سوئیس در پی تسهیل صدور غذا و دارو به ایران است

Submitted on Mon, 11/05/2018 - 20:11

سوئیس در پی تسهیل صدور غذا و دارو به ایران است
دولت سوئیس گفتگوهایی را با آمریکا و ایران برای ایجاد یک کانال مالی ویژه کمک های بشردوستانه آغاز کرده است. دولت برن با اعلام این مطلب افزوده است که هدف از این تلاش تسهیل انتقال مواد غذایی و دارویی به ایران، برغم تحریم های آمریکا است.

وزارت اقتصاد سوئیس با اعلام این خبر افزوده است که برای دفاع از منافع اقتصادی این کشور از نزدیک تحولات ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران را دنبال می‌کند و به این منظور با مقامات آمریکا، اتحادیۀ اروپا و ایران در تماس دائمی و مستقیم است.

در بیانیه ای که وزارت اقتصاد سوئیس به همین مناسبت منتشر کرده، آمده است که این کشور متعهد شده که مواد غذایی و دارو از طریق سوئیس به ایران صادر شود و برای این منظور تأملاتی در خصوص ایجاد یک "سازوکار پرداخت بشردوستانه" آغاز شده است.

سوئیس که حافظ منافع دیپلماتیک آمریکا در ایران است در گفتگوهای اروپا با ایران برای ایجاد یک سازوکار پیچیدۀ مبادلۀ پایاپای نفت در ازای کالا شرکت ندارد.

در خصوص این سازوکار، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، بهرام قاسمی، امروز دوشنبه چهاردهم آبانماه بار دیگر گفت که "اجرایی شدن این سازوکار پیچیده و زمان بر است."

بانک اعتبارات سوئیس
Reuters

اگر چه دولت آمریکا گفته است که صدور غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران مشمول تحریم های واشنگتن نمی شود، اما، تحریم بانکی ایران خرید و انتقال این مواد را به ایران با مشکل روبرو کرده است.

منوچین : هدف از تحریم‌های بی‌سابقۀ آمریکا پایان دادن به فعالیت‌های مخرب رژیم ایران است
وزیر خزانه داری آمریکا، استیون منوچین، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، صنایع نفت، نظام بانکی و حمل و نقل این کشور را هدف می گیرند و شامل بیش از هفتصد شخصیت حقیقی و حقوقی، هواپیماها و کشتی های ایرانی می‌شوند.

استیون منوچین در بیانیه اش تأکید کرده است که فشارهای بی سابقۀ مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باید به رژیم تهران نشان بدهد که با انزوای مالی و رکود اقتصادی روبرو است. این انزوا و رکود، به گفتۀ وزیر خزانه داری آمریکا، بیش از پیش تشدید خواهند شد اگر جمهوری اسلامی ایران از بنیاد رفتارهای بی ثبات کننده اش را در خاورمیانه تغییر ندهد.


استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا
REUTERS/Marcos Brindicci

در اظهاراتی جداگانه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اظهار داشت که تحریم های کشورش به افول سریع فعالیت اقتصادی ایران در بازارهای بین المللی شتاب خواهد بخشید. او تصریح کرد که بیش از بیست کشور جهان از هم اکنون پذیرفته اند واردات نفت از ایران را کاهش بدهند.

وزیر امور خارجۀ آمریکا در عین حال ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند به توافق تازه ای با حکومت ایران دست یابد. او یادآوری کرد که علت خروج رئیس جمهوری آمریکا از توافق اتمی با ایران دست یابی به یک توافق تازه با این کشور بوده است.

استیون منوچین ابراز امیدواری کرده است که اتحادیۀ اروپا تحریم های آمریکا را علیه ایران رعایت کند. در مجموع پنجاه بانک و شعبات مختلف بانک های جمهوری اسلامی ایران آماج تحریم های آمریکا قرار گرفته اند. مجازات های آمریکا در عرصه های حمل و نقل و کشتیرانی نیز بیش از دویست شخصیت حقیقی و حقوقی و همچنین کشتی های جمهوری اسلامی ایران را هدف می گیرند.

علاوه بر سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت هواپیمایی ایران ایر و هواپیماهای آن که به پنجاه فروند بالغ می شوند از جمله اهداف تحریم های آمریکا هستند. این تدابیر از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا اتخاذ شده که دربرگیرندۀ بخش اصلی تحریم های آمریکا است که از نو اعمال می شوند و در پی توافق اتمی سال ٢۰۱۵ با ایران به حال تعلیق درآمده بودند.

منوچین در بیانیه اش تأکید کرده است که هدف از تحریم های آمریکا، قطع توانایی مالی ایران در حمایت از مجموعۀ گسترده ای از عملیات مخرب است. این بیانیه می افزاید که هدف از اعمال فشارهای بی سابقۀ مالی بر جمهوری اسلامی ایران واداشتن این کشور به مذاکره برای دستیابی به توافقی جامع است که به صورت دائمی مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی بشود و به توسعۀ موشک های بالستیکی و فعالیت های مخرب این کشور خاتمه بدهد.

بیانیۀ وزیر خزانه داری آمریکا تأکید می کند که کلیه دارایی ها و منافع شخصیت های حقیقی و حقوقی تحریم شده در آمریکا مسدود و در دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا ثبت خواهند شد. وزیر خزانه داری آمریکا در پایان هشدار داده است : کسانی که با شخصیت ها و نهادهای ایرانی تحریم شده معاملات تجاری انجام بدهند در معرض تحریم های آمریکا قرار می گیرند.

وزارت ارتباطات ایران: حمله سایبری "گلدن‌لاین" اسرائیلی را دفع کردیم
وزارت ارتباطات ایران شرکت "گلدن‌لاین" را منبع حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی ایران معرفی کرد

وزارت ارتباطات و فن‌آوری ایران، روز دوشنبه ۵ نوامبر/۱۴ آبان، از یک حمله ناموفق به زیرساخت‌های ارتباطی ایران خبر داد. این وزارتخانه، این حمله را از جانب اسرائیل عنوان کرده و تاکید کرده است که موضوع را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری ایران، در یک پیام توئیتری، با اشاره به تازه‌ترین حملات سایبری علیه زیرساخت‌های ایران، نوشت: رژیمی که سابقه آن در بکارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی چون استاکس‌نت مشخص است، این‌بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ای وارد کند، البته به لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست‌ خالی بازگشت.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری ایران تاکید کرده است: این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.

همچنین حمید فتاحی، رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران هم در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: حملات پراکنده از مبدا یک رژیم غاصب که از امروز به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شد، همگی با قدرت دفع شده‌اند.

این مقام ارشد ارتباطات ایران افزوده است: این برای مردم دنیا دیگر عجیب نسیت، ادعای حقوق بشر می‌کنند و ملتی را به خاک و خون می‌کشند. ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود حملاتی را ترتیب می‌دهند.

در گزارش تکمیلی ایرنا، در حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی ایران، نام شرکت اینترنتی "گلدن‌لاین" بعنوان منبع این حملات عنوان شده است.

خبرگزاری ایرنا، به نقل از محمدجواد آذری جهرمی، می‌افزاید: حملات سایبری اخیر از یک شرکت اینترنتی به نام شرکت "گلدن‌لاین" اینترنت طراحی شده و هدف آن زیرساخت شبکه ارتباطی کشور و بیشتر به سمت شبکه ارتباطات تلفن همراه بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل بارها یکدیگر را انجام حملات سایبری متهم کردند. در عین حال گزارش اخیر مربوط به حملات سایبری علیه زیرساخت‌های ارتباطی ایران همزمان با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و استقبال مقامات اسرائیلی منتشر شده است.

اسرائیل تحریم های آمریکا را علیه ایران تغییری بنیادی در خاورمیانه خواند
وزیر دفاع اسرائیل، آویگدور لیبرمن، ضمن استقبال از تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مجازات های اقتصادی واشنگتن را ضرب شصت محکمی علیه رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه خواند. نخست وزیر اسرائیل نیز از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه تهران به عنوان "روزی تاریخی" یاد کرد.

آویگدور لیبرمن در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرد تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را شجاعانه و بیانگر تغییر بنیادینی خواند که خاورمیانه به آن نیاز داشت. لیبرمن گفته است که رئیس جمهوری آمریکا با یک اقدام ضرب شصت محکمی به رفتارهای رژیم ایران در سوریه، لبنان، غزه، عراق و یمن نشان داد.


آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل
Foto: Profimedia

دانی دانون، نمایندۀ اسرائیل در سازمان ملل، نیز در اظهاراتی جداگانه گفت که تحریم های آمریکا علیه نفت و نظام مالی ایران گلوگاه جمهوری اسلامی را سخت فشرده اند. او از جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان یاد کرد و گفت : جهان باید از این پس میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران دست به انتخاب بزند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، دیروز یکشنبه چهارم نوامبر، وضعیت عمومی جمهوری اسلامی ایران را بد توصیف کرد و افزود که پیش از روی کار آمدن او همه تصور می کردند که حکومت اسلامی ایران بر کل خاورمیانه مسلط خواهد شد، امروز اما، به گفتۀ رئیس جمهوری آمریکا، کسی چیزی در اینباره نمی گوید.

همزمان وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، در گفتگو با شبکۀ تلویزیون آمریکایی "فاکس نیوز" اظهار داشت که شماری از کشورها واردات نفت خام از ایران را به طرز محسوسی کاهش داده اند و برای توقف کامل واردات نفت ایران به فرصت بیشتری احتیاج دارند. مایک پمپئو گفت که دولت آمریکا این فرصت را به آنها خواهد داد.

ایالات متحد آمریکا به کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ایتالیا اجازه داده که به خرید نفت از ایران موقتاً ادامه بدهند. وزیر امور خارجۀ آمریکا با اظهار این مطلب تصریح کرده است که ترکیه، یونان و تایوان نیز از این مجوز بهره مند شده اند. او گفته است : مادام که رفتار بی ثبات کنندۀ جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه تغییر صد و هشتاد درجه ای نکند، ایالات متحد آمریکا به تحریم های بی امانش علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهد.

وزیر امور خارجۀ آمریکا تصریح کرد که بیش از ششصد شخصیت حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه تحریم های آمریکا اضافه شده اند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که این کشور با افتخار مجازات های آمریکا را دور خواهد زد. وی از تحریم های آمریکا علیه ایران به عنوان جنگ اقتصادی و حربۀ ارعاب یاد نمود و افزود که در تاریخ ایالات متحد آمریکا هیچ رئیس جمهوری به اندازۀ دونالد ترامپ حقوق و معاهدات بین المللی را نقض نکرده است.

انتقاد برجسته‌ترین مدیران اقتصادی آلمان از تحریم ایران
در آستانه اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رؤسای اتحادیه صاحبان صنایع و اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان، این تحریم‌ها را زمینه‌ساز بی‌ثباتی در خاورمیانه دانستند و مورد انتقاد شدید قرار دادند. روز شنبه ١٢ آبان/ ٣ نوامبر اعلام شد که بیمه دولتی "هرمس" آلمان، صادرات این کشور به ایران را همچنان تا یک میلیارد یورو در سال بیمه می‌کند.


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در حال نشان دادن فرمان اجرایی تحریم‌ها علیه ایران در کاخ سفید. ٨ مه ٢٠۱٨
GETTY IMAGES

مدیران صنایع آلمان به دلیل منافعی که در ایران دارند، همواره با تحریم ایران مخالف بوده‌اند، با این همه تاکنون هرگز نتوانسته‌اند تصمیمات آمریکا را دور بزنند یا تعدیل کنند.

به گزارش "یوُروُ نیوز"، از زمانی که دولت آمریکا اعلام کرد دور دوم تحریم ها علیه ایران را از روز ۱۴ آبان/ ۵ نوامبر ٢٠۱٨ آغاز خواهد کرد، ۵٣ شرکت از ٢٢ کشور جهان، بازار ایران را ترک کرده اند که آلمان با ٨ شرکت پس از فرانسه جایگاه دوم را دارد.
حجم مبادلات بازرگانی ایران و آلمان در سال ٢٠۱٧ نسبت به سال پیشتر، با ۱٧ درصد افزایش به ٣ میلیارد و ٤٠٠ میلیون یورو رسید.

دولت آلمان نیز با توسعه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موافق نیست و به همین دلیل امکان ادامه بیمه کالاها و خدمات صادراتی این کشور به ایران را تا نزدیک به یک میلیارد یوروفراهم کرده است. به این ترتیب اگر صادرکنندگان کالا به ایران، به دلیل اختلال در دادوستدهای مالی برای دریافت پول خود با مشکل روبرو شوند، بیمه دولتی "هرمس"، پول آن‌ها را پرداخت خواهد کرد.

تا پیش از توافق بر سر برجام، ایران نزدیک به نیم میلیون یورو به بیمه "هرمس" بدهکار بود که اندکی پس از این توافق پرداخت کرد.

روز یکشنبه ١٣ آبان/ ٤ نوامبر، روزنامه "دیتسایت" آلمان، دیدگاه‌های "دیتر کمپ" و "اریک شوایتس" رؤسای اتحادیه صنایع و اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان را منعکس کرد که هر دو نفر تحریم‌های آمریکا را ناسازگار خوانده و مورد انتقاد قرار دادند.

کمک به ثبات منطقه یا کمک به تروریسم؟
"دیتر کمپ"، رئیس اتحادیه صنایع آلمان، ضمن انتقاد از تحریم های آمریکا هشدار داد که این اقدام می تواند سبب بی ثباتی سیاسی در خاورمیانه شود. وی افزود: «استفاده ابزاری از اقتصاد جهانی برای هدف‌های سیاسی آمریکا، مناسبات بین‌المللی و مشارکت ماورای آتلانتیک را تحت فشار قرار می دهد». به باور "دیتر کمپ"، ثبات اقتصادی ایران می تواند به ثبات خاورمیانه و قدرت یافتن اصلاح طلبان در ایران کمک کند، اما آمریکائی‌ها کوشیده اند ثابت کنند که ایران بخش عمده درآمدهای ارزی خود را نه صرف رفاه مردم، بلکه صرف تقویت تروریسم در منطقه و جهان می‌کند. تازه ترین نمونه، کشف برنامه ترور یکی از رهبران گروه "الاحواز" در دانمارک بود که هفته گذشته جنجال برانگیخت.

"اریک شوایتس"، رئیس اتاق های صنعت و بازرگانی آلمان با اشاره به این که نفت مهم ترین منبع درآمد ایران است، پیش‌بینی کرد که تحریم ها تأثیر عمیقی بر اقتصاد ایران بگذارد؛ وی افزود که حتی قبل از اعمال تحریم ها، مناسبات بازرگانی ایران و آلمان در عرصه امور مالی و حمل و نقل به شدت آسیب دیده است.
رئیس اتاق های بازرگانی آلمان، به ویژه بر خروج پیاپی شرکت‌های آلمانی از ایران تأکید ورزید و گفت: «دیگر به ندرت می توان بانکی یافت که حاضر به همکاری با ایران باشد».

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز