عکس روز: سلفی نخست‌وزیر‌ها و شهردار

Submitted on پ., 04/19/2018 - 12:20

عکس روز: سلفی نخست‌وزیر‌ها و شهردار
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با صادق خان، شهر دار لندن و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در جزیان اجلاس سران کشورهای مشترک‌المنافع در سالن شهرداری سلفی می‌گیرد.

مکرون به واشنگتن می‌رود؛ می‌گوید برای برجام
تارنمای بلومبرگ در گزارشی نوشت که رئیس جمهوری فرانسه در سفر به واشنگتن از این فرصت برای متقاعد کردن همتای آمریکایی خود برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد اما انتظار پیشرفت غیرمنتظره ای را ندارد.
به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، مقام‌های فرانسوی به نقل از مشاوران دونالد ترامپ به رئیس جمهوری فرانسه گفته‌اند که وی هنوز تصمیم خود را درباره برجام نگرفته است.

به گفته این مقام‌ها، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که دوشنبه هفته آینده برای دیدار با ترامپ به آمریکا می‌رود، از این سفر برای متقاعد کردن وی برای ماندن در توافق هسته ای با ایران استفاده خواهد کرد.

با این حال این مقام ها گفته اند که مکرون انتظار پیشرفت غیرمنتظره ای را از این ملاقات ندارد.

این مقام‌ها همچنین گفتند که انگلیس، آلمان و فرانسه در پی ارائه تضمین هایی برای درست کار کردن برجام به ترامپ هستند و مکرون در همین راستا قصد دارد تعهدهایی را از جانب کشورهای اروپایی در قالب توافقی جانبی پیشنهاد دهد.

موضوعاتی نظیر ایران، سوریه، کره شمالی، روسیه، تصمیمات آمریکا پیرامون تجارت جهانی و همچنین دستور کار نشست آینده گروه هفت در برنامه دیدار رئیسان جمهوری دو کشور است.

مقام‌های فرانسوی اولویت‌های مکرون در این سفر را تلاش برای حفظ آمریکا در برجام و همچنین متقاعد کردن ترامپ برای تمدید معافیت کشورهای اروپایی از تعرفه های جدید اعلام شده از سوی او برای واردات فولاد و آلومینیوم عنوان کردند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین پیش از سفر به واشنگتن، امروز با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در برلین برای هماهنگی مواضع پیرامون تعرفه های جدید واردات آمریکا دیدار خواهد کرد.

این دیدار در حالی است که مرکل نیز جمعه هفته آینده برای ملاقات با ترامپ به آمریکا سفر می کند. اما مقام های فرانسوی به اینکه آیا مکرون و مرکل درباره مسائل مربوط به توافق هسته ای با ایران نیز گفت و گو خواهند داشت، اشاره ای نکردند.

رئیس جمهوری آمریکا که روز 22 اردیبهشت ماه درباره تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران تصمیم گیری خواهد کرد، گفته است در صورتی که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در رفع آنچه وی کاستی برجام می نامد موفق نشوند، از این توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه خارج خواهد شد.

همچنین وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که تهران هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده، نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در بوشهر | دود سفید از کوه برخاست؛ آماده باش نیروها
یک زمین لرزه‌ی ۵.۹ ریشتری ساعت ۱۱ و ۴ دقیقه‌ی پنج‌شنبه ۳۰ فروردین، "کاکی" در استان بوشهر را لرزاند. دودسفید از کوه نمک جاشک بوشهر بلند شد. حالا برای نیروهای امدادی فارس برای اعزام به منطقه زلزله‌زده بوشهر اعلام آماده باش شده است.
به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه‌ با قدرت 5.9 ریشتر در امواج درونی زمین، ساعت 11 و 4 دقیقه و 47 ثانیه پنج‌شنبه، 30 فروردین، شهر کاکی در جنوب استان بوشهر را لرزاند.

براساس گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه در عمق 18 کیلومتری زمین در شهر کاکی استان بوشهر حادث شده است

بلند شدن دودسفید از کوه نمک جاشک بوشهر
معاون سیاسی فرماندار دیر در استان بوشهر گفت: در پی زمین لرزه 5.9 ریشتری در 3 کیلومتری "کاکی"، دود سفید از کوه نمک روستای جاشک از توابع استان بوشهر بلند شده است.

مسعود تنگستانی به خبرنگار ایسنا گفت: مرکز زمین لرزه امروز بوشهر در حوالی شهر کاکی در شهرستان دشتی بوده است. این زمین لرزه با قدرت 5.9 ریشتر و در عمق 18 کیلومتری زمین رخ داده است.

وی افزود: کانون این زمین لرزه در 168 کیلومتری شیراز و 95 کیلومتری مرکز استان بوشهر قرار دارد. این زمین لرزه در شهرستان دیر، بخش آبدان و بخش بردخون نیز احساس شده است.

عبدالله نادری، فرماندار دشتی نیز اظهار کرد: مرکز زمین لرزه در شهرستان دشتی بوده و تاکنون خسارتی اعلام نشده است.

حسین درویشی، مدیرعامل هلال‌احمر بوشهر نیز خاطرنشان کرد: تیم امداد هلال‌احمر به منطقه برای ارزیابی خسارت اعزام شده است.

اعلام آماده‌باش نیروهای امدادی فارس برای اعزام به منطقه زلزله‌زده بوشهر
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس گفت: نیروهای امدادی و درمانی فارس جهت اعزام به منطقه زلزله‌زده بوشهر در آماده باش هستند.

حسن فیاض‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: حوالی ساعت 11 صبح امروز 30 فروردین زلزله‌ای به قدرت 5.9 ریشتر استان بوشهر را لرزاند. با مدیرکل بحران استانداری بوشهر در تماس هستیم که در صورت نیاز بلافاصله نیروهای امدای و درمانی به منطقه زلزله‌زده کاکی بوشهر اعزام شوند.

وی با بیان اینکه کانون زلزله بخش کاکی این استان گزارش شده، افزود: این زلزله در شیراز نیز احساس شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: در شورای بحران استان فارس آماده‎باش نیروهای امدادی در صورت نیاز به اعزام، اعلام شده است.

بلاک‌چین | غیرقابل فیلتر شدن تلگرام ممکن است؟
عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری ICT دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد فناوری بلاک‌چین گفت که غیرقابل فیلتر شدن تلگرام به لحاظ عملی ممکن است.
جعفر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادعای غیرقابل فیلتر بودن تلگرام بعد از رفتن برروی بستر بلاک‌چین، اظهار کرد: این به لحاظ عملی ممکن است اما برای این‌که بتواند به حداکثر کارایی خود برسد نیاز به صرف مدت زمانی مشخص است. ضمن اینکه برای این‌که تلگرام از بستر فعلی به بستر بلاک‌چین منتقل شود هم مدت زمانی طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر برخی از پیام‌رسان‌های خارجی سرویس‌های خود را برروی فناوری بلاک‌چین قرار داده‌اند، گفت: بلاک‌چین یک سامانه غیرمتمرکز است که در آن می‌توان داده‌های مربوط به حساب‌های مالی، بانکی یا اطلاعات پیام‌رسان‌ها را در سامانه‌های غیر متمرکز ذخیره کرد. چون این اطلاعات در سامانه‌ای مرکزی ذخیره نمی‌شود، امکان مسدود کردن دسترسی به این اطلاعات به شیوه‌های فعلی نیز وجود ندارد.

قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تشریح این‌که آیا بعد از این‌که پیام‌رسان‌ها برروی فناوری بلاک‌چین بروند، دیگر هیچ دسترسی به آن‌ها از طرف ارائه‌دهندگانشان نیز نخواهد شد، اظهار کرد: فناوری بلاک‌چین در هر حوزه‌ای اعم از پیام‌رسان‌ها یکبار توسط سیاست‌های کلان طراحان آن حوزه طراحی می‌شود و آن‌ها تعیین می‌کنند که این سیستم چگونه و به چه شکلی فعالیت کند، اما بعد از این‌که سیستم طراحی شد، این امکان وجود دارد که صاحب اصلی آن نیز نتواند کنترلی برروی آن داشته باشد.

عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری ICT دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: چنین سامانه‌های تنها درصورتی قابل تغییر خواهند بود که یک شاخه جدید از سامانه اصلی منشعب شده، ‌ تغییرات برروی آن اعمال شود و اکثر کاربران نیز تمایل داشته باشند که به شاخه جدید کوچ کنند.

شدت گرفتن حساسیت‌ها به فعالیت تلگرام در کشور و همچنین فیلتر شدن آن در روسیه باعث شد تا موسس تلگرام با انتشار توئیتی به این مسائل واکنش نشان دهد و خبر از غیرقابل فیلتر شدن تلگرام با استفاده از فناوری بلاک چین دهد. امری که حالا و با گذشت چند روز از آن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که تغییری در ساختار نرم افزار تلگرام در مدت اخیر دیده نشده است.

طرح این بحث‌ها و اظهارنظرها درباره مسدود شدن تلگرام در ایران و همزمانی آن با فیلتر شدن این پیام‌رسان در روسیه باعث شد تا مسئولان تلگرام از رفتن خدمات این پیام‌رسان برروی بستر بلاک چین در آینده‌ای نزدیک خبر دهند؛ نوعی فناوری‌ که به گفته موسس تلگرام باعث می‌شود این پیام‌رسان همیشه از دسترس فیلترینگ دور بماند؛ موضوعی که البته پاول دوورف در اواخر دی‌ماه وعده آن را داده بود، اما عملی نشد.

بالا گرفتن مباحث و برخی نگرانی‌ها در فضای مجازی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی و مخصوصا تلگرام از صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آغاز شد که تاکید کرد ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام ۴۰ میلیون نفر؛ اما این تعداد سرریز می‌شوند و وقتی تلگرام از مدار خارج شد، مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند. او این را هم گفت که در رابطه با نگرانی‌هایی که رسانه‌های بیگانه بیشتر به آن دامن می‌زنند که سامانه‌های داخلی ایمن نیست یا مسائلی از این دست، به لحاظ بسترسازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده‌ای دارد، صورت می‌گیرد.

با این حال دبیر شورای عالی فضای مجازی در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد، گفت: فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده، اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز