ظریف در پاسخ به تیلرسون: مدافعان حرم نبودند داعش در بغداد و اربیل بود

Submitted on Mon, 10/23/2017 - 01:01


محمد جواد ظریف از آمریکا خواست از "حمایت عربستان سعودی در کشتار کودکان و سالخوردگان یمن" دست بردارد
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به انتقادات رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش از نقش ایران و سپاه پاسداران در منطقه، سیاست خارجی آمریکا را "شرم‌آور" خواند و گفت "اگر فداکاری‌های مدافعان حرم نبود الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش مستقر بود."
آقای ظریف یکشنبه شب ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) در یک نشست خبری در پایتخت آفریقای جنوبی به آمریکا هشدار داد که هر چه زودتر "دیدگاه غلط" خود را اصلاح کند و از "حمایت عربستان سعودی در کشتار کودکان و سالخوردگان یمن" دست بردارد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: "متاسفانه متحدان آمریکا که برای چپاول دلارهای نفتی آنها این خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی‌ها را برای آنها انجام می‌دهند عامل بی‌ثباتی و بحران در منطقه بودند".
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با عادل جبیر وزیر خارجه عربستان در ریاض، سپاه پاسداران را متهم کرد که منطقه را به نابودی کشانده است. او از شبه نظامیان عمدتا شیعه عراقی (حشد شعبی) که با داعش می‌جنگیدند خواست که به خانه‌هایشان برگردند و اداره و بازسازی مناطقی را که از اشغال داعش خارج شده به مردم این مناطق بسپارند.
سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان برای مقابله با نفوذ ایران
ترامپ: به تجارت اروپایی ها با ایران اعتراضی نداریم
آیا آمریکا سپاه را گروه تروریستی معرفی کرد؟
سپاه پاسداران: توسعه توان موشکی ادامه خواهد داشت
آقای ظریف دیشب در توییتر هم به این انتقادها واکنش نشان داد و نوشت: "عراقی‌هایی که برای دفاع از خانه و کاشانه خود علیه داعش به پا خواستند، دقیقا باید به چه کشوری برگردند؟"
او در همین توییت سیاست خارجی آمریکا را که "دلارهای نفتی آن را دیکته می‌کند" شرم‌آور خواند.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز یکشنبه سفر شش روزه خود به خاورمیانه را از ریاض و با دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان آغاز کرد. مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه یکی از مهم‌ترین اهداف سفر آقای تیلرسون عنوان شده است.
هم‌زمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان مقام‌های ارشد دولت عراق هم برای رایزنی درباره چگونگی مقابله با بقایای داعش و بازسازی مناطق آزادشده به ریاض رفتند.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز