مسکن در سال ۹۸ وضع خوبی ندارد | بودجه ساخت مسکن کافی نیست

Submitted on چ., 01/16/2019 - 22:17

مسکن در سال ۹۸ وضع خوبی ندارد | بودجه ساخت مسکن کافی نیست رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: متاسفانه منابع در نظر گرفته شده برای مسکن در بودجه ۹۸ کافی نیست و با این شرایط، سال آینده این بخش وضع خوبی نخواهد داشت.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفتگو با مهر، با انتقاد شدید از بودجه اختصاص داده شده به بخش مسکن،گفت: بنده به وضعیت مسکن در سال ۹۸ خوشبین نیستم.

هدف‌گذاری دولت بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال آینده

وی با اشاره به اینکه دولت روی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده هدف‌گذاری کرده است،افزود: طبق وعده دولت قرار بر این است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها ساخته و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده هم بهسازی شود اما منابع آن در بودجه سال ۹۸ تعریف نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه منابع در نظر گرفته شده در بودجه پاسخگوی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیست، تصریح کرد: با منابعی که دولت برای بخش مسکن ۹۸ در نظر گرفته است، نهایتا نیمی از وعده دولت برای ساخت واحدهای مسکونی محقق می‌شود.

منابع مسکن باید در بودجه اصلاح شود

رضایی‌کوچی با تاکید بر اینکه منابع مسکن در بودجه ۹۸ باید اصلاح شود، گفت: در صورتی که بودجه اصلاح نشود، قطعا در سال آینده وضع خوبی در این بخش نخواهیم داشت این در حالی است که یکی از شعارهای اصلی دولت و وزیر جدید راه و شهرسازی، بهبود وضع مسکن بود.

وی خاطرنشان کرد: البته بنده اخیرا با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بانک مسکن گفتگو کرده‌ام تا بودجه بخش مسکن در سال ۹۸ بهبود یابد.

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ | قیمت طلا، سکه و ارز؛ افزایش قیمت سکه طرح جدید
قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی در بازار تهران امروز، ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان شد.

امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون تومان، ربع سکه یک‌ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۵۸ هزار و ۵۴۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۸۹.۶دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است: صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۷۹۱ تومان، ‌ درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۴۰۰ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارزهای دولتی فروخته می‌شود.

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ | قیمت ارز مسافرتی؛ یورو ۱۳۳۲۵ تومان شد
شعب منتخب بانکی امروز قیمت فروش ارز مسافرتی را بدون کارمزد ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام کرده‌اند.

شعب منتخب بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز می‌کنند.

قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانک‌های عامل آغاز می‌شود. گفتنی است: تجربه هفته‌های اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران می‌توانند ارز بفروشند.

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان و ۵ ریال، می‌فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد. قیمت ارز مسافرتی نسبت به دیروز ۱۵۱ تومان افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر زندگی اقشار آسیب‌پذیر گذاشت؟
جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می‌گوید با بررسی وضع موجود می‌بینیم ارز ۴۲۰۰ تومانی کوچکترین کمکی به اقشار آسیب پذیر نکرده بلکه موجب ایجاد پدیده‌هایی از جمله قاچاق معکوس و رانت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در بیست و ششمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: تک نرخی کردن ارز بهترین راه حل برای خروج از بحران ارزی و اقتصادی است که با انجام این کار و از محل اضافه درآمد آن، به اقشار آسیب پذیر رسیدگی شود.

جمال رازقی افزود: از ۲۲ فررودین امسال تاکنون هر چهار روز شاهد صدور یک بخشنامه جدید در حوزه صادرات هستیم که این بخشنامه‌ها نه تنها مشکلی را از تولید و صادرات حل نکرده بلکه هر روز پیچیده ‌تر و سیاسی ‌تر شده است. اقتصاد ما سالها زیر سایه سیاست بوده و متاسفانه امروز علاوه بر سیاسی بودن، امنیتی نیز شده است.

رازقی با اشاره به دریافت نامه مبنی بر بازگشت ارز به برخی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان اظهارداشت: مگر تولید کننده و صادرکننده می ‌تواند کالای خود را بفروشد و ارز آن را وارد نکند؟ باید مسیر باز شود، می بینیم هر چه تحریم کنندگان مسیر فعالیت اقتصادی ما را می بندند متاسفانه در داخل کشور نیز چند برابر مانع ایجاد می کنیم.

وی با اشاره به خطر ارز ٤٢٠٠ تومانی و چند نرخی بودن آن، اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده فروشی مواد غذایی مورد نیاز خانوار که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می شود اما متاسفانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم و سوال اینجاست که ارز ۴۲۰۰ تومانی کجا رفته است؟

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: با بررسی وضع موجود می بینیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی کوچکترین کمکی به اقشار آسیب پذیر نکرده است بلکه موجب ایجاد پدیده هایی از جمله قاچاق معکوس و ایجاد رانت نیز شده است و نسبت به وضعیت موجود احساس خطر می‌کنیم.

رازقی عنوان داشت: در حال حاضر بهترین راه برای تامین ارز و بهبود فضای اقتصادی کشور عرضه ارز بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا در جامعه است.

قیمت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار می‌ماند
طبق نظرسنجی سالانه رویترز از کارشناسان انرژی، قیمت نفت تا یک دهه آینده نزدیک سطوح فعلی خواهد ماند و تا سال ۲۰۲۳ حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با وجود افت اخیر قیمت‌های نفت، پیش‌بینی‌ها حدود ۵ دلار در هر بشکه کمتر از نظرسنجی سالانه قبلی بود که در ابتدای سال ۲۰۱۸ انجام گرفت و در مقایسه با سه سال اخیر، اندکی تغییر داشته است.

انتظارات بلندمدت برای میانگین قیمت نفت برنت حدود ۷۰ دلار در هر بشکه است که نزدیک به میانگین قیمت تحقق یافته ۷۲ دلار در سال ۲۰۱۸ است.

نتایج بر مبنای پاسخهای بیش از ۱۰۰۰ کارشناس بازار انرژی در نظرسنجی است که بین هشتم تا یازدهم ژانویه انجام گرفت.

انتظار می‌رود قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۶۵ دلار در هر بشکه باشد که نسبت به نظرسنجی سالهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تغییری نداشته است.

همچنین پیش‌بینی شده است میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد که ۵ دلار در هر بشکه کمتر از رقم پیش‌بینی شده در نظرسنجی قبلی است.

اکنون عده کمی از کارشناسان انرژی انتظار دارند که قیمت‌های نفت تا پایان دهه جاری به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند زیرا رشد تولید نفت شیل آمریکا نگرانی از کمبود عرضه را برطرف کرده است.

شمار تحلیلگرانی که انتظار داشتند میانگین قیمت‌های نفت به بیش از ۹۰ دلار در سال ۲۰۲۰ برسد، از ۱۳ درصد در نظرسنجی سال ۲۰۱۶ به تنها ۳ درصد در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد.

تا سال ۲۰۲۳ همچنان انتظار می‌رود میانگین قیمت‌ها ۷۰ دلار باشد و اکثرا قیمت بین ۶۰ تا ۸۰ را پیش‌بینی می‌کنند که نشان می‌دهد اکثر کارشناسان انرژی تصور می‌کنند تولید کافی برای برآورد رشد مصرف وجود خواهد داشت.

در میان شرکت کنندگان در این نظرسنجی، ۲۶ درصد در تولید نفت و گاز (اکتشاف، حفاری، تولید، پالایش، بازاریابی و خدمات میدان نفتی) مستقیما مشارکت داشتند.

اکثر سایرین در بخش بانکداری و فاینانس (۱۸ درصد)، پژوهش (۹درصد)، خدمات حرفه‌ای (۹ درصد)، صندوقهای پوشش ریسک (۸ درصد) و تجارت کالای فیزیکی (۶ درصد) کار می‌کنند.

نتایج نظرسنجی از کسانی که مستقیما در تولید نفت و گاز حضور داشتند مشابه افراد فعال در بخشهای دیگر بود. فعالان بخش نفت و گاز و کسانی که خارج از این صنعت هستند، کم و بیش دورنمای مشابهی برای قیمت‌های نفت در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ داشتند. با این حال فعالان انرژی نسبت به سایرین خوش‌بینی بیشتری به قیمت‌های نفت داشتند اما اختلاف تنها ۱.۵۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ است که تا سال ۲۰۲۳ به ۳.۵۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا می‌کند.

شرکنندگان در نظرسنجی اطمینان بیشتری نسبت به قیمت‌های نفت در سال جاری و آینده نسبت به سالهای بعد داشتند که با توجه به افزایش ابهامات در بلندمدت، طبیعی است و سطح ابهامات نسبت به چهار نظرسنجی قبلی ثابت بود.

ابهامات کوتاه‌مدت تغییرات اندکی داشته است و اختلاف میان پیش‌بینی‌های قیمت، ۸ دلار در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۷ دلار در سال ۲۰۱۸، ۶ دلار در سال ۲۰۱۷ و ۸ دلار در سال ۲۰۱۶ بود.

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز