگران سلامتی این مادر غمگین و بچه از دست داده هستند و می گویند، هر نهنگ اورگا یعنی هنوز امیدی هست و زندگی اش برای ما اهمیت دارد.

نهنگ J-50، نهنگ اورکای دیگری است که دانشمندان به دلیل بیماریش در حال آنتی بیوتیک درمانی برایش هستند.

گفتنی است نهنگ از گونه‌ها در معرض خطر موجود در آب‌های اقیانوس است و از زمانی كه بچه یك نهنگ ماده پس از به دنیا آمدن زنده مانده و وارد چرخه طبیعت شده تقریبا سه سال می‌گذرد. در 20 سال گذشته 40 نهنگ وارد اجتماع نهنگ‌ها در آب‌های آمریكا شده و 72 نهنگ از بین رفته‌اند. بر اساس آخرین آمار، تنها 72 نهنگ از گونه در معرض خطر در آب‌های منطقه باقی مانده‌اند.

قرار است هوش مصنوعی خیابانها را تعمیر کند
پژوهشگران نرم افزاری مبتی بر هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند به تعمیر بهتر و سریعتر جاده ها کمک کند. گودال‌های خیابان همیشه برای رانندگان آزاردهنده هستند و روش‌های قدیمی برای پیدا کردن و رفع آنها، به اندازه کافی کارآمد نبوده است اما شاید هوش مصنوعی بتواند به سادگی و سرعت این فرآیند کمک کند.

پژوهشگران “دانشگاه واترلو” (UW)که استفاده از هوش مصنوعی را برای تعمیر جاده‌ها بررسی می‌کنند، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که نه تنها می‌تواند به تعمیر جاده ها کمک کند بلکه برای تعمیر و نگه‌داری ساختمان نیز کارآمد است.

این گروه پژوهشی به سرپرستی جان زلک، استاد مهندسی دانشگاه واترلو، برای ابداع سیستم خود، از تصاویر جاده‌ موجود در سرویس نمای خیابان گوگل استفاده کردند. این سیستم جدید، برای یافتن گودال‌ها، شکاف‌ها و مشکلات دیگر، تصویر جاده‌ها را به صورت خودکار بررسی می‌کند.

ممکن است مقامات شهر بتوانند از این نرم‌افزار برای تحلیل تصاویر ثبت شده با دوربین تلفن همراه نیز استفاده کنند. زلک گفت: اگر دولت‌ها این اطلاعات را در اختیار داشته باشند، می‌توانند برای تعمیر جاده با هزینه کم، بهتر برنامه ریزی کنند. کاهش هزینه تعمیر جاده، کاهش مالیات را به دنبال خواهد داشت.

پژوهشگران دانشگاه واترلو قصد دارند از این سیستم، علاوه بر پروژه‌های ساختمانی، برای بررسی تصاویر پل‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت های دیگر که با استفاده از پهپاد ثبت شده‌اند، استفاده کنند.

زلک افزود: در صورتی که در بنای یک ساختمان مشکلاتی وجود دارند، بهتر است پیش از اتمام ساخت، مشخص شوند.

نتایج این پروژه، در ماه سپتامبر، در کنفرانس ” European Signal Processing” ایتالیا ارائه خواهند شد.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز