وزیر نفت: از تحریم به بعد، اروپایی‌ها هیچ نفتی از ما نخریده‌اند

Submitted on س., 02/05/2019 - 23:32

وزیر نفت: از تحریم به بعد، اروپایی‌ها هیچ نفتی از ما نخریده‌اند
به گفتۀ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، هدف اصلی آمریکا ضربه زدن به صنعت نفت ایران است. او اعتراف کرد که شرایط بسیار سختی برای این صنایع به وجود آمده که فشار آن گاه از فشار زمان جنگ با عراق هم بیشتر است. با اینحال او اطمینان داد که ایران تمام تلاش خود را برای فروش نفت انجام می‌دهد، هرچند که به دلایل امنیتی نمی‌توان این اقدامات را فاش کرد.

نشست خبری بیژن زنگنه، وزیر نفت
شانا

به گزارش خبرنگار شانا (شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی)، بیژن زنگنه روز سه‎شنبه ١۶ بهمن‎/۵ فوریه، در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب برگزار شد، گفت: "نوک اصلی جنگ آمریکا علیه ملت ایران (ضربه زدن به) صنعت نفت ایران است." او گفت: "ما نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم و من نباید بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنم. ولی این به معنای آن نیست که کاری انجام نمی‌شود".

او "جنگ کنونی" را از بعضی جهات دشوارتر از جنگ با عراق توصیف کرد و گفت: "من در همه دوران جنگ تحمیلی در جهاد بودم. بخشی از جنگ را وزیر جهاد و بخشی از جنگ را نیز عضو شورای مرکزی جهاد بودم. من جنگ نکردم، اما جنگ را درک کردم و می‌خواهم بگویم فشاری که اکنون بر صنعت نفت وارد می‌شود سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی است".

زنگنه گفت: "بعد از تحریم، از جمع کشورهای اروپایی فقط کشور ترکیه است که از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند. با این که دو کشور اروپایی یونان و ایتالیا مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند".
بیژن زنگنه در بارۀ تأثیر "ساز و کار ویژۀ اتحادیۀ اروپا" گفت: "من نمی‌توانم عددی اعلام کنم، اما با اطمینان می‌گویم که اروپائی‌ها تا امروز خریدی نداشته‌اند، ربطی هم به SPV (ساز و کار ویژه ) ندارد".

مصرف و تولید بنزین
زنگنه گفت که برای مدیریت مصرف بنزین تنها دو راه وجود دارد: "یکی افزایش قیمت و دیگری سهمیه‌بندی". او افزود: "من قبلاً گفته بودم تا جایی قیمت را می‌توان بالا برد که مردم تحمل کنند اما عده‌ای، به‌ویژه در فضای مجازی، از این گفتۀ من برداشت بد کردند، در حالی که منظور من این بود که تا جایی که مردم قبول دارند، باید قیمت را بالا ببریم".
او تأکید کرد که "هدف دولت از اصلاح قیمت بنزین،‌ درآمدزایی نیست بلکه جلوگیری از قاچاق است". او افزود: "البته قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است و اگر قیمت یکی را به تنهایی اصلاح کنیم، فاصله بیشتر شده و باز هم قاچاق و فساد بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید به صورت هماهنگ قیمت‌ها را اصلاح کرد".

انتقادهای اصولگرایان
بیژن زنگنه گفت که تلاش برای عرضۀ بنزین در بورس انرژی ادامه دارد اما چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.
زنگنه با اشاره به انتقادهای جناح اصولگرا گفت: "اینکه می‌گویند وزارت نفت می‌تواند هفته‌ای یک میلیون بشکه نفت در بورس انرژی عرضه کند، اما عمداً نمی‌فروشد تا مقاومت ملت را در هم ریزد، کاملاً دروغ است". به گفتۀ وی نفت را نمی‌توان به آسانی مواد غذایی فروخت، "خیلی‌ها می‌آیند و مذاکره می‌کنند، اما می‌روند و دیگر مراجعه نمی‌کنند".
وزیر نفت سپس به تندی از روزنامۀ "کیهان" انتقاد کرد و گفت: "آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهارماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها از جمله روزنامه کیهان با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند که ما به صادرات نفت ادامه دهیم".
زنگنه توضیح داد که "صادرات ما در اردیبهشت ٩٧، روزانه دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه بود، اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت".

تهران شرط اروپا را برای راه اندازی نظام ویژه مبادلۀ پایاپای غیرقابل قبول خواند
جمهوری اسلامی ایران شرط اروپا برای راه‌ اندازی نظام مبادلۀ پایاپای نفت در ازای غذا و دارو را غیرقابل قبول خواند. اتحادیۀ اروپا راه اندازی این نظام ویژه مبادله تجاری را بعضاً به مبارزۀ جمهوری اسلامی ایران با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم و پذیرش مصوبات نهادهای بین المللی به ویژه گروه اقدام مالی (موسوم به "گافی" یا "اف آی تی اف") مشروط کرده است.

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای پیوند این دو موضوع را غیرقابل قبول خوانده است. مؤسسۀ "گافی" که در پاریس مستقر است ساماندهی تلاش های بین المللی را برای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم برعهده دارد.

برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، رهبران بیست و هشت کشور عضو اتحادیۀ اروپا دیروز دوشنبه چهارم فوریه رسماً سازوکار ویژه مبادلۀ تجاری با ایران را راه اندازی کردند. همزمان با این اقدام شورای اروپا با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از پیشرفت های دولت ایران برای پاسخگویی به الزامات و انتظارات مؤسسۀ "گافی" از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که فوراً و پیرو تعهداتش قوانین ضروری در زمینۀ مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را به اجرا بگذارد.

مجلس شورای اسلامی ایران قوانینی در جهت پاسخگویی به این الزامات و انتظارات تصویب کرده است. اما، مصوبات آن با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی حتا بررسی این مصوبات را تا اطلاع ثانوی از دستور کار خود خارج کرده است.

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با شروط اعلام شده از سوی اتحادیۀ اروپا آنها را مغایر با توافق اتمی با ایران (برجام) و حتا تحقیرآمیز خوانده است.

شورای اروپا در بیانیۀ خود همچنین نگرانی خود را از حمایت نظامی، مالی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران از گروه های غیردولتی در سوریه و لبنان اعلام کرده است. بیست و هشت کشور عضو اتحادیۀ اروپا خواستار توقف فعالیت ها و برنامۀ موشک های بالستیکی جمهوری اسلامی ایران شده اند و نسبت به حضور نیروهای نظامی این کشور در سوریه ابراز نگرانی شدید کرده اند.

شورای اروپا همچنین فعالیت های خصمانۀ جمهوری اسلامی ایران را در خاک کشورهای اروپایی مورد انتقاد قرار داده و از تهران خواسته است که "فوراً به این رفتار غیرقابل قبول" خاتمه دهد. شورای اروپا همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران و شمار بالای اعدام ها در این کشور را شدیداً نگران کننده دانسته و تأکید کرده که اروپا با اعمال مجازات اعدام در هر جا و تحت هر شرایطی مخالف است.

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در بیانیۀ خود بدون اشاره به نگرانی های متعدد اروپا تنها موضع این کشور را در خصوص فعالیت های دفاعی خود یادآوری کرده و افزوده است که فعالیت های دفاعی جمهوری اسلامی هرگز در دستور گفتگوهای این کشور با سایر دولت ها نبوده و نخواهد بود. در خصوص مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه نیز حکومت تهران "به کشورهای اروپایی توصیه" کرده که "نگاهی واقعگرابینانه" اتخاذ کنند و "تحت تاثیر عناصر مخالف صلح قرار نگیرند."

دیدار ولید معلم با محمد جواد ظریف: ایران برای شرکت در بازسازی سوریه آماده است
ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه که به تهران رفته است، با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف و همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. به این مناسبت، ایران بار دیگر آمادگی خود را برای شرکت در بازسازی سوریه اعلام کرد و به اسرائیل هشدار داد.

روز سه‌شنبه ١۶ بهمن/ ۵ فوریه، ملاقات وزیران خارجۀ سوریه و ایران در پشت درهای بسته انجام گرفت. اما بر اساس اطلاعیۀ دولتی، «محمدجواد ظریف در دیدار با ولید معلم، آمادگی شرکت‌های ایرانی را برای تعاملات اقتصادی با سوریه در دوران بازسازی اعلام کرد».


ملاقات ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، در تهران. سه‌شنبه ١۶ بهمن/ ۵ فوریه ٢٠۱٩‌
ATTA KENARE / AFP

به نوشتۀ خبرگزاری‌های ایرانی، ولید معلم نیز با «قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه در برابر تروریست‌ها، این پیروزی را پیروزی سوریه، ایران و دیگر دوستان ملت سوریه خواند».
ولید معلم همچنین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار داشت. شمخانی به اسرائیل هشدار داد که اگر به حملاتش در سوریه ادامه دهد با «پاسخ قاطع» مواجه خواهد شد. شمخانی حملات اسرائیل به خاک سوریه و علیه «نیروهای مقاومت» را غیرقابل قبول خواند.

خبرگزاری‌های ایرانی گزارش داده‌اند که گیر پترسن، نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز به تهران رفته و با وزیر امور خارجه و حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر، به صورت جداگانه رایزنی کرده است.

عراق سخنان ترامپ را دربارۀ ایران غیرقانونی خواند
رئیس جمهوری عراق، برهام صالح، اظهارات همتای آمریکایی خود، دونالد ترامپ، را در خصوص پایگاه نظامی آمریکا در عراق و اهمّیت آن برای نظارت بر فعالیت های نظامی اتمی ایران خلاف قانون اساسی عراق دانست.

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "سی بی اس"، گفته است که قصد دارد پایگاه نظامی الاسد متعلق به ارتش آمریکا در عراق را به منظور نظارت بر فعالیت های اتمی نظامی ایران حفظ کند. دونالد ترامپ گفته است که به این ترتیب "اگر کسی بخواهد سلاح اتمی بسازد ما از این امر پیش از انجام آن مطلع خواهیم شد."

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه اش گفته است که مایل است پایگاه نظامی آمریکا در عراق را برای نظارت بر ایران حفظ کند، زیرا این کشور، به گفتۀ او، یک "مسئلۀ واقعی" است. در پاسخ به این سخن برهام صالح، رئیس جمهوری عراق گفته است که دونالد ترامپ از بغداد نخواسته که به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اجازۀ نظارت بر فعالیت های دولت ایران را بدهد.

برهام صالح، اظهارات همتای آمریکایی اش را مغایر با قانون اساسی عراق خواند که، به گفتۀ او، استفاده از این کشور را برای حمله یا انجام هر گونه اقدام خصمانه علیه یک کشور همسایه منع می کند. او تأکید کرد که "نیروهای آمریکایی بر اساس قانون و در چارچوب توافقات میان دو کشور در عراق حضور دارند و هر گونه اقدامی خارج از این چارچوب غیرقابل قبول است."

صبا السعدی، عضو ائتلاف پارلمانی عراق به رهبری مقتدا صدر، در اظهاراتی جداگانه تأکید کرد که سخنان رئیس جمهوری آمریکا خروج نیروهای این کشور از عراق را از این پس به ضرورتی ملی بدل کرده است. حسن الکعبی، یکی دیگر از اعضای این ائتلاف در پارلمان عراق، سخنان رئیس جمهوری آمریکا را تحریک آمیز خواند و افزود که دیگر اقدام تحریک آمیز رئیس جمهوری آمریکا بازدید اعلام نشدۀ او در دسامبر گذشته از پایگاه الاسد بدون ملاقات با مقامات رسمی بغداد بوده است.

دولت عراق رسماً اطمینان می دهد که آمریکا هیچ پایگاه نظامی در عراق ندارد و نیروهای نظامی این کشور در عراق تنها وظیفۀ آموزش ارتش عراق را برعهده دارند. حسن سالم یکی از از نمایندگان نزدیک به تهران در مجلس عراق نیز خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که کشورش زمین خانوادگی دونالد ترامپ نیست و عراق از این پس هیچ نیروی خارجی را در خاک خود نمی پذیرد.

سرکوت شمس الدین، یک نمایندۀ کرد مجلس عراق، نیز یادآوری کرده است که وظیفۀ نیروهای آمریکایی در عراق حمایت از ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم است نه نظارت بر دیگران. او افزوده است : ما انتظار داریم که آمریکا از راندن عراق به سوی یک منازعۀ جدید منطقه ای پرهیز کند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز