خلبان زن، ایر کانادا را به تبعیض جنسیتی متهم کرد!

Submitted on جمعه, 04/27/2018 - 15:16

اتاوا- جین کلگ، خلبان سابق ارتش، با سابقه کار 30 ساله در شرکت هواپیمایی Air Canada، مدعی است که به دلیل تبعیض جنسیتی که از سوی مدیران شرکت تحمل کرد، مجبور شد که شغل محبوب اش را ترک کند. او با چشمان اشک آلود، از آخرین روز کارش در Air Canada در حین هدایت پرواز 737 این شرکت در 3 آوریل 2013 یاد می کند. برخلاف سنت دیرینه ای که به خلبانان در آستانه بازنشستگی اجازه می دهد یونیفورم خود را به یادگار نگه دارند، از کلگ خواسته شد که آن را پس بدهد. کلگ پس از نشاندن هواپیما در اتاوا و خداحافظی با مسافران و کادر پرواز به سالن کنترل پرواز فرودگاه اتاوا رفت. اما کسی در آنجا به استقبال او نیامد، تا از خدمت چندین و چند ساله او قدردانی کرده و حتی دست اش را بفشارد. کلگ نیز یونیفورم را روی میز گذاشت و از سالن خارج شد.

اما علت این برخورد سرد چه بود؟ علت این بود که کلگ خود را بازنشسته نکرده بود، بلکه استعفا داده بود. او خلبانی بود که در سال های 1990 در اسکادران ویژه نیروی هوایی کانادا خدمت کرده و هواپیمای حامل اعضای خاندان سلطنتی، نخست وزیر و مقامات دیگر را هدایت کرده بود. کلگ می گوید سوءرفتار مدیران Air Canada و تبعیض جنسیتی، او را وادار به استعفا کرد. کلگ می گوید: نمی گویم که Air Canada محیط امنی برای خلبانان زن نیست، بلکه منظورم این است که آنها از تاثیر بر روی خلبانان زن خود، آگاه نیستند. اینکه به آن صورت، مجبور به پایان دادن به زندگی حرفه ای ام شدم، واقعا تاسف آور بود.

کلگ، شکایتی را نزد کمیسیون حقوق بشر کانادا به جریان انداخت. جلسه رسیدگی به دادخواست کلگ از دوشنبه 23 آوریل در اتاوا آغاز شده است. کلگ در بخشی از دادخواست خود به درگیری لفظی خود با یکی از خلبانان مرد اشاره کرده است. این درگیری شدید به دلیل اصرار کلگ به اینکه هواپیما به سوخت بیشتری نیاز دارد، سر گرفت. کلگ می گوید که خلبان مرد به دلیل نارضایتی از اینکه مجبور است کنترل هواپیما را مشترکا با یک خلبان زن در اختیار بگیرد، واکنش خصمانه ای از خود نشان داد. کلگ همان روز از کادر پرواز حذف شده و پرواز در مسیر دیگری به وی محول شد.

از بیش از 3 هزار و 500 خلبان Air Canada کمتر از 6 درصد، یعنی 202 نفر، زن می باشند. کلگ می گوید: احتمالا خلبانان مردی در این شرکت کار می کنند که هرگز قبل از این با خلبان زن پرواز نکرده اند. کلگ اعتراف می کند که شکایت رسمی بابت آزار جنسی به Air Canada ارائه نکرده، به همین دلیل بر خلاف سیاست شرکت مبنی بر عدم تحمل هرگونه آزار و توهین جنسی، به ادعای وی رسیدگی نشده است. در عوض شرکت هواپیمایی، مشکل را، مساله یا اختلافی شخصی بین دو کارمند تشخیص داد و از کلگ خواست که با تغییر دادن مسیر پرواز و کاستن از تعداد آنها، زمینه را برای برخوردهای اینچنینی در آینده کاهش بدهد.

کلگ می گوید که چندین خلبان زن Air Canada را می شناسد که مجبور شده اند به دلیل اجتناب از روبرو شدن با همکاران مردی که با آنها رفتار نامناسب دارند، برنامه کاری شان را تغییر بدهند. Air Canada می گوید، اگر کلگ نزد آنها شکایت می کرد که درگیری به دلایل جنسیتی رخ داده بود، حتما سیاست برخورد با هرگونه آزار جنسی در مورد خلبان مرد، به اجرا گذاشته می شد. هدف کلگ از طرح شکایت نزد کمیسیون حقوق بشر، وادار کردن مدیریت به اصلاح و بهبود سیاست های شرکت در مورد برخورد به آزار جنسی است. وی همچنین خواهان بازگشت به کار می باشد. او می گوید: می خواهم راه را برای نسل آینده خلبانان زن برای برخورداری از محیط کاری امن و رضایت بخش هموار کنم.

زن ستیزی یا misogyny نوعی پدیده اجتماعی است که در آن زنان مورد تبعیض یا تنفر واقع شده، یا غیرقابل اعتماد دانسته می شوند. زن ستیزی همچنین دشمنی و خشونت سازمان یافته، نهادینه شده و شکل عادی به خود گرفته علیه زنان، تعریف شده است.

جاستین ترودو در جمع صد شخصیت بانفوذ جهان!
آمریکا- دست اندرکاران مجله Time، از جاستین ترودو به عنوان یکی از 100 شخصیت بانفوذ جهان نام بردند. جالب اینکه نام شان مندز (خواننده متولد تورنتو) نیز در این لیست قرار گرفت.

ادوارد فلسنتال، سردبیر مجله Time، فهرست 100 شخصیت با نفوذ جهان را منتشر کرد. در فهرست امسال، نام نخست وزیر 46 ساله کانادا در کنار شخصیت های مشهوری چون رهبران سیاسی، هنرمندان، دانشمندان، کنشگران و ورزشکاران قرار گرفته است.

نام ترودو در بخش در کنار شاهزاده هری، مگان مارکل و دونالد ترامپ قرار گرفت.

نکته مهم درباره فهرست امسال، حضور تعداد زیادی از شخصیت های زن و همچین افراد زیر 40 سال در آن بود. امسال 45 زن، از بازیگر سینما و تئاتر گرفته تا کنشگر و همچنین 45 فرد زیر 40 سال در جمع 100 شخصیت بانفوذ قرار گرفتند.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز