سیستم قوی بازنشستگی کانادا دلیل افزایش بدهی خوانوارها

Submitted on س., 10/22/2019 - 10:03

طبق نتایج مطالعه ای جدید، کانادا دارای یکی از بهترین برنامه های بازنشستگی در جهان بوده، اما با این حال امنیت ناشی از آن موجب گشته مصرف کنندگان بالاترین بدهی های دنیا را نیز داشته باشند.

در نسخه امسال نظرسنجی سالانه حقوق بازنشستگی توسط دانشگاه Monash University در ملبورن استرالیا، و مشاور منابع انسانی Mercer، کانادا رتبه نهم را در جهان به خود اختصاص داده است، در حالی که هلند در رده اول و پس از آن نیز دانمارک قرار دارد.

این مطالعه 37 طرح بازنشستگی در سراسر جهان را که دو سوم جمعیت جهان را شامل می گردد، مورد بررسی قرار داده و آنان را بر اساس سه دسته ارزیابی نموده است: کفایت، پایداری و درستی.

با این حال محققان در این باره با همبستگی و ارتباط غیرمنتظره ای مواجه گشتند: کشورهای دارای قویترین برنامه های بازنشستگی، از بالاترین میزان بدهی در مصرف کننده نیز بر خوردارند. که به گفته David Knox، شریک ارشد Mercer در استرالیا و مولف این مطالعه، این موارد ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند.

براساس داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ای، خانوارهای دانمارک - که سیستم بازنشستگی آنان در رده دوم رتبه بندی قرار دارد – نیز از بالاترین میزان بدهی در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردارند.

هلند نیز با داشتن قوی ترین برنامه بازنشستگی، دومین جایگاه بدهکاری مصرف کننده را به خود اختصاص داده، و کانادا که در رده نهم قرار داشته، در بین 34 کشور بازار آزاد OECD نیز رده نهم بدهکاری ها را به خود اختصاص داده است.

Knox اظهار داشته که این رابطه از "اثر ثروت" ناشی گشته، چرا که هرچه افراد ثروتمندتر یا از لحاظ اقتصادی پایدار تر باشند، حتی اگر لزوما پول بیشتری در دست نداشته باشند، تمایل بیشتری به خرج کردن آن خواهند داشت، به گونه ای که بنا بر شواهد به دست آمده، بر پایه جهانی، به ازای هر دلار اضافی شخص در اموال بازنشستگی وی، بدهی خالص خانوار آنان حدود 50 سنت افزایش می یابد.

این اثر ثروت ممکن است به روش دیگری نیز عمل نماید. به طور مثال، به گفته اقتصاددانان، رکود بازار املاک و مستغلات ونکوور منجر به افت فروش گشته است. بنابراین، کاهش حقوق و مزایای بازنشستگی کانادا - نظیر سهام بورس اوراق بهادار- می تواند کانادایی ها را به کاهش مخارج خود ترغیب نماید.

این مطالعه همچنین خاطر نشان کرده که برنامه های بازنشستگی در سراسر جهان بنا بر پیری جمعیت جهانی و کاهش نرخ زاد و ولد تحت فشار بسیاری قرار داشته و کمترین امتیازها در آن نیز - از جمله برای کانادا – به دسته "پایداری" تعلق داشته، که مدت زمان حفظ مزایا در یک برنامه بازنشستگی را اندازه گیری می کند.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز