نتانیاهو دربارۀ فعالیت نظامی ایران در سوریه با پوتین گفتگو می‌کند

Submitted on چ., 02/06/2019 - 21:03

نتانیاهو دربارۀ فعالیت نظامی ایران در سوریه با پوتین گفتگو می‌کند
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سه شنبه پنجم فوریه گفت که در بیست ویکم فوریه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مسکو ملاقات و با او دربارۀ فعالیت نظامی ایران در سوریه گفتگو خواهد کرد. این نخستین ملاقات رهبران دو کشور از نوامبر گذشته و پس از حملات مکرر اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران در سوریه است.


بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در مسکو نهم ماه مه
رویترز

نخست وزیر اسرائیل که این سخن را در آغاز گفتگوهای خود با رئیس جمهوری اتریش در بیت المقدس ایراد می کرد، همچنین گفت : ادامۀ تلاش ها برای جلوگیری از استقرار ایران در سوریه بسیار مهم است و این مهمترین موضوع گفتگوهای او با رئیس جمهوری روسیه خواهد بود.

در بیست و نهم ژانویه گذشته نخست وزیر اسرائیل با فرستادۀ ویژه روسیه در امور سوریه و معاون وزیر امور خارجۀ دولت مسکو در بیت المقدس دیدار و دربارۀ تقویت همکاری های نظامی دو کشور در سوریه و پرهیز از هرگونه اصطکاک گفتگو کرد.

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به اسرائیل هشدار داد که در مقابل حملات جدید این کشور به مواضع نظامی ایران در سوریه حکومت تهران به طور قاطع و بازدارنده جواب خواهد داد.

اسرائیل بیش از دویست بار اهداف نظامی ایران را در سوریه بمباران کرده است. در آخرین حملۀ هوایی اسرائیل در پاسخ به حملۀ موشکی سپاه قدس در بلندی های جولان، دست کم دوازده تن از اعضای سپاه پاسداران در سوریه کشته شدند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، اخیراً اظهار داشت که به هیچ وجه نمی توان روسیه و ایران را برغم همکاری شان در سوریه متحد یکدیگر خواند.

امارات متحده عربی به ارسال سلاح غربی به شبه‌نظامیان یمن متهم شد
سازمان عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ششم فوریه، امارات متحده عربی را به ارسال سلاح ساخت کشورهای غربی به شبه‌نظامیان یمن متهم کرد.

عفو بین‌الملل گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه امارات متحده عربی به یک راه ارتباطی بزرگ برای ارسال خودروهای زرهی، تفنگ و مسلسل و دیگر سلاح جنگی به شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت خود که متهم به جنایت جنگی هستند، تبدیل شده است.


عفو بین‌الملل گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه امارات متحده عربی به یک راه ارتباطی بزرگ برای ارسال خودروهای زرهی، تفنگ و مسلسل و دیگر سلاح جنگی به شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت خود که متهم به جنایت جنگی هستند، تبدیل شده است.
Saleh Al-OBEIDI / AFP

پاتریک ویلکن، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در زمینه تسلیحات، اعلام کرده است: "در حالی که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی، به ارسال اسلحه به نیروهای ائتلاف عربی در یمن و همچنین ایران به ارسال اسلحه به حوثی‌ها متهم هستند، یک تهدید مرگبار جدید نیز مشاهده می شود."

این مقام عفو بین‌الملل ادامه داد: "یمن خیلی زود به پناهگاهی امن برای شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات متحده عربی تبدیل می‌شود."

پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: "نیروهای نظامی امارات متحد عربی میلیاردها دلار اسلحه از دولت‌های غربی و دیگر کشورها دریافت می‌کنند تا آنها را به دست شبه‌نظامیان یمن که به هیچ کس پاسخگو نیستند و به جنایات جنگی شناخته می‌شوند، برسانند."

برخی از این شبه‌نظامیان به نقض جدی حقوق بشر متهم هستند به ویژه در زمان حمله علیه شهر حدیده در غرب یمن. همچنین در زندان‌های مخفی خود در جنوب یمن که موارد شکنجه از آنجا گزارش شده است.

عراقچی : مناسبات ایران و فرانسه هنوز با مشکلات بسیار روبرو است
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در پایان گفتگوهای سه ساعته اش با دبیرکل وزارت امور خارجۀ فرانسه، "موریس گوردو-مونتین"، به نشریۀ فیگارو گفت که دو کشور بر سر تبادل سفیر با یکدیگر توافق کرده اند. به گفتۀ عباس عراقچی تبادل سفیر میان دو کشور احتمالاً در روزهای آینده صورت خواهد گرفت.


عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران
MEHR

قرار است جمهوری اسلامی ایران بهرام قاسمی، سخنگوی فعلی وزارت امور خارجۀ ایران، را به عنوان سفیر جدید خود در فرانسه راهی پاریس کند. دولت فرانسه هنوز سفیر جدید خود را معرفی نکرده است. به گفتۀ منابع آگاه، یک دیپلمات آشنا با مسائل هسته ای و خاورمیانه احتمالاً جای سفیر پیشین فرانسه در تهران، "فرانسوا سنه‌مو"، را خواهد گرفت که از ژوئیه سال گذشته نمایندۀ رئیس جمهوری فرانسه در سوریه است.

در پایان مأموریت "فرانسوا سنه‌مو" در تهران، دولت فرانسه به نشانۀ اعتراض به سوءقصد تروریستی نافرجام در اجتماع سازمان مجاهدین خلق در حومۀ پاریس، از معرفی سفیر جدید خود در ایران خودداری کرد. پاریس این سوءقصد نافرجام را به سرویس های اطلاعاتی ایران نسبت داد که در نتیجۀ آن مناسبات ایران و فرانسه و شمار دیگری از کشورهای اروپایی رو به تیرگی نهاد.

عباس عراقچی مناسبات تهران با پاریس را "خوب" توصیف کرده، هر چند افزوده است که "هنوز مشکلات بسیاری" بر سر راه این مناسبات وجود دارد. او تأکید کرده است که اختلافات دو کشور مربوط به مسائل منطقه ای و خاورمیانه است که به گمان او می توان از طریق بحث و گفتگو رفع کرد. برنامۀ موشک های بالستیکی تهران و نفوذ بی ثبات کنندۀ آن در خاورمیانه دو اختلاف اساسی میان ایران و فرانسه به شمار می رود.

سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان هفتۀ گذشته سامانۀ مبادلۀ پایاپای نفت در ازای غذا و دارو با ایران را رسماً اعلام کردند. عباس عراقچی در دیدار خود با دبیرکل وزارت امور خارجۀ فرانسه ابراز امیدواری کرد که این سامانه هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.

پیش از سازمان عفو بین الملل، ژنرال جوزف وتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، روز سه شنبه مقابل سناتورهای آمریکا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت: "ما در این زمینه باید بهتر بررسی کنیم."

اظهارات این مقام ارتش آمریکا پس از آن ایراد شد که شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، گزارشی را پخش کرد که در آن نشان داده می شود که تسلیحات آمریکایی فروخته شده به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در اختیار شبه‌نظامیان یمنی قرار گرفته است.

از مارس ۲۰۱۵، امارات متحده عربی، در چارچوب ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی برای حمایت از دولت یمن به طور نظامی در این کشور مداخله کرد. این ائتلاف با شبه نظامیان شیعی حوثی یمن می‌جنگد که مورد حمایت ایران هستند و بخش مهمی از خاک یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را در اختیار دارند.

دونالد ترامپ: از "دیکتاتوری فاسد" ایران چشم برنمی‌داریم
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در نطق سالانه خود در برابر نمایندگان مجلس این کشور، از نظام جمهوری اسلامی ایران با عنوان یک "رژیم افراطی" و "دیکتاتوری فاسد" نام برد. سخنرانی دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه، از ساعت نه شب به وقت واشنگتن، در ساختمان اصلی کنگره آمریکا آغاز شد. اعضا دولت آمریکا، قضات دیوان عال فدرال و مقام‌های نظامی ارشد آمریکایی در این مراسم سخنرانی که بطور سنتی برگزار می‌شود، حضور داشتند.


سخنرانی دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه، از ساعت نه شب به وقت واشنگتن، در ساختمان اصلی کنگره آمریکا آغاز شد.
REUTERS/Leah Millis

دونالد ترامپ، در نطق سالانه خود، تاکید کرد: "ما از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد و به نسل‌کشی یهودیان ادامه می‌دهد، چشم برنخواهیم داشت".

رییس‌جمهوری آمریکا که نظام جمهوری اسلامی ایران را یک "دیکتاتوری فاسد و بزرگترین حامی "تروریسم" برشمرد، و با اشاره به وضع "شدیدترین تحریم‌ها" علیه ایران، تصریح کرد: "برای آن که مطمئن شویم که این دیکتاتوری فاسد هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کردم".

خاورمیانه

دونالد ترامپ، در بخش دیگری از سخنرانی سالانه خود، با اشاره به وضعیت خاورمیانه، گفت: "برداشت ما از أوضاع در این منطقه بر پایه واقع بینی است؛ به همین دلیل دولت من پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت شناخت و با افتخار سفارت ایالات متحده را در شهر اورشلیم افتتاح کرد".

رییس‌جمهوری آمریکا، با بیان اینکه نیروهای آمریکایی نوزده سال است که در خاورمیانه در حال مبارزه و نبرد هستند، از مبارزه با تروریسم و به ویژه شکست داعش، بعنوان دستاوردهای دولت خود نام برد.

کره شمالی

دونالد ترامپ، در بخش دیگری از سخنرانی خود، با اشاره به تلاش‌های پیگیرش برای دست‌یابی به صلح با کره شمالی طی ۱۵ ماه اخیر، گفت: اگر من به ریاست‌جمهوری برگزیده نشده بودم، امروز گرفتار یک بحران و درگیری بزرگ با کره شمالی بودیم.

آقای ترامپ زمان دیدار آتی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را طی روزهای ۲۷ و ۲۸ فوریه و محل برگزاری دیدار را در ویتنام اعلام کرد. دیدار اول میان رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور برگزار شد.

أفغانستان/طالبان

رییس‌جمهوری آمریکا، درباره برگزاری نشست‌های اخیر با طالبان هم ضمن تاکید بر گفتگوهای "سازنده" میان نمایندگان آمریکا و طالبان، نسبت به خروج سربازان آمریکایی پس از ۱۷ سال از خاک أفغانستان ابراز امیدواری کرد.

دونالد ترامپ افزود: نمی داند که روند مذاکرات به نتیجه خواهد رسید اما عقیده دارد که پس از دو دهه جنگ زمان آن فرا رسیده که حداقل برای صلح تلاش شود.

دونالد ترامپ، که در سخنرانی سنتی رییس‌جمهوری آمریکا در برابر کنگره، خود را نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری هم معرفی کرد، با اشاره به کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکایی در سوریه و أفغانستان گفت: کشورهای بزرگ گرفتار جنگ‌های بدون پایان نمی‌شوند.

حوزه داخلی

در حوزه داخلی آمریکا هم، دونالد ترامپ از نمایندگان دو حزب سنتی آمریکا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای دستیابی به "سازش" دعوت بعمل آورد و خواستار همکاری بیشتر میان طرفین شد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: اختلافات جزیی نباید مانع پیشرفت در حوزه‌های مختلف شود و باید برای غلبه بر دشمنانمان در خارج، در داخل متحد باشیم. او درباره قوانین مربوط به مهاجرت و برخورد با مهاجران غیرقانونی هم تاکید کرد: ما برای ایجاد یک سیستم مهاجرتی که از جان و شغل شهروندان آمریکا محافظت می‌کند، وظیفه قانونی داریم.

ظریف : یهودیان ایران چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می گیرند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به سخنرانی سالانۀ رئیس جمهوری آمریکا در مقابل نمایندگان کنگرۀ این کشور گفت که برغم فشارهای دولت واشنگتن، مردم ایران از جمله ایرانیان یهودی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و پیشرفت های آن را جشن می گیرند.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران
ایسنا

ظریف در جای دیگری از پیام توئیتری خود ایالات متحد آمریکا را پشتیبان دیکتاتورها و قصاب های خاورمیانه خواند. خبرگزاری رویترز واکنش وزیر امور خارجۀ ایران را که مدعی شد ایرانیان یهودی نیز چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می گیرند، عقب نشینی در مقابل سخنان رئیس جمهوری آمریکا دانست.

دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه اش در مقابل نمایندگان کنگرۀ آمریکا رژیم اسلامی ایران را یک دیکتاتوری فاسد و افراطی و حامی اصلی تروریسم خواند و افزود که ایالات متحد آمریکا نمی تواند چشم از رژیمی بردارد که طی چهل سال گذشته خواستار مرگ آمریکا و اسرائیل بوده و یهودیان را به نسل کشی تهدید کرده است.

محمدجواد ظریف نگفت که منظور او از "ایرانیان یهودی" چیست و اساساً چه تعداد از یهودیان ایران پس از تأسیس حکومت اسلامی در این کشور باقی مانده است. آخرین برآوردها حکایت از آن دارند که چهل سال پس از تأسیس حکومت اسلامی شمار ایرانیان یهودی اکنون از هشت هزار تن فراتر نمی رود، هر چند تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این کشور بعد از اسرائیل دارندۀ بزرگترین و تاریخی ترین جمعیت یهودی در سرتاسر خاورمیانه بود. تعداد یهودیان ایرانی یا ایرانی تبار که اکنون فقط در اسرائیل زندگی می کنند دست کم بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار نفر برآورد می شود که عمدتاً بعد از پیدایش حکومت روحانیان ناگزیر از ترک میهن خود – ایران - و مهاجرت به اسرائیل شدند. در غالب موارد اموال یهودیان ایران توسط حکومت اسلامی مصادره شد بسیاری از آنها به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر و شکنجه و بعضاً اعدام یا ناپدید شدند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، بارها علناً و رسماً با برخورداری از حمایت نظام اسلامی ایران منکر قتل عام یهودیان در جریان دومین جنگ جهانی شد و کنفرانس های بین المللی به همین منظور در تهران ترتیب داد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز