همراه با ویدئو-دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، پیش از آغاز گفتگوهای تاریخی خود در برابر روزنامه نگاران دست یکدیگر را فشردنده

Submitted on س., 06/12/2018 - 00:04
Videos

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون گفتگوهای تاریخی خود را در بارۀ خلع سلاح اتمی، تضمین امنیت و توسعۀ اقتصادی آغاز کردند

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کُرۀ شمالی، پیش از آغاز گفتگوهای تاریخی خود در برابر روزنامه نگاران دست یکدیگر را فشردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، امروز سه شنبه ١٢ ژوئن، اندکی پیش از ساعت ٩ صبح بوقت محلی، با همراهان خود وارد هتل «کاپِلا» در جزیرۀ «سِنتوسا» در برابر بندر سنگاپور شدند. دیدار دوجانبه میان رهبران آمریکا و کُرۀ شمالی، بگفتۀ منابع آمریکائی، ٤۵ دقیقه بدرازا خواهد کشید و پس از آن در دیدار دیگری اعضای هیئت‌های نمایندگی دو کشور نیز شرکت خواهند کرد. هیئت‌های نمایندگی دو کشور ناهار را با یکدیگر خواهند خورد.

رئیس جمهوری آمریکا، که در ماه‌های گذشته از اظهارات غیردیپلماتیک و تهدیدات ناخوشایند نسبت به رهبر کرۀ شمالی پرهیز نکرده بود، شب پیش نسبت به نتایج مذاکرات ابراز خوشبینی کرد و گفت دیدار با کیم جونگ اون می‌تواند «بسیار خوب» برگزار شود. آژانس رسمی خبری کُرۀ شمالی نیز که در گذشته در این زمینه رفتاری مشابه به نمایش گذاشته بود، تنها چند ساعت پیش از آغاز این دیدار، آنرا نشان «تغییر دوران» توصیف کرد.

کیم جونگ اون، تنها با کسب این دیدار، امتیاز غیرقابل انکاری بدست آورده است. دیدار دوجانبه میان رهبر کُرۀ شمالی با رئیس جمهوری آمریکا، همواره یکی از اهداف و خواست‌های پیونگ یانگ بشمار می‌آمده است، اما هیچیک از رهبران پیشین این کشور، کیم ایل سونگ و کیم یونگ ایل، پدر و پدر بزرگ رهبر کنونی، بدان دست نیافته بودند.

کیم جونگ اون همچنین با اطمینان خاطر بیشتری از گذشته در این دیدار حاضر است. او با برقراری مناسبات تازه‌ای با کُرۀ جنوبی، می‌تواند به میانجی‌گری این کشور در برابر تهدیدات واشینگتن امید بندد.

آیا دونالد ترامپ با فشردن دست کیم جونگ اون، به یکی از خواست‌های کرۀ شمالی یعنی شناسائی این کشور پاسخ نمی‌دهد؟

برای دونالد ترامپ اما این دیدار با دشواری بیشتری همراه است. او نمی‌تواند از کیم جونگ اون چیزی کمتر از توافق اتمی ایران طلب کند، توافقی که وی خود آن را ناکافی دانسته و به آن پشت کرده است. هر چند این انتظار وجود ندارد که رهبران دو کشور در پایان این دیدار از بدست آمدن توافقی جامع سخن بگویند، اما تردیدی نیست که دونالد ترامپ به اعلام کسب تضمین‌های ملموس در جهت حرکت به سوی برآوردن انتظارات اعلام شده نیاز دارد.

وزیر امور خارجۀ آمریکا دیدار میان رهبران دو کشور را «فرصتی بیسابقه برای تغییر روابط [میان واشینگتن و پیونگ یانگ] و برقراری صلح و شکوفائی [اقتصادی] در کرۀ شمالی» دانست.

دیدار رهبران آمریکا و کُرۀ شمالی پیش از همه به هر یک از آنها اجازه خواهد داد «اراده» و «صداقت» یکدیگر را در حرکت بسوی یک توافق دوجانبه ارزیابی کنند. مایک پُمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، ساعاتی پیش از ملاقات میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اعلام کرد که این دیدار فرصتی است که اجازه می‌دهد بدانیم آیا کُرۀ شمالی حقیقتاً در بارۀ خلع سلاح اتمی خود صداقت دارد. او اطمینان داده است که در چنین صورتی در راه توسعۀ اقتصادی کُرۀ شمالی گام‌های موثری بردارد.

آژانس رسمی خبری کُرۀ شمالی نیز در آستانۀ دیدار رهبران دو کشور، با اشارۀ به «موضوعات متعدد» مورد گفتگو اعلام داشت که « خلع سلاح اتمی شبه جزیرۀ کُره و برپائی ساختکار حفظ صلحی پایدار در این شبه جزیرۀ» از جملۀ آنهاست.

این اظهارات نشان می‌دهد که دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در بارۀ موضوعات مورد گفتگو اختلاف نظر ندارند، هر چند درک و انتظارات آنان یکی نیست. هدف آمریکا از «اتم زدائی در شبه جزیرۀ کرۀ» خلع سلاح اتمیِ کرۀ شمالی بصورت «کامل، قابل ارزیابی و بدون بازگشت» است، در حالیکه هدف پیونگ یانگ از همین عبارت «برچیدن چتر اتمی آمریکا» از ژاپن و کرۀ جنوبی نیز هست. در حالیکه کرۀ شمالی، درآستانۀ این دیدار خلع سلاح یکجانبه را نفی کرد، وزیر امور خارجۀ آمریکا هشدار داد که مجازات‌های آمریکا تا هنگامی که اهداف مورد نظر بدست نیامده برقرار خواهد ماند و در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک در جهت مثبت حرکت نکند، تشدید نیز خواهد شد.

اگر کرۀ شمالی نشان «برپائی صلح پایدار در شبه جزیرۀ کُره» را بیرون رفتن سربازان آمریکائی از این شبه جزیره می‌داند، واشینگتن با رد آن از آمادگی خود برای تضمین امنیت پیونگ یانگ با حضور همین نظامیان سخن می‌گوید.

با توجه به همین اختلاف نظرهاست که دو طرف از انتظارات فوری خود کاسته و اهداف دیدار کنونی را به آغاز روندی طولانی کاهش داده‌اند. دونالد ترامپ که پیش از این خواستار «پایان برنامۀ هسته‌ای» کرۀ شمالی بود، در دیدار خود به آغاز «یک روند گفتگو» در این زمینه رضایت خواهد داد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز