خانه های حراجی بانک زیاد شده است! بازار املاک به کجا می رود؟

Submitted on ش., 03/09/2019 - 20:37

بنا بر گزارش املاک گلوب اند میل، Michael De Luca، مشاور املاک Real Estate Bay Realty که شرکت مشاوره ی املاک واقع در تورنتو است. خانه هایی که در جی تی ای به حراج می روند را پیگیری کرد. در این پیگیری وی دریافت که در سال های اخیر خانه هایی که به حراج می روند به طور فزاینده ای افزایش یافته است.

وی در این پیگیری به این نتیجه رسید که تعداد املاکی از طریق ( TREB ) و سیستم MLS در سال ۲۰۱۷ حراج شده است ۲۳۱ باب خانه بوده است اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۸۷ باب خانه رسید که افزایشی ۲۴٪ داشته است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، وی در این پیگیری همچنین دریافت که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ خانه های حراجی در بازار املاک دو برابر شده است. اگر بیش از ۲۰ بانک در سال ۲۰۱۷ وجود داشت که این خانه ها را به حراج بگذارد، هم اکنون تعداد این بانک ها برای حراج خانه به تعداد ۵۰ بانک رسیده است.

De Luca به گلوب اند میل گفت در این نتیجه گیری وقضاوت اشتباهات فاحشی وجود دارد، زیرا که مشاوران املاک تعداد خانه های حراجی را فاش نمی نمایند. و این سر نخ ها فقط توسط مشاوران املاکی که در MLS هستند شناخته می شود. مردم عامی ممکن است حقیقت را ندانند که تعداد خانه های حراجی توسط بانک ها به شدت افزایش یافته است.

De Luca به این نکته اشاره کرد که در بحران سال ۲۰۰۸، بازار معاملات املاک آمریکا برای فروش خانه های حراجی بانک ها دچار تنش شد. اما وی هنوز اعتقاد دارد که علیرغم افزایش خانه های حراجی در بانک ها، کانادا از سطحی که آمریکا در آن قرار دارد فاصله دارد. اما وی نگران این موضوع است که افزایش وام گرفتن از بانک ها، کانادایی ها را متضرر می کند.

در انتهای سال گذشته، انجمن متخصصان ورشکستگی و تجدید ساختار ( CAIRP ) بیانیه ی هشدار صادر کرد که اگر نرخ بهره بالا برود به دلیل زیر قرض رفتن خانواده ها، بسیاری از کانادایی ها با خطر ورشکستگی روبرو خواهند شد. تخمین زده می شود که موج ورشکستگی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد داشت.

( CAIRP ) اعلام کرد بسیاری از کانادایی ها از بانک پول زیادی قرض گرفته اند تا اینکه خانه بخرند یا اینکه سبک زندگی خود را در سطح موجود حفظ کنند. این مسئله وقتی بغرنج می شود که آنان قرض خود را به بانک نپرداخته اند. بنابراین وقتی که بهره بالا می رود این افراد دچار مشکل می شوند و بعضی از مردم برای حفظ زندگی خود در سطح ابتدایی مشکل پیدا می کنند و یا اینکه دچار ورشکستگی می شوند.

تحقیقات ( CAIRP ) نشان می دهد که به طور کلی یک ارتباط دوجانبه بین نرخ بهره و ورشکستگی وجود دارد و بعضی اوقات ورشکستگی کمی دیرتر اتفاق می افتد. به مورد زیر توجه کنید: در سال های بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ وقتی که نرخ بهره در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ بالا رفت میزان ورشکستگی در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ به ۲۲٪ رسید وقتی نرخ بهره در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بالا رفت، میزان ورشکستگی در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به ۵۵٪ رسید.

Chantal Gingras، مدیر CAIRP گفت که بانک کانادا در نیمه ی سال ۲۰۱۷ در ماه جولای شروع به بالا بردن نرخ بهره کرده است و پس از آن این نرخ بهره را کم کم بالا برد و مسبب شد که در سال ۲۰۲۰ موج ورشکستگی ایجاد شود. این وضعیت تا سال ۲۰۲۰ و حتی پس از آن ادامه خواهد داشت.

هشدار صادر شده ی بالا توسط CAIRP آنچنان هم بد نیست زیرا که با توجه به اطلاعات انجمن بانکداران کانادا، بازپرداخت مورتگیج، به موقع پرداخت می شود و باید از اینکه نرخ بهره در سال های قبل از ۲۰۱۷ بسیار کم بود شاکر بود.

بعلاوه برای صاحبان خانه یک خبر خوب وجود دارد و آن این است که گردهمایی آینده ی بانک کانادا درباره ی نرخ بهره روز چهارشنبه ششم مارچ برگزار شد که بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ بهره افزایش نمی یابد. دفتر آمار فدرال تخمین زده است که بانک مرکزی نرخ بهره را بالا نمی برد. دفتر آمار فدرال اخیراً دو موضوع را روشن کرد: نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه ی امسال به ۱/۴٪ تنزل یافت و دلیل آن نزول قیمت شدید نفت بود. GDP تا ۰/۴٪ در ربع چهارم سال ۲۰۱۸ بالا رفت و طی یکسال به ۱/۸٪ رسید.

شاخص تورم، تنزل بیشتری داشت و با رکود اقتصادی همراه شد. بنابراین بانک کانادا که به شدت تورم و اقتصاد را زیر نظر دارد مجبور است مانع از افزایش نرخ بهره شود.
تورنتوپرشنز

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز