شرکت های نفتی اروپا و هند خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند

Submitted on چ., 06/06/2018 - 23:27

شرکت های نفتی اروپا و هند خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند
شرکت فرانسوی توتال که می‌خواست در میدان گازی پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند حالا از جمله شرکت های نفتی اروپایی است که خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند

در پی احیا و اعلام تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، پالایشگاه های نفت کشورهای اروپایی به ویژه پالایشگاه های شرکت فرانسوی "توتال" آهسته آهسته خود را برای توقف خرید نفت ایران آماده می کنند و به این ترتیب راه را بر ٢٠ درصد صادرات نفت این کشور می بندند.

اگر چه دولت های اروپایی از خروج یکجانبۀ آمریکا از برجام پشتیبانی نکردند، اما شرکت های اروپایی از جمله بانک ها، مؤسسات بیمه و حمل و نقل دریایی به دلیل ترس از تحریم های ثانوی آمریکا پیوندهای خود را با جمهوری اسلامی ایران تدریجاً قطع می کنند.

قرار است تحریم های آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران از چهارم نوامبر آینده به اجرا گذاشته شود. یکی از مدیران شرکت نفتی ایتالیایی به نام "ساراس" به رویترز گفته است که این شرکت و دیگر شرکت های اروپایی قادر نیستند تحریم های آمریکا را علیه جمهوری اسلامی ایران به چالش بکشند.

رویترز افزوده است که سقوط صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی، تلاش های اروپا را برای متعهد نگه داشتن رژیم اسلامی ایران نسبت به برجام با مشکلات عدیده روبرو خواهد کرد. رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است که تقریباً کلیه شرکت های نفتی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان تدریجاً خرید نفت ایران را متوقف می کنند. یک پنجم نفت صادراتی ایران به همین شرکت های اروپایی فروخته می شود.

غالب این شرکت ها تا چهارم نوامبر آینده به خریداری نفت ایران ادامه می دهند، اما، هیچیک از آنها از جمله شرکت فرانسوی "توتال" قصد ندارد قراردادهای خرید نفت از ایران را تمدید کند. حتا اگر شرکت های نفتی اروپا بخواهند پس از چهارم نوامبر آینده نفت ایران را خریداری کنند، با مانع بانک ها و شرکت های بیمه و حمل و نقل روبرو خواهند شد که به دلیل تحریم های آمریکا از همکاری با حکومت ایران خودداری می ورزند. رویترز به نقل از منابع آگاه افزوده است که پالایشگاه های اروپایی قصد دارند نفت روسیه و عربستان را جایگزین نفت ایران کنند. شرکت یونانی "هلنیک" از هم اکنون واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. یکی از دلایل این امر خودداری یک بانک سوئیسی از همکاری با ایران برای پرداخت مبالغ نفت خریداری شده از این کشور است.

رویترز همچنین نوشته است که شرکت های آسیایی نیز در اقدامی مشابه واردات نفت از ایران را متوقف می کنند. برای نمونه، شرکت هندی "رلیانس" که صاحب بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان است در نظر دارد واردات نفت از ایران را قطع کند.

بوئینگ قراردادهای خود با ایران را لغو کرد
شرکت هواپیماسازی "بوئینگ" اعلام کرد که پیرو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران سفارش های این کشور را لغو کرده و از تحویل هواپیما به ایران خودداری می کند. دو شرکت هواپیمایی "ایران ایر" و "آسمان" خواستار خرید دهها هواپیمای مسافربری از "بوئینگ" به ارزش بیست میلیارد دلار شده‌اند.

سخنگوی "بوئینگ" با اعلام این خبر افزوده است : "تاکنون هیچیک از هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران را به این کشور تحویل نداده ایم و از آنجا که مجوز همکاری اقتصادی با ایران نیز دریافت نکرده ایم، در نتیجه هیچ هواپیمایی به ایران تحویل داده نخواهد شد."

در پی توافق اتمی با ایران، شرکت هواپیمایی هما در دسامبر ٢۰١٦ سفارش خرید ٨٠ هواپیمای مسافربری به ارزش ١۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را با شرکت آمریکایی بوئینگ امضا کرد. بوئینگ همچنین قرارداد مشابه ای را به ارزش ۳ میلیارد دلار برای فروش ۳۰ هواپیمای مسافربری با شرکت "آسمان" امضا کرده است. قرار بود این هواپیماها از سال ٢۰٢٢ تا ٢۰٢۴ به ایران تحویل داده شوند.

در هشتم ماه مه گذشته دولت آمریکا تصمیم گرفت کلیه مجازات هایش را علیه جمهوری اسلامی ایران از نو اجرا کند و بین سه تا شش ماه به کلیه شرکت های خارجی فرصت داد تا قراردادهایشان را با ایران لغو کنند.

بعد از "بوئینگ" از این پس شرکت اروپایی "ایرباس" تحت فشار دولت آمریکا است تا از فروش هواپیما به ایران خودداری کند. دو شرکت "ایران ایر" و "زاگرس" قراردادهای مشابه ای برای خرید صد فروند هواپیمای مسافربری با شرکت اروپایی "ایرباس" امضا کرده اند. "ایرباس" دارای کارخانه هایی در آمریکاست و تعدادی از قطعات هواپیماهای آن در خاک آمریکا ساخته می شوند و به همین دلیل به طور خودکار مشمول تصمیم ها و تحریم های دولت واشنگتن می گردند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز