عذرخواهی جهانگیری از ملت | به خاطر کمبودها و مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنم

Submitted on س., 10/02/2018 - 15:33

عذرخواهی جهانگیری از ملت | به خاطر کمبودها و مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنم
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه می‌دانیم شرایط کشور دشوار است و مردم با سختی و مشکلات مواجه‌اند،‌ گفت: بخاطر برخی کمبودها و مشکلات از ملت عذرخواهی می‌کنم.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح 1700 مدرسه در سراسر کشور اظهارکرد: کشور در شرایط خطیری قرار دارد که البته به معنای شرایط دشوار است نه بن بست. یک کشور زورگو مثل آمریکا فشار سیاسی،‌اقتصادی، روانی و رسانه‌ای را به کشور ما تحمیل کرده است.

وی در ادامه گفت: مجمع عمومی سازمان ملل یک نمونه از مصاف ایران و آمریکا بود. رئیس جمهور آمریکا با استفاده از همه ابزارهای خود تلاش کرد با زبان قلدری و بی ادبانه علیه ایران حرف بزند. در مقابل رئیس جمهور ایران تلاش کرد با تکیه بر تمدن و فرهنگ ایران پاسخ او را بدهد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در جلسه شورای امنیت حضور نداشتیم، اما جلسه این شورا به یک نمایشی از مظلومیت ایران و بی‌منطقی آمریکا تبدیل شد. به جز آمریکا سایر اعضا شورای امنیت از استدلال و قانونمندی ملت ایران و بی‌منطقی آمریکا سخن گفتند. همین جلسه کفایت می‌کند تا نشان دهد ایران در چه جایگاه منطقی قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه می‌دانیم شرایط کشور دشوار است و مردم با سختی و مشکلات مواجه‌اند،‌ اظهارکرد: بخشی از این سختی‌ها نتیجه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا است، اما آنچه که اهمیت دارد این است که ظرفیت و پتانسیل زیادی وجود دارد. اگر همه نخبگان و شخصیت‌های موثر و جریان‌های سیاسی کشور و همه مردم برای عبور از این دوره سخت تلاش کنند، حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن که شاید به چند ماه هم کشیده نشود، از این شرایط سرافراز بیرون می‌آییم.

وی ادامه داد: به کشور فشار روانی وارد می‌کنند و عده‌ای هم از این فشار روانی سوء استفاده می‌کنند،‌ اما برنامه‌ریزی درستی که انجام شده این مشکلات حل می‌شود. بخاطر برخی کمبودها و مشکلات از ملت عذرخواهی می کنم. مدیریت کشور و در راس همه رهبر انقلاب و همه مسئولان تلاش می‌کنند که این فشار از دوش مردم برداشته شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه موثرترین، ضروری‌ترین و پربازده‌ترین حوزه برای سرمایه‌گذاری تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: دغدغه من همواره توسعه ایران است و معتقدم نقطه کانونی و اصلی توسعه ایران،‌ تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است. مدرسه مهم‌ترین کانون توسعه کشور است بنابراین امکانات زیرساختی لازم باید برای دانش آموزان فراهم شود.

جهانگیری گفت: آموزش و پرورش به دلیل فراگیری آن همواره با محدودیت‌هایی روبرو است، این محدودیت‌ها هم برای معلمان وجود دارد و هم برای امکانات بخشی از این محدودیت‌ها برای مشکلات کشور و بخشی هم به دلیل عدم دقت در برنامه‌ریزی درست است. با این وجود آموزش و پرورش کانون توجه دولت است. دولت درک کرده است بودجه آموزش و پرورش به طور حداکثری تامین و پرداخت کند.

وی در پایان اظهارکرد: بهره‌برداری از 1700 مدرسه نوسازی شده با همکاری خیرین و دولت با اعتبار هزار و 450 میلیارد تومان به سرانجام رسیده است. خیرین براساس نیازهای کشور و جوانان اقدامات شایسته‌ای نجام داتده اند که جای تشکر دارد.

تجمع شدید در بازار آزاد ارز | دلالان نرخ می‌دهند ؛ مردم تماشا می‌کنند
تجمع شدیدی در بازار ارز شکل گرفته و بسیاری افراد در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و دارندگان ارز برای فروش ارز خود متناسب با نرخ‌های قبلی تلاش می‌کنند اما مردم از نرخ‌های پیشنهادی دلالان استقبال نمی‌کنند.
به گزارش فارس، با آغاز روند کاهشی قیمت‌ ارز در بازار، همانند روزهای صعود نرخ‌ها، میدان فردوسی و پیاده‌روهای خیابان فردوسی جمعیت زیادی را به خود دید. تراکم جمعیت به حدی بود که به سختی امکان تردد در بعضی نقاط بود.

در میدان فردوسی دلالان قیمت‌ خرید را 12 هزار تومان و فروش را 14 هزار تومان اعلام می‌کردند اما اغلب حاضران در بازار نظاره‌گر بودند و بیشتر آنها فقط تغییرات قیمت را پیگیری می‌کردند.

تفاوت قیمت خرید ارز بسیار بیشتر از شرایط معمول بود. از 10 هزار تومان تا 12 هزار و 500 تومان برای خرید ارز ارائه می‌شد. قیمت فروش هم از 13 هزار تا 14 هزار تومان بود. البته صرافی‌های عرضه کننده ارز برای نیازهای خدماتی قیمت خرید ارز را 12 هزار و 900 تومان و قیمت فروش را 13 هزار و 100 تومان درج کرده بودند.

صرافی‌ بانک ملی قیمت فروش و خرید ارز را زیر قیمت بازار اعلام کرد. قیمت خرید و فروش یورو را به ترتیب 11900 و 12 هزار و 990 تومان و قیمت خرید و فروش دلار را به ترتیب 10500 تومان و 11200 تومان تعیین کرده بود. البته صرافی بانک ملی و سایر بانک‌ها فقط به نیازهای خدماتی و مسافرتی ارز می‌فروشند.

آغاز افت قیمت ارز که با ورود بانک مرکزی به بازار و مداخله در عرضه و تقاضا آغاز شد، هجوم دارندگان ارز به بازار را در پی داشت و موجب شد قیمت دلار به سرعت و در مدت کوتاهی از حدود 17500 تومان به کمتر از 13 هزار تومان کاهش یابد. به نظر می‌رسد برای ادامه این روند و رسیدن به نرخ واقعی ارز باید این دخالت در بازار ادامه یابد و همچنین برای حفظ نرخ و شکل نگرفتن موج هیجانی دیگر لازم است این حضور در بازار تداوم یابد.

واکنش سخنگوی اورژانس کشور به شایعه افزایش سکته پس از کاهش قیمت دلار
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اخبار منتشر شده در فضای مجازی را مبنی بر افزایش میزان سکته در پی کاهش قیمت دلار تکذیب کرد و گفت: افزایشی در آمار سکته نداریم.
مجتبی خالدی، در گفت‌و‌گو با ایرنا، شایعات منتشر شده مبنی بر افزایش میزان سکته به دلیل کاهش قیمت دلار از روز گذشته را غیر واقعی اعلام کرد.

وی افزود: میزان ماموریت‌های اورژانس و موارد تماس به خاطر سکته در کشور مانند روزهای قبل است و هیچ تغییری نکرده است.

با کاهش قیمت دلار از چند روز گذشته که از حدود 17 هزار تومان به زیر 13 هزار تومان رسید، شایعاتی در برخی شبکه‌های مجازی مبنی بر افزایش موارد سکته منتشر شده است.

واکنش بانک مرکزی به امتناع دلالان از خرید ارز مردم | بانک‌ها ارز مردم را می‌خرند
هجوم مردم به بازار برای فروش ارزهای خانگی از سویی و امتناع صرافی‌ها از معاملات ارزی سبب شد تا بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کند شعب ارزی همه بانک‌ها در سراسر کشور آماده خرید ارز هستند.
به گزارش ایرنا، روند کاهش نرخ ارز از ظهر دیروز (دوشنبه 9 مهر) شروع شد به طوری که دامنه آن از تهران به سایر شهرهای بزرگ در برخی استانها نیز رسید و حتی تا پاسی از شب، دارندگان دلار خانگی، به دنبال خریدار با قیمت مناسب بودند.

همچنین مشاهدات امروز (سه‌شنبه) خبرنگار ایرنا از چهارراه استانبول و خیابان‌های منتهی به آن در تهران نشان می‌دهد که هیچ یک از صرافی‌های مجاز مستقر در این محدوده، معاملات ارزی انجام نمی‌دهند و اغلب دلار فروشان سرپایی و دلالان خریدار ارز از مردم هستند.

به طور معمول صرافی‌ها در زمانی که بازار با نوسان شدید اعم از ریزش یا افزایش قیمت‌ها روبرو می‌شود، برای جلوگیری از زیان احتمالی از معاملات ارزی امتناع می‌کنند زیرا به گفته آنان نوعی نااطمینانی درباره آینده بازار بوجود می‌آید.

با همین رویکرد، امروز نیز بیشتر صرافی‌ها در سراسر کشور از خرید ارز مردم امتناع می‌کردند زیرا به طور میانگین نرخ دلار حدود 4 هزار تومان و یورو 5 هزار تومان نسبت به معاملات صبح دیروز (نهم مهر) افت قیمت داشته است.

براین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ظهر سه شنبه در اطلاعیه‌ای با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی از صرافی‌ها برای خریدارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.

گام‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز
بانک مرکزی از ابتدای این هفته از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اختیارات تام گرفت تا با دست باز، بازار ارز را مدیریت کند و سپس اعلام کرد که 11 بانک عامل را برای فروش ارز خدماتی در نظر گرفته است.

هرچند ناظران و فعالان بازار ارز از تدوین آیین نامه‌هایی در بانک مرکزی خبر می‌دهند که در صورت اجرایی شدن، معاملات ارزی را تسهیل و تسریع می‌کند، اما تا همین جای کار نیز آثار روانی این تصمیم‌ها در بازار مشهود است؛ در این تصمیم‌ها، گمانه زنی‌های دیگری همچون باز شدن کانال مراودات مالی ایران و اروپا در قالب بیانیه گروه 1+4 که در نیویورک علنی شد و نیز قوت گرفتن تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF)بر دامنه نگرانی آنهایی که در ماه های اخیر بازار ارز را مامن سرمایه گذاری خود انتخاب کرده بودند، افزوده است.

مجموع این دلنگرانی ها سبب شده تا از ظهر دیروز (نهم مهر) مردمی که ارز در خانه نگهداری می کردند، از ترس ریزش بیشتر قیمت ها به صرافی ها هجوم بیاورند؛ این داستان مختص تهران نیست و در شهرهای دیگری چون اهواز، مشهد، تبریز، ارومیه و قم نیز عده ای دلار به دست به دنبال خریدار آن هم با قیمت منصفانه هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که ریاست ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور را بر عهده دارد، در نخستین جلسه این ستاد از موفقیت برنامه های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای کنترل تلاطم غیرواقعی بازار ارز و سکه خبر داد و گفت: با تصمیم های مناسبی که در این شورا اتخاذ شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود.

قصور در حادثه تروریستی اهواز قطعی است | مقصرین به دادگاه معرفی شدند
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی با حضور وزرای مربوطه و مسئولین امنیتی گفت که قصور در حادثه تروریستی اهواز قطعی است و با تعدادی از مقصرین برخورد شده و تعدادی دیگر به دادگاه معرفی شدند.
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جلسه غیرعلنی صبح امروز (سه‌شنبه 10 مهر) مجلس با حضور سردار آشتیانی مسئول حفاظت ستاد کل فرماندهی کل قوا، وزرای اطلاعات و کشور، مدیرکل اطلاعات خوزستان و استاندار خوزستان برگزار و گزارشی به نمایندگان ارائه شد.

همچنین نمایندگان و برخی نمایندگان خوزستان نیز به قید قرعه مسائل خود را مطرح کردند.

وی افزود: با توجه به فضایی که وجود داشته قصور در این حادثه قطعی است در همین راستا با تعدادی از مقصرین حادثه برخورد شده و تعدادی از مقصرین به دادگاه معرفی شدند. دوستانی که گزارش دادند از قصوری که اتفاق افتاده عذرخواهی کردند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: با توجه به فضای کشور و اینکه گروه‌های مختلف تکفیری در عراق، سوریه و اطراف کشور وجود دارد نباید این منافذ وجود داشته باشد و باید برخورد جدی تر در این باره صورت گیرد.

نعمتی در پایان گفت که قرار است وزیر کشور گزارش مفصلی را به صورت جمع بندی شده به مسئولین مربوطه و مجلس ارائه کند.

مصوبه‌های جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای مدیریت بازار ارز
جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ادامه بررسی اختیارات مورد نیاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد بازار ارز و پول، موارد جدیدی را تصویب کرد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه که روز سه شنبه دهم مهر ماه با حضور سران قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد؛ مصوب شد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی - ریالی باشد.

بر اساس این مصوبه؛ بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادر کنندگان عرضه می شود، در بازار ثانویه ارز فراهم نماید.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجاز به عملیات بازار باز می باشد و می تواند برای اعمال سیاست پولی، نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام نماید.

همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛ به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، تصویب کرد اتباع دولتهای خارجی در صورتی که حداقل دویست و پنجاه هزار دلار جهت سرمایه گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز