درخواست مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های توتال در پرونده رشوه به ایران

Submitted on جمعه, 10/12/2018 - 21:54

درخواست مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های توتال در پرونده رشوه به ایران
دادسرای پاریس روز جمعه دوازدهم اکتبر، خواستار مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های شرکت نفتی توتال در پرونده پرداخت رشوه به ایران شد. دادسرای پاریس همچنین خواستار جریمه ۷۵۰ هزار یورویی علیه شرکت توتال شده است. این حداکثر یک جریمه علیه یک شخص حقوقی است که در چنین پرونده‌هایی می‌توان در نظر گرفت.

شرکت فرانسوی توتال متهم است که در فاصله سالهای 2000 تا 2004 برای عقد قرارداد با ایران به میزان 30 میلیون دلار به مقامات ایرانی رشوه داده است.


دفتر مرکزی توتال در محله تجاری لادفانس پاریس
عکس: خبرگزاری فرانسه

در آن زمان، مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیر شرکت های پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود.

این رشوه توتال به عقد قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی در سال ١٩٩٧ منجر شد.

در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.

چند سال پس از این ماجرا، تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و بالاخره روز پنجشنبه ١١ اکتبر/١٩ مهر، محاکمۀ شرکت عظیم نفتی توتال در پاریس آغاز شد و در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

اما سه نفر اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند: کریستف دو مارژوری مدیرعامل پیشین شرکت توتال که در زمان عقد قرارداد مدیر بخش خاورمیانه این شرکت بود، چهار سال قبل (٢٠ اکتبر ٢٠١۴) طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد، بیژن دادفر، مدیر شرکت مشاوره و طرف قرارداد با شرکت فرانسوی توتال به گفتۀ وکیل وی در اثر بیماری اخیراً درگذشته است و گفته می‌شود یکی دیگر از واسطه ها به نام عباس یزدی، از نزدیکان مهدی هاشمی، نیز جان سپرده است.

وکیل عباس یزدی مدعی است که او در دوبی ربوده شد و آدم‌ربایان توسط دادگاه محلی محکوم شدند، بی آنکه البته جسد عباس یزدی یافت شود.

ترکیه حصر خانگی "اندرو برانسون"، کشیش آمریکایی، را لغو کرد

ترکیه امروز جمعه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر حصر خانگی کشیش آمریکایی، "اندرو برانسون"، و ممنوعیت خروج او را از خاک این کشور لغو کرد.

به گزارش رسانه های مختلف ترکیه از جمله شبکه تلویزیون دولتی TRT، دادسرای ازمیر امروز جمعه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر در جلسه تازه دادرسی "اندرو برانسون"، کشیش آمریکایی، حصر خانگی و ممنوعیت خروج او را از خاک ترکیه لغو کرد.


اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه

این رﺃی راه را برای آزادی اندرو برانسون و خروج وی از ترکیه باز می کند.

با وجود آنکه داداسرای ازمیر درخواست کرده است که اندرو برانسون به جرم عضویت در یک سازمان تروریستی به تا ده سال حبس محکوم شود، وی احتمالاً با تسلیم تقاضای استیناف به دادگاه خواهد توانست ترکیه را ترک کند.

حبس و سپس حصر خانگی این کشیش به بحران سیاسی شدیدی میان آمریکا و ترکیه انجامید.

واشنگتن پس از آنکه دادگاه ترکیه در ژوئیه گذشته از آزاد کردن اندرو برانسون امتناع ورزید، تحریم هایی علیه این کشور وضع کرد. آمریکا در دهم اوت گذشته تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را دو برابر کرد. ترکیه هم فوراً با تصمیمی مشابه به این اقدام پاسخ داد. تحریم های آمریکا موجب سقوط ارزش پول ملی ترکیه، لیر، شد و ناپایداری و شکنندگی اقتصاد این کشور را آشکار ساخت.

ماریز کنده، نویسنده فرانسوی، برنده "جایزه جایگزین نوبل ادبیات" شد

ماریز کنده، نویسنده فرانسوی، روز جمعه دوازدهم اکتبر برنده "جایزه جایگزین نوبل ادبیات" شد. این جایزه پس از به تعویق افتادن جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸، از سوی گروهی از شخصیت‌های فرهنگی سوئدی و با ایجاد یک "آکادمی جدید" اهدا شد.

این آکادمی با اعلام برنده جایزه خود در کتابخانه عمومی استکهلم، تأکید کرد که ماریز کنده در آثارش "آسیب‌ استعمار و هرج و مرج دوران پس از استعمار را با زبانی دقیق و تکان‌دهنده" توصیف کرده است.


اعلام برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در کتابخانه عمومی استکهلم
عکس: خبرگزاری فرانسه

پیشتر چندین بار از نام ماریز کنده به عنوان نامزد جایزه نوبل ادبیات یاد شده بود.

ماریز کنده که سال ۱۹۳۷ در گوادالوپ، از سرزمین‌های فرادریایی فرانسه متولد شده، تاکنون حدود سی کتاب نوشته است.

او علاوه بر رمان، نمایش‌نامه و مقاله نیز می‌نویسد.

این نویسنده پس از اعلام برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات گفت که این جایزه را با خانواده‌اش، دوستانش و اهالی گوادلوپ تقسیم می‌کند.

مؤسسه "آکادمی جدید" فقط امسال جایزه جایگزین نوبل ادبیات را اهدا می‌کند و قرار است که در ماه دسامبر منحل شود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز