نرخ تورم به ۲ درصد رسید.‌آیا بانک مرکزی نرخ بهره را بالا می برد؟

Submitted on جمعه, 01/18/2019 - 19:34

با توجه به آخرین خبر سی تی وی و بنا بر آمار فدرال که امروز انتشار یافت، دسامبر سال گذشته نرخ تورم سالیانه در کانادا به ۲ درصد رسید که نه تنها نرخ تورم از ۱/۷ درصد در ماه نوامبر بالاتر رفت بلکه حتی از پیش بینی اکثر کارشناسان اقتصادی نیز پیشی گرفت. نظرسنجی که توسط Thompson-Reuters صورت گرفت نشان داد که اکثر کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که نرخ تورم در ماه دسامبر مانند ماه نوامبر که ۱/۷ درصد بود، باقی بماند.

بنا بر گزارش اداره ی آمار نرخ تورم در ماه آخر سال گذشته افزایش یافت که علت آن، افزایش هزینه های پروازهای هوایی در فصل تعطیلات بود که نرخ افزایش سالانه به ۲۸.۱ درصد رسید. عامل دیگر فستیوال های سال نو و جشن های ژآنویه بود که قیمت سبزیجات را نسبت به سال گذشته ۱۴/۹ درصد نسبت به سال
گذشته افزایش داد.

این عوامل قیمت ها را بالا بردند. مورتگیج خانه یکی دیگر از این عوامل است که ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، صورتحساب رستوران ۳/۸ درصد افزایش و
حق بیمه ی اتومبیل ۵/۱ درصد افزایش داشته است.

برای محدود کردن قیمت ها، به دلیل پایین بودن قیمت نفت، قیمت دیگر کالاها نیز پایین آمده است. در ماه دسامبرقیمت نفت ۸/۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. بعلاوه کامپیوتر و وسایل کامپیوتری ۵/۷ درصد، اقامت در هتل ۵/۶ درصد و گاز طبیعی ۴/۱ درصد کاهش داشته اند.

از نقطه نظر منطقه ای، تورم در ماه دسامبر در ۷ منطقه از کشور از ماه نوامبر افزایش داشت اما در سه منطقه ی آتلانتیک Newfoundland and Labrador, Nova Scotia ( Nova Scotia) and New Brunswick کاهش داشت.

با توجه به اخبار اداره ی آمار با حذف بنزین ، شاخص تورم در ماه دسامبر به ۲/۵ درصد رسید.

سی تی وی گزارش می دهد که بانک کانادا بیش از همه با سرعت گرفتن شاخص تورم در ماه دسامبر تحت تأثیر قرار گرفت. زیرا که بانک مرکزی هفته ی گذشته اعلام کرد بعلت کاهش قیمت گاز طبیعی انتظار نمیرفت شاخص تورم درماه دسامبر بالا رود و این روند در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت و یک حرکت کاهشی آرام تا زیر ۲ درصد خواهد داشت.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرد ارزش دلار ضعیف کانادا تورم را افزایش خواهد داد.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، با آغاز جولای ۲۰۱۷ بانک کانادا نرخ بهره را پنج برابر بالا برد و نرخ بهره را تا ۱/۷۵ درصد در سال ۲۰۱۸ رساند. رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرد که بانک مرکزی به این روند ادامه می دهد و کم کم و آرام آرام نرخ بهره را افزایش می دهد. بیشتر کارشناسان اقتصادی انتظار دارند در سال ۲۰۱۹ بانک مرکزی حداقل سه بار نرخ بهره را بالا ببرد.

با توجه به حرکت آرام اقتصادی، کاهش قیمت نفت، رکود بازار مسکن و کاهش مصرف بانک مرکزی در ماه دسامبر گذشته و ژانویه ی امسال نرخ بهره را بعد از دو بار افزایش بالا نبرد Ian Pollick, مدیر North American Interest Rate Strategy Department در سی آی بی سی، پیشبینی کرد که از امسال این امکان وجود دارد که بانک مرکزی نرخ بهره را تا ۴۰ درصد بالا ببرد. می توان گفت که امسال بانک مرکزی نرخ بهره را یکباره بالا نمی برد حتی اگر امکان کاهش نرخ بهره میسر باشد.

نرخ تورم سالیانه همیشه یکی از عواملی است که بانک مرکزی در تصمیم گیری برای سیاست های پولی در نظر می گیرد. هم اکنون تورم رو به افزایش است. نمیتوان گفت که آیا این افزایش نرخ تورم برای بانک مرکزی مشکلی ایجاد می کند ولی می تواند یکی از متغیرها باشد که اضافه شده است. شاید بانک مرکزی توجه بیشتری به تغییرات شاخص تورم نشان دهد تا بتواند این تورم را تا زیر ۲ درصد کنترل کند.

شاخص تورم در ماه جولای در هر استان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸

Newfoundland and Labrador: 0.5 per cent (0.8)

Prince Edward Island: 1.3 (1.0)

Nova Scotia: 1.6 (1.8)

New Brunswick: 0.9 (1.3)

Quebec: 1.1 (0.9)

Ontario: 2.3 (1.8)

Manitoba: 2.1 (1.7)

Saskatchewan: 1.1 (1.0)

Alberta: 2.1 (1.7)

British Columbia: 3.0 (2.4)

تورنتوپرشنز

نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز